Voetbalvereniging Oudehaske zet flinke stappen op het gebied van duurzaamheid!

6 oktober 2023 7:15

We hebben al verschillende maatregelen genomen om energie te besparen en onderzoeken nu hoe we ons sportpark nog verder kunnen verduurzamen.
Het is al meer dan een jaar geleden dat we LED-verlichting hebben geïnstalleerd in zowel het clubgebouw als rondom het sportveld. De lampen in de kantine, kleedkamers, bestuurskamer en andere ruimten zijn nu allemaal vervangen door energiezuinige LED-verlichting.

Daarnaast hebben we de verouderde veldverlichting rondom het sportveld vervangen door moderne #DarkLicht LED-armaturen van LI sports.

LED-veldverlichting biedt niet alleen een gelijkmatig en helder licht, vergelijkbaar met daglicht, maar voldoet ook aan de KNVB-eisen voor wedstrijden met een lux-waarde van 200. De verlichting is dimbaar, heeft lage onderhoudskosten en kan via een app worden bediend. Tijdens trainingen wordt de verlichting bijvoorbeeld ingesteld op 140 lux.

Recente energierekeningen tonen aan dat we rond de 15-20% besparen op elektrakosten. André Schoonhoven, bestuurslid accommodatie, vertelt: "Onze leden profiteren niet alleen van beter kunstlicht, maar ook van lagere energiekosten, terwijl we als club bijdragen aan een verminderde CO2-uitstoot en een duurzamere samenleving." Bovendien ervaren de omwonenden minder lichtvervuiling, wat vooral in ons dorpscentrum prettig is.

Met het succes van de LED-verlichting in het achterhoofd, werkt vv Oudehaske nu aan het volgende project. Dit seizoen investeren we in zonnepanelen, een warmtepomp of heat pipes. Daarnaast schakelen we over op lage-temperatuur-verwarming in het clubgebouw, waarmee we streven naar bijna volledige zelfvoorziening in energieopwekking tegen medio 2024. Kortom, wordt vervolgd!