Oudehaske JO11-1 schittert op International Toernooi Nieuweschoot

11 juni 2018 20:00

Jeugdcommissie

Heerenveen – 9 en 10 juni 2018

Het Internationale Pupillentoernooi van v.v. Nieuweschoot ging zaterdagmorgen om half negen van start. Het Toernooi is sinds 1993 een voetbaltoernooi voor E- en F-pupillen dat jaarlijks wordt gehouden op Sportpark “De Greiden” te Heerenveen, dit jaar was dus al weer de 24ste editie. Het deelnemersveld bestond dit jaar uit 30 F-pupillenteams (JO8/JO9) en 36 E-pupillenteams (JO10/JO11) van nationale en internationale verenigingen veelal uitkomend in de hoofd- en eerste klasse. Traditiegetrouw nam JO11-1 (en JO9-1) van v.v. Oudehaske weer deel aan dit toernooi, om circa. 08.00 trok een oranjelint van F- en E pupillen met begeleiders en ouders per fiets naar Heerenveen.

Zaterdagmorgen 9 juni begon het toernooi met de officiële opening door de wethouder. Daarna werden onder het spelen van de volksliederen alle clubvlaggen van de deelnemende voetbalclubs gehesen. Daarna werd in 6 poules met ieder 6 teams gestreden voor een goede klassering in de voorronde.

Voorronde en start 2e ronde op zaterdag 9 juni
Om 09.45 ging het toernooi dan echt van start, in de 1e poulewedstrijd won JO11-1 met 2-0 van SDO Bussum. Ook de tweede wedstrijd tegen de onder 11 van Be Quick ’28 werd met een zwaar bevochten 0-1 gewonnen. Vervolgens werden drie keer nipt verloren na prachtige tweestrijd tegen resp. Eemnes (1-2), Blauw Wit ’34 (0-1) en SC Joure (0-2). Hiermee eindigde JO11 op een 4e plaats in de poule (EE), genoeg om zich te plaatsen voor de 2e ronde in de zogenaamde middencategorie (Poule EJ).

Ook daarin speelden JO11 weer een aantal fantastisch goede wedstrijden met veel inzet, goed voetbal en de wil om te winnen. Helaas was de eerste tegenstander uit in de nieuwe poule (EJ) net ietsjes sterker en feller, we werden door De Foresters met 2-0 verslagen. In een geweldige, spannende en gelijk opgaande wedstrijd werd vervolgens gelijk gespeeld tegen SC Joure JO11-1. Daarmee kon JO11-1 met een goed gevoel de zaterdag afsluiten.

De 2e toernooironde en 2 ‘finales’ op zondag 10 juni
Het goede spel en vertrouwen van de wedstijden op zaterdag, zorgden er voor dat JO11-1 de zondag supersterk begon en eindigde. De 2e dag kwam het team dan ook ongeslagen door met een gelijkspel (1-1) tegen Harkema Opeinde, een gelijkspel (1-1) tegen Reiger Boys en een overwinning (3-0) op JVC Julianadorp. Daarmee was wederom een fantastische prestatie geleverd in een zeer sterk deelnemersveld, maar het bleef nog onduidelijk of JO11-1 3e of 4e in de poule (EJ) was geworden, omdat Reiger Boys exact hetzelfde aantal punten, doelsaldo, doelpunten voor en tegen had.

Als enige 2 teams moesten Oudehaske JO11-1 en Reiger Boys dus via een strafschoppen uitmaken wie 3e zou worden in één van de twee poules in de middenklasse. Onder toezien oog van een paar honderd aanwezigen moesten beide teams eerst een serie van 3 strafschoppen nemen. Hierin pakte Jelmer de eerst bal van Reiger Boys, terwijl Yvar beheerst de eerste van JO11-1 scoorde. Vervolgens scoorde Reiger Boys de 2e penalty, maar ook Jurjen wist het net te raken (2-1). Reiger Boys scoorde bij haar 3e poging, terwijl Dani net overschoot (2-2) en nu moest een shoot-out de beslissing geven.

Reiger Boys miste door een geweldige reding van Jelmer, waarna Egbert hard en hoog door het midden de bal het net in joeg. Winst en een ware explosie van vreugde, we werden 3e in de midden-categorie en zouden in de finalewedstijd dus strijden voor plaats 17, oftewel de nummer 1 van het rechterrijtje.

Heerenveen JO11-1 uiteindelijke overall winnaar
De laatste wedstrijd om plaats 17 en 18 van het toernooi werd gespeeld tegen Odin’59. Ook dit was weer een prachtige wedstrijd met goed, aanvallend voetbal tegen een evenzo sterke tegenstander. Al

redelijk snel in de wedstijd scoorde Oudehaske 1-0 en 2-0 waardoor de wedstijd gewonnen leek, maar Odin’59 vocht zich toch weer terug tot 2-2. Snel na de 2-2 en vlak voor het eindsignaal wist Oudehaske toch nog te scoren en werd de einduitslag 3-2! Winst dus en een trotse 17e plaats op een toernooi met 36 topteams uit diverse windstreken. Het toernooi werd dit jaar overigens gewonnen door Heerenveen JO11-1, die na een spectaculaire hoofdfinale (2-1) de wisselbeker hoog mocht houden.

Een geslaagd seizoen
Oudehaske JO11-1 kan daarmee dus met trots terugkijken op het 2-daagse toernooi. Het team heeft hele seizoen keihard gewerkt en zich weer goed ontwikkeld. Zodanig dat het zich heel goed staande wist te houden tussen dit enorm sterke deelnemersveld. In alle wedstrijden toonde het team zich een gelijkwaardige opponent die voor elke grasspriet wilde strijden. Met dit goede gevoel gaat het team volgende week richting de Friese Palen om dit seizoen nog één keer te schitteren op het RWF toernooi.

Oudehaske JO11-1 bestaat uit Gjalt Faber, Egbert Schoonhoven, Jelmer Hoeksma, Yvar de Jong, Jurjen Bos, Lammert Westra, Karst Wesseling en Kim Post. Tijdens het internationaal toernooi hebben Dani Pasveer en Daan Hingst (beide ook Onder 11 spelers) meegespeeld ter vervanging van Lammert.

Ook Stef Sportfotografie was aanwezig bij dit toernooi. Hij heeft ook meerdere foto's van dit geweldige team geschoten. Hieronder staan er een aantal afgebeeld. Voor meer foto's ga naar: www.stefsportfotografie.nl