Oudehaske flitsend tweede seizoenshelft van star

Oudehaske 1

SDS 1

21 januari 2023 14:30

R. Paulusma

Sportpark P. Bultsma
Jousterweg 140 A
8465PN
OUDEHASKE
tel. 0513-677622

De eerste seizoenshelft is het niet altijd makkelijk geweest , om een inspirerend verslag te maken van ons eerste. De doelpunten lagen vaker achter Gerrit, dan onze spitsen scoorden. Af en toe had je zelfs het telraam nodig. Hoe anders afgelopen zaterdag. Allereerst uiteraard het weer, een lekker winterkoud zonnetje zorgde voor prima voetbalweer. Het was lekker druk met toeschouwers langs de lijn. In de prullenbak kwamen we wel nog wat restanten, kapotte paraplu's, van de week ervoor tegen. Naast die prullenbakken hingen trouwens keurige verzamelkokers voor de nieuwe
herbruikbare koffie en bierbekers van vv Oudehaske (https://www.jouregio.nl/vv-oudehaske-scoort-groen-in-2023-met-zero-waste-sportkantine/ ).

SDS was deze middag  tegenstander, een ploeg die de eerste competitiehelft 6 punten meer heeft verzameld. En traditie-getrouw een ploeg waar Oudehaske het altijd lastig mee heeft. In de opstelling wat kleine verrassingen. Door wintersport van een aantal "oude mannen", kregen nog meer jonkies de kans. Gerrit in het doel, Wilmer speciaal eerder van de latten terug rechtsback, Jelte na het geslaagde experiment van vorige week in het centrum samen met Stefan en Stan vertrouwd op links. Het middelveld werd bevolkt door Bowe, Syb en Jens. Voorin moeten Stephan, Dennis en Joran voor de doelpunten zorgen. Een goed bezette bank met Rick, Friso, Jaap, Gerard en Erik.

En ze hadden er zin in deze mannen. Een corner van Joran werd in de 4 minuut door de SDS keeper in zijn eigen doel gebokst. Die meevaller gaf de ploeg direct positieve energie. En waar het normaal te vaak stil is in het veld, werd er direct fanatiek onderling gecoached . Voor elke bal gestreden, het
was genieten langs de lijn. Na een klein half uur scoorde, de even al droog staande, Dennis de 2-0. Aangezien het niet een te makkelijke walk-over mocht worden, begon de scheidrechter zich er ook mee bemoeien. Een overtreding op Stephan werd niet gegeven en uit de counter scoorde SDS de 2-1.  Zelfs onze trainer Koos kon niet tegen dit onrecht, legde lolly en mandarijn aan de kant, en liep het veld in om de scheids wat uit te leggen. Dit kwam hem op een gele kaart kwam te staan. Opvallend want een aantal keiharde overtreding van SDS werden steeds met de mantel der liefde bedekt.  SDS wilde door naar de gelijkmaker, echter Oudehaske liet zich niet kisten. Zeven minuten later een lekkere combinatie tussen Joran en Syb en Stephan die hem in kan tikken. Het was ongeveer het eerste balcontact van Syb na een half uur. En dit smaakte naar meer, want weer vijf minuten later pingelt Syb zich bij het strafschop gebied bijna vast, maar weet de bal toch bij Jens te krijgen die vanaf een meter of 18 verwoestend uithaalt....... keihard op de lat........ Gelukkig had de keeper van SDS die middag aspiraties om de clubtopscoorder te worden, dus via de lat ging de bal via de rug van de keeper het doel in. Dat was zijn tweede al deze middag. Met 4-1 rust in, wat een weelde.

Direct na de rust ging Oudehaske weer prima van start. Een inzet van Wilmer ging maar net naast de paal. En tja en weer dacht de scheidsrechter we moeten wat meer spanning in de wedstrijd brengen. Jens werd duidelijk gehaakt door  onze favoriete nummer 10 van SDS, Pietertje,  maar deze mocht geheel tegen verwachting van alle toeschouwers en beide teams toch door. Met een mooie knal maakte hij de 4-2. Gerard komt erin voor de verdienstelijk spelende Wilmer. De veerkracht van ons eerste was ongekend deze middag. Vanuit een flitsende aanval via Syb en Joran kon Dennis drie minuten later de tweede van die middag in tikken. En het werd nog mooier, tien minuten voor de tijd,  na een mooie voorzet van Joran komt Stephan uitstekend voor zijn man en tikt de 6-2 binnen . Waar onze SDS favoriet Pietertje overtreding na overtreding maakt, pakt Oudehaske de gele kaarten deze middag. Bowe (ongeveer zijn eerste overtreding) en Joran (wegschieten van de bal, na een onterecht buitenspel affluiten) zijn aan de beurt. En ja waar iedereen hier ook de naam van Jens verwacht, moet ik ze toch teleurstellen. Jens is aan een opvallende kaartloze reeks bezig om toch maar de wedstrijd van volgende week tegen Heerenveense Boys te halen. Jens heeft wel al beloofd de kaartloze reeks daar te gaan doorbreken. De wedstrijd kabbelt daarna naar het einde. Jaap, Friso en Rick mogen nog wat minuutjes maken, terwijl Erik op de bank blijft. Laatste hoogtepunt is, onder een cynisch applaus, de wissel van Pietertje van SDS. Waar iedereen de rode kaart verwachte, kon hij toch met een reguliere wissel het veld af. Eerlijk is eerlijk een heerlijke speler voor je team die net zo lang doorgaat omdat de scheidsrechter het (deze middag) toe laat. De 5 minuten blessure tijd werden niet meer uitgespeeld en na een 90 minuten floot de scheids af.

Een geweldige start voor Oudehaske met een 6-2 winst. De strijdlust deze middag, het werken voor elkaar, het coachen in het veld: het was allemaal top. Iedereen haalde meer dan zijn nivo,  dus we gaan volgende week vol goede moed naar de koploper Heerenveense Boys. We zien u daar weer langs de lijn.

De blije verslaggever