JO9 en de routekaart

1 maart 2021 8:45

Voorjaarsvakantie 2021 en het toverwoord is opnieuw ‘routekaart’. Een dergelijke kaart zou, inclusief verantwoorde risico’s, moeten leiden naar ‘meer normaal’. Ik hoop het, want wat zijn wij er enorm aan toe! Sinds 16 maart 2020 is Nederland meerdere keren op slot gegaan. Als mens zijn we niet knock-out gegaan, maar incasseerden periodiek wel ‘acht tellen’.

Denk hierbij aan de scholen die hun deuren sloten, bewoners van verzorgingshuizen die slechts sporadisch dierbaren mochten ontvangen, verplegend personeel wat overbelast wordt, ondernemers die in zwaar weer verkeren en ga zo maar door. We schrijven geschiedenis! Maar zoals Ramses Shaffy ooit bezong: ‘we zullen doorgaan, tot we samen zijn!’

Onderstaande tekst neemt u mee langs diverse routekaarten. Fijne reis gewenst! En wellicht inspiratie, ha!

In juli 1995 speelde sc Heerenveen voor het eerst een Europese uitwedstrijd tegen het Welshe Ton Pentre in het kader van de UEFA Intertoto, onder andere gevolgd door een uitwedstrijd tegen het Poolse Amica Wronki in oktober 1998. De route naar de vaderlandse (sub)top was in volle gang, binnen Europa vestigen wij onze naam, zelfs de Champions League werd in 2000-2001 bereikt! Het kon niet op! Inmiddels stellen wij ons tevreden met een positie in de (grijze) middenmoot van de eredivisie en hebben wij sinds Molde FK thuis (2012) geen enkele officiële Europese wedstrijd meer gespeeld. Nu moeten we het zelfs louter stellen met ESPN en is de voetbalwereld een virtuele geworden. Maar wellicht maakt deze virtuele wereld het binnenkort toch mogelijk om echt gras te ruiken? En schrijven wij binnenkort historie door ons stadion virtueel uit te verkopen voor de bekerwedstrijd tegen Ajax van woensdag 3 maart a.s.? Raadpleeg onderstaande link en koop uw kaarten:

Wellicht staan we aan de vooravond van opnieuw een bekerfinale? En staan we aan het begin van een route die opnieuw naar ongekende successen leidt? #wesettetroch!

‘Het geheim van de schatkaart’ van Bassie en Adriaan staat voor mij ook symbool voor een ‘routekaart’. Letterlijk. Van het gekochte schilderij, met een verborgen schatkaart op de achterkant, naar uiteindelijk Lanzarote aan toe, een van de Canarische eilanden. Maar ook figuurlijk. Een route die start met het klunzige gedrag van de komiek Bassie, via de loyale B&A-boys en de trouwe Lara en Robin, naar de zelfingenomen Baron met handlangers B2 en Vlugge Japie. Uiteindelijk zegeviert het goede, vooral dankzij de doortastendheid van acrobaat Adriaan! Hij zette door! #wesettetroch!

Dan nu de pareltjes van de vv Oudehaske. De route naar het spelen van ‘echte’ wedstrijden was er voor JO9 een met hobbels, maar het ziet er naar uit dat het gaat gebeuren in de vorm van de KNVB Regio Cup. Onder de bezielende leiding van trainers Arnold, Pieter, André, Wopke, Jelmer en ondergetekende is er hard gewerkt aan het verbeteren van de fysieke, mentale, tactische en technische bagage van alle spelers. Voor de wintersport werd er zelfs drie keer per week getraind. Na de winterstop is voorlopig gekozen voor twee keer. Dit om ‘voetbalmoeheid’ te voorkomen. De meiden en jongens missen namelijk ‘echte’ wedstrijden en ‘echte’ tegenstanders. Koning Winter inspireerde de jeugd onlangs nog ter afwisseling tot grootse daden op het ijs. Nog maar een week geleden. Inmiddels vragen de spelers tijdens de meest recente trainingen om een drinkpauze. Omdat het zo warm is. Ook de ‘route’ die het weer bewandelt is er een van uitersten zullen we maar zeggen. Kortom, vv Oudehaske JO9 vraagt de KNVB en de veiligheidsregio Friesland om de wedstrijden voor de Regio Cup in te plannen. Dan kunnen we weer los! En dan kunnen we de route op weg naar het spelen van wedstrijden voltooien! We zetten door! #wesettetroch!

Sportieve groet,

Wilbert