Voorlopige teamindeling jeugdteams seizoen '23-'24

9 juni 2023 19:45

De jeugd van VV Oudehaske heeft de toekomst, waarbij spelplezier, vriendschap, opleiding en prestatie samen gaan. VV Oudehaske streeft naar het vinden van de juiste balans hierin. De jeugdcommissie is al een tijdje bezig met de teams voor volgend seizoen. Ieder jaar is het weer een pittige klus om alle teams zo goed mogelijk in te delen.

Naast rekening te houden met voetbaltechnisch en sociale aspecten om tot een evenwichtige indeling te komen, waarbij een intensieve rol is weggelegd voor trainers en leiders, komen de aantallen per leeftijdscategorie helaas niet altijd goed uit en is er creativiteit nodig om tot een goede indeling te komen.

Belangrijke wegingsfactor is dat alle jeugdleden recht hebben om competitie te spelen. Dit was dan ook het uitgangspunt van de jeugdcommissie, bij aanvang van de opstelling van de nieuwe indeling 2023-2024.

Veel jeugdleden zullen volgend seizoen mogelijk hun vertrouwde omgeving inruilen voor een nieuwe. Dat is de ideale mogelijkheid om weer nieuwe vrienden of vriendinnen te maken! Maar ook om je als speler verder te ontwikkelen in een nieuwe omgeving!

Hieronder een inkijkje in de manier waarop wij tot de indelingen komen:
VV Oudehaske is een kleine vereniging, waarbij we niet altijd genoeg spelers hebben uit één geboortejaar om een team vol te krijgen. Hierdoor zijn we genoodzaakt te schuiven met spelers. Welke spelers worden doorgeschoven, wordt bepaald door de jeugdcommissie. Tevens is het van groot belang dat teams niet te groot zijn, t/m JO12 is 2 wissels het devies. Zodoende kan de jeugd het meeste spelminuten maken tijdens de wedstrijden, zonder lang naast de kant te moeten staan als wissel.

De jeugdcommissie kijkt bij het doorschuiven naar de volgende punten: de voetbalkwaliteiten, de leeftijd, het sociale aspect.

In deze volgorde wordt besloten in welk team een speler het best past. Ook bij het doorschuiven van spelers tijdens het seizoen (soms gebeurt dit rond de winterstop) is dit de manier van werken.

Komend seizoen wordt er voor het eerst gewerkt met 4 verschillende soorten teams. In het schema hieronder is te zien hoeveel spelers er in een team zitten en hoe groot hun speelveld is. Alle teams ouder dan JO13/MO13 spelen ook 11:11 op een heel veld. Binnen de J07 wordt nog geen officiele competitie gespeeld, maar soms wel op regionaal niveau en dan 4 tegen 4. Voor meisjesteams en jongensteams gelden dezelfde regels wat aantal spelers, spelvorm en veld betreft.

Competitie:                            Spelvorm:                  Veld:

JO7                                         4:4                               Kwart veld

JO8                                         6:6                               Kwart veld

JO9                                         6:6                               Kwart veld

JO10                                       6:6                               Kwart veld

JO11                                       8:8                               Half veld

JO12                                       8:8                               Half veld

JO13 en ouder                      11:11                             Heel veld

De jeugdcommissie hanteert de volgende regels bij het indelen van de jeugdteams:

• Elk jeugdlid heeft het recht om wekelijks te spelen in één van de jeugdteams;
  • De jeugdcommissie behandelt alle jeugdleden gelijk;
  • De jeugdcommissie bekijkt minimaal op twee momenten per jaar (start seizoen en in de winterstop) de teamindeling en past deze zo nodig aan. Jeugdleden die zich tijdens het lopende seizoen aanmelden, zijn uiteraard van harte welkom. Het kan echter voorkomen dat zij niet direct deel kunnen nemen aan de wedstrijden. In dat geval geldt een aangepaste contributie;
  • De jeugdcommissie streeft er naar om zo veel mogelijk jeugdleden via alle leeftijdscategorieën door te laten stromen naar de senioren;
  • De jeugdcommissie moet zich houden aan het reglement van de KNVB. Om aan bovenstaande beleidspunten invulling te geven worden bij de teamindelingen de volgende stelregels gehanteerd;
  • De teamindeling gebeurt op volgorde van geboortejaar, met in acht name van de leeftijdscategorieën zoals vastgesteld door de KNVB. Dit houdt in dat niet wordt gekeken naar de voetbalkwaliteiten van een individuele speler;
  • De volgende uitzonderingen kunnen zich voordoen (waarbij wordt afgeweken van de indeling op geboortejaar):
  1. Sociaal aspect
  2. Om voldoende leiders/trainers te hebben per team, kan een individueel jeugdlid in een ander team worden ingedeeld, gekoppeld aan een ouder die trainer of leider is van dat team.
  • Bij de teamindeling streeft de jeugdcommissie ernaar om de volgende aantallen per team te hanteren:
  1. Elftallen (vanaf JO13) minimaal 14 spelers (3 reservespelers);
  2. Achttallen (JO11/JO12) minimaal 9 spelers (1 reservespeler);
  3. Zestallen (JO8/JO9/JO10) minimaal 7 spelers (1 reservespeler).

De KNVB hanteert de volgende dispensatieregels:

• Bij elftallen maximaal 3 spelers van maximaal 1 jaar ouder dan de betreffende leeftijdscategorie;
  • Bij achttallen maximaal 2 spelers van maximaal 1 jaar ouder dan de betreffende leeftijdscategorie;
  • Bij zestallen maximaal 1 speler van maximaal 1 jaar ouder dan de betreffende leeftijdscategorie (met uitzondering van meisjes < JO10; er mogen meerdere meisjes van 1 jaar ouder meedoen in <JO10);
  • Dispensatie wordt niet meer persoonlijk toegekend. Per wedstrijd mogen maximaal het toegestane aantal dispensatiespelers meedoen;
  • Het is wel toegestaan om onbeperkt spelers te laten uitkomen in een hogere leeftijdscategorie.

Voor de voorlopige indeling klik hier.

Met sportieve groet,
Namens de jeugdcommissie