Voorlopige indeling jeugdteams 2022/2023

15 juni 2022 18:15

De vrijwilligers van de jeugdcommissie zijn sinds eind maart al weer bezig met de voorbereiding op het nieuwe seizoen, o.a. met de teamindeling voor het aankomende seizoen. Na diverse vergaderingen en gesprekken hebben we de voorlopige indeling voor het seizoen 2022/2023 vastgesteld. En zoals ieder jaar doen we dat volgens een vaste, zorgvuldige procedure.

Zie hiervoor ook het Informatieboekje Jeugdafdeling

KNVB Regels & Richtlijnen
Ten eerste hebben we te maken met de regels en richtlijnen van de KNVB. De KNVB heeft het jeugdvoetbal opgedeeld in leeftijdsgroepen (zie tabel 1). Als eerste wordt daarom door de jeugdcommissie gekeken in welke leeftijdsgroep de speler/speelster op basis van zijn/haar geboortejaar hoort.

Pupillen

Seizoen 2022/2023
geboren in jaar

Seizoen 2022/2023
geboren in jaar

Onder 8

Onder 13

Onder 9

Onder 15

2008/2009

Onder 10

Onder 17

2006/2007

Onder 11

Onder 19

2004/2005

Onder 12

Tabel 1 Leeftijdsgroepen KNVB en geboortejaar voor seizoen 2022/2023

Uitgaande van het aantal jeugdspelers/speelsters per geboortejaar wordt dan door de jeugdcommissie vastgesteld hoeveel teams er per leeftijdsgroep (JO/MO) geformeerd kunnen worden. Daarbij moeten we er uiteraard voor zorgen dat er in elk team voldoende spelers/speelsters zijn, inclusief wissels (niet teveel, niet te weinig). Afhankelijk van de leeftijdscategorie zijn dat de aantallen zoals weergegeven in tabel 2.

Veldomvang

Max. aantal spelers/speelsters in het veld

Streefaantal wissels

O8, O9, O10

1/4 veld

O11, O12

1/2 veld

O13 en ouder

1/1 veld

Tabel 2 Max. aantal spelers en streefaantal wissels.

Elk jaar blijkt dan dat het indelen van teams een enorm lastige, tijdrovende puzzel is. In sommige leeftijdsgroepen hebben we namelijk teveel spelers voor één (1) team, terwijl er in een andere leeftijdsgroep juist te weinig spelers/speelsters zijn om een team te formeren. Om dan toch tot teams met voldoende spelers/speelsters te komen moeten we een aantal spelers/speelsters een leeftijdsgroep hoger of juist lager indelen, maar ook hiervoor gelden een aantal KNVB regels waar we aan gebonden zijn. Hieronder:

1. Meiden die uitkomen in een jongenscompetitie (vanaf JO10) mogen maximaal een jaar ouder zijn.
  2. Bij JO8 en JO9 gelden zowel voor jongens als meiden dezelfde leeftijdsgrenzen.
  3. Spelers/speelsters mogen wel een leeftijdscategorie hoger spelen, maar in principe niet een categorie lager. Zie tabel 3 voor het max. aantal te dispenseren spelers/speelsters).

Leeftijdsgroep

Max. aantal spelers met dispensatie

O8, O9, O10

O11, O12

O13 en ouder

Tabel 3

Daar waar één of meerdere spelers/speelsters een leeftijdscategorie hoger of lager ingedeeld moeten worden, kijken we naast de regels o.a. naar voetbaltechnische ontwikkeling, fysieke en mentale aspecten. Bij de (aller)jongste pupillen houden we waar mogelijk rekening met sociale aspecten, maar ook dit is gezien alle regels en beperkingen niet altijd mogelijk. Kortom het is hoe dan ook altijd passen en meten, wikken en wegen.

De voorlopige teamindeling voor seizoen 2022/2023
Uiteindelijk is de jeugdcommissie tot deze (voorlopige) teamindeling gekomen. Dat de huidige indeling voorlopig is betekent echter niet dat er nog grote veranderingen te verwachten zijn. Eén en ander hangt o.a. af van nieuwe aan- en afmeldingen. Mocht er de komende 6-8 weken aanleiding zijn om de indeling te wijzigen, dan wordt dat eind augustus gepubliceerd.

Klik hier voor de voorlopige indeling seizoen 2022/2023.

Tot slot wensen we iedereen alvast een hele fijne zomerstop. Vanaf maandag 22 augustus starten we in de nieuwe samenstelling met de trainingen, ter voorbereiding op het nieuwe seizoen. Het nieuwe seizoen start in het weekend van 3 september 2022. Mocht je daarbij interesse hebben in onze kijk op jeugdvoetbal, lees dan de De Basis-11 van vv Oudehaske

Mocht je nu of tussentijds vragen hebben, neem dan contact op met één van de jeugdcommissieleden.

Met sportieve groet,

De jeugdcommissie