Voetbalvereniging Oudehaske over naar herbruikbare bekers

23 januari 2023 9:00

Wegwerp plastics, een groot probleem. 3 miljard wegwerpbekers gaan jaarlijks in Nederland de prullenbak in. De (plastic) afvalberg wordt daarmee steeds groter maar wij gaan bij VV Oudehaske juist de prullenbak steeds leger maken. Wij willen als club goed voorbereid zijn op de toekomst en zijn trots op onze club en kantine; die willen we nog mooier maken. VV Oudehaske gaat voor: een afvalvrije kantine. En de snelste manier om afvalvrij te worden is geen afval produceren. Daarom zijn de slechte wegwerpbekers verruild voor nieuwe herbruikbare koffie- en biebekers. Het mooie, het scheelt de club ook weer kosten.

Waarom herbruikbare bekers?

• Wegwerp is duur en vergroot de plastic afvalberg.
  • Vanaf januari 2024 wordt wegwerpplastic in kantines wettelijk verboden.
  • Glaswerk (bierflesjes) mag van de KNVB helaas niet buiten.
  • Wegwerpbiobased (natuurlijke) materialen is duur en ineffcient qua grondstof-, energie en waterverbruik.

We hebben gekozen voor bekers die goed drinken en goed recyclebaar zijn. De bekers die onverhoopt toch kapot gaan zamelen we in en gaan terug naar de leverancier Cup Concept in Leeuwarden.

Naast het invoeren van de nieuwe herbruikbare bekers, gaat de club ook meer inzetten op het inleveren van statiegeldflesjes én zijn andere artikelen in de kantine vervangen door een herbruikbare variant. Samen gaan we voor een afvalvrije kantine!

Daarom:

• Alle bekers verzamelen!
    Jij drinkt lekker je koffie en na afloop werp je die niet in de afvalbak, maar werpt hem in de speciale verzamelbuis naast de prullenbakken bij het veld. Breng na je laatste slok bier of fris je beker terug naar de bar.
  • Kraanwater van en statiegeld voor de club!
    Je drinkt water liefst uit een bidon want ons kraanwater is heerlijk. Maar als je toch een plastic flesje hebt, gooi je die in de speciale verzamelbak voor flesjes. Ook weer goed voor de clubkas want daar gaan de statiegeld opbrengsten naar toe.

vv_oudehaske_herbruikbare_bekers.jpeg