Vuurwerkverbod op Sportpark Pieter Bultsma

5 april 2023 20:30

Graag vragen we jullie aandacht voor het volgende. Op zaterdag 11 maart is ’s avonds tijdens het carnavalsfeest twee keer (zwaar) vuurwerk afgestoken op of nabij het sportpark. Helaas weten we op dit moment nog steeds niet met zekerheid wie dit vuurwerk heeft afgeschoten. Ook is onbekend of dit een lid van de voetbalvereniging is geweest. Desondanks zou het goed zijn als deze persoon zich meldt bij het bestuur, zodat we hierover in gesprek kunnen.

Wat we wel weten is dat dit incident tot meerdere klachten van omwonenden uit de buurt heeft geleid. Niet alleen het late tijdstip, maar ook de zwaarte van het vuurwerk heeft de omwonenden van het sportpark enorm doen schrikken. Als voetbalvereniging distantiëren we ons dan ook van deze actie.

Ons sportpark staat letterlijk en figuurlijk middenin het dorp. De goede relatie met onze buren en omwonenden is ons dierbaar. Bovendien geldt bij alle amateurvoetbal (en professionele) wedstrijden een algemeen vuurwerkverbod. Dit is niet alleen een regel van de KNVB, maar is ook wettelijk bepaald. Dit betekent dat op het gehele Pieter Bultsma Sportpark, evenals alle andere sportcomplexen in Nederland, het afsteken van knalvuurwerk, siervuurwerk, fakkels, rookpotten, enz… simpelweg niet is toegestaan.

Het niet nakomen van dit verbod kan voor de vereniging verregaande gevolgen hebben. Dit start met een financiële boetes, maar kan ook leiden tot puntenaftrek. Wedstrijden worden namelijk regelmatig bezocht door functionarissen (waarnemers) van de KNVB. Zij zullen het gebruik van vuurwerk rapporteren. Ook kunnen er meldingen bij de handhaving (politie) terecht komen. En dit kan weer leiden tot negatieve signalen richting de gemeente.

Ook is er het risico dat er beschadigingen aan het kunstgras ontstaan. En bovenal breng je de veiligheid van bezoekers (uit en thuis) in gevaar. Realiseer je dus dat je met dergelijke (sfeer)acties de vereniging zowel financieel als relationeel (ernstig) kan benadelen. Kortom, het afsteken van iedere vorm van vuurwerk is niet toegestaan!

Het slotstuk van dit seizoen is nog spannend. Tijdens de komende wedstrijden kan het 1e herenteam de steun van de belangrijke 12e man goed gebruiken. Sfeeracties hebben daarbij ongetwijfeld een positieve invloed op de prestaties van onze jongens. Andere, creatieve vuurwerkloze sfeeracties zijn als vanzelfsprekend welkom. Maar meldt dit vooraf even bij ondergetekende, dan kunnen we dit gezamenlijk in goede banen leiden.

Namens onze prachtige voetbalvereniging en het bestuur.

André Schoonhoven,
Bestuurlid accommodatie & verduurzaming