Subsidie voor verduurzaming toegekend

30 juli 2023 18:15

VV Oudehaske heeft uit het Iepen Mienskipsfûns (IMF) een subsidie ontvangen van 35.000 euro. Met dit geldbedrag kan de voetbalclub de komende periode een grote stap maken met de verdere verduurzaming van de accommodatie op het Pieter Bultsma Sportpark.

Nu energiekosten onzeker zijn en een steeds groter deel van de begroting innemen wil de voetbalvereniging van het gas af en haar eigen energie opwekken. “Investeren in schone energie en hier spaarzaam mee om gaan is goed voor onze mooie planeet. Maar bovenal helpt het om flink te besparen op onze jaarlijkse energierekening,” aldus bestuurslid accommodatie André Schoonhoven.

Daarom heeft het bestuur gedurende de wintermaanden samen met vrijwilligers onze energievraag in beeld gebracht. Vervolgens is geïnventariseerd hoe de verduurzaming van het sportpark het beste aangepakt kan worden. Dit kan onder andere door de huidige gasboilers te vervangen door een warmtepomp, door 50 zonnepanelen op het dak te installeren en door nieuwe (lucht)verwarming aan te brengen in de kleedboxen en kantine.

Uiteraard vergt de omslag naar een gasloos, duurzaam sportpark een flinke investering. Om die reden heeft het bestuur in mei 2023 een subsidieaanvraag bij de Iepen Mienskipsfûns ingediend. Deze subsidie komt van de provincie Friesland die vanuit de opbrengst van het windpark Fryslân 5 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed, waaronder dus sportaccommodaties.

De afgelopen week kregen we bericht dat we één van de beste aanvragen hadden en dat de subsidie is toegekend", vertelt André blij. “De IMF subsidie dekt al een flink deel van de totale projectkosten, maar de overige projectkosten moeten we middels andere subsidies en fondsen zien te financieren.” Het bestuur is hier volop mee bezig en zodra dit rond is wil de vereniging zo snel mogelijk de warmwatervoorziening vervangen en zonnepanelen plaatsen.

Om energie te besparen is vv Oudehaske eerder al over gegaan op LED veldverlichting en LED lampen in het gehele sportpark. Ook is het bijna niemand ontgaan dat we zijn gestopt met het gebruiken van wegwerpbekers en het verminderen van onze afvalstromen. Het sportpark vormt een belangrijke basis voor het dorp. Door het te verduurzamen kan de vereniging financieel gezond blijven en bereiken dat iedereen, nu en in de toekomst, met plezier kan (blijven) voetballen.