Jeugdvoetbalbeleid De BASIS 11

De BASIS 11 - het jeugdvoetbalbeleid van vv Oudehaske in 11 simpele basisprincipes

Jeugdvoetbal bij vv Oudehaske, waar gaat dat om? Het antwoord op deze vraag heeft de Jeugdcommissie vastgelegd in de BASIS 11. De BASIS 11 is een informatiegids voor trainers, coaches, leiders, spelers en ouders/verzorgers. In een infographic (opstelling) wordt het jeugdvoetbalbeleid uitgelegd d.m.v. 11 simpele basisprincipes.

Wat is de aanleiding?
De jeugdcommissie (JC) heeft de periode waarin we vanwege de corona pandemie (lockdown) niet mochten voetballen effectief benut. In vijf bijeenkomsten is het jeugdbeleid tegen het licht gehouden. Geconcludeerd is dat er op hoofdlijnen een technisch jeugdbeleid is, maar dat de slag naar concrete voetbalinhoud en de communicatie hierover beter kan en moet.

Als belangrijkste uitdaging heeft de JC voor zichzelf de volgende opdracht geformuleerd: ‘Te komen tot een technisch jeugdbeleidsplan en bijbehorende organisatie, welke de jeugdcommissie van een duidelijk kader en leidraad voorziet om de vertaling te maken naar het veld.’

Wat is het resultaat?
In het 2e kwartaal is deze opdracht opgepakt en uitgewerkt. Hierbij is o.a. gekeken naar vakliteratuur, wetenschappelijke inzichten over jeugdsport, goede voorbeelden van andere clubs en uiteraard onze eigen ideeën en opvattingen waar het in het hedendaags jeugdvoetbal om draait. Dit heeft vervolgens geresulteerd in aanpassing van de structuur van de JC en de uitwerking van 3 concrete hulpmiddelen:

• De BASIS 11: met de 11 basisprincipes van ons jeugdvoetbalbeleid;
• Coach- en trainingskaarten: per leeftijd (JO/MO) tips, tricks & instructies voor trainers/coaches;
• Flyer jeugdvoetbal: met informatie over organisatorische  en praktische zaken binnen de club.

De BASIS 11 is nu gereed en ook de andere twee instrumenten zijn zeer binnenkort beschikbaar.

Wat is de kern van ons verhaal?
Jeugdvoetbal gaat bij onze vereniging om veel meer dan winnen. Wij willen spelers vooral beter maken. Natuurlijk hebben we daarbij aandacht voor de winnaarsmentaliteit. Daar trainen we op, maar jeugdvoetbal draait niet in de eerste plaats om het resultaat van zaterdag of om het behalen van een kampioenschap. Jeugdvoetbal draait om plezier en ontwikkeling, oftewel het opleiden en beter maken van iedere speler.

En daarom werken we bij vv Oudehaske met de BASIS 11: elf principes waarin optimale ontwikkeling van de speler/speelster centraal staat. Dit is de kern van onze jeugdafdeling en een duidelijk handvat voor leiders, coaches, trainers, ouders en spelers.

De jeugdcommissie

Noot: De BASIS 11 heeft de jeugdcommissie niet helemaal alleen bedacht. Het is het resultaat van 5 (online) bijeenkomsten in onder begeleiding van een KNVB adviseur, goede voorbeelden van andere clubs (o.a. De Sweach) en externe en eigen inzichten over jeugdvoetbal en jeugdsport in het algemeen.

Downloads
Door op de volgende link te klikken, komt u bij de informatiegids 'De BASIS 11' terecht die door de jeugdcommissie is opgesteld: informatiegids De BASIS 11