Oudehaske wint eerste competitiewedstrijd

20 september 2020 21:30

Nu de voorbereiding achter de rug is, was het afgelopen zaterdag ein-de-lijk weer eens tijd voor het echte werk. De eerste tegenstander dit seizoen was Scharnegoutum. Hier werd afgelopen jaar een zwaarbevochten 1-2 overwinning geboekt.

Bij Oudehaske waren er een paar afwezigen. Zou was Soufian Ihijji nog niet voldoende hersteld van zijn blessure en was Bowe Muurling vanwege lichte griepklachten absent. Daarnaast was Erwin Holtrop niet compleet fit, maar kon hij wel plaats nemen op de bank. Hij nam plaats op de bank naast Kevin Dijkstra en jongeling Meinte Hiemstra.

Nadat de pupil van de week de bal vakkundig achter doelman Sven Bultsma schoot mocht Oudehaske de bal aan het rollen brengen. Al binnen een minuut had Oudehaske op voorsprong kunnen komen toen Joran Overwijk Dennis Speelman alleen voor de keeper zette. Echter miste Speelman deze kans jammerlijk. In de 4e minuut wou de jonge scheidsrechter Postma de wedstrijdbal verwisselen. Hierbij liep Rick Mulder op een miraculeuze manier een blessure op. Door de zachte bal in te drukken liep Mulder een blessure op aan zijn hand. Hij probeerde nog wel door te gaan, maar na een aantal minuten bleek dit toch niet meer te gaan. Hij werd vervangen door Erwin Holtrop in de 13e minuut. Hierdoor mocht Syb van den Beuken weer plaats nemen op zijn favoriete '10' positie. In de tussentijd was Oudehaske ook op voorsprong gekomen. Sebastiaan de Leeuw stuurde Gerard Hooisma de diepte in. Hierbij nam hij de bal op Bergkampiaanse wijze aan, kapte zich langs een verdediger en wist met zijn chocoladebeen de keeper in de korte hoek te verschalken! Na de openingstreffer liet Oudehaske het initiatief aan de gastheren. Zij trachten vooral door middel van de lange bal richting de flankspelers gevaar te stichten. Heel veel mogelijkheden leverde dit echter niet op. In de 36e minuut kwam Scharnegoutum uit het niets op gelijke hoogte. Vanaf de rechterkant werd te veel ruimte weggegeven, zodat de bal vrij voor de goal kon worden geslingerd. Hierbij sprong Jelte Biljam in de rug bij Wilmer Hazenberg, waardoor de kopsterke Gijs Vaessen de bal achter doelman Sven Bultsma kon knikken. Verder bleef Oudehaske wat onder druk staan, maar gebeurde er verder niet veel noemenswaardig in het restant van de eerste helft. Hierdoor werd er met een 1-1 stand gerust.

Na rust kreeg Oudehaske de grip op de wedstrijd terug door een tactische omzetting op het middenveld. Vanuit de omschakeling kon Oudehaske een paar keer gevaarlijk worden en namen zij het heft steeds meer in handen. In de 58e minuut leidde dit dan ook tot een voorsprong voor de oranjehemden. Syb van den Beuken kon de rappe Joran Overwijk wegsturen. Hierbij stuitte Overwijk in eerste instantie op de doelman. Vervolgens besloot hij alsnog om de meegelopen en compleet vrijstaande Dennis Speelman aan te spelen die de 1-2 binnentikte. Scharnegoutum trachtte wel om het initiatief over te nemen, maar slaagde hier maar niet in. De dreiging die ze hadden kwam vooral uit standaardsituaties, waarbij zij een aantal kopsterke spelers hebben. Tot grote mogelijkheden leidde dit echter niet. Als Scharnegoutum er toch dreigde door heen te komen dan werd dit goed opgevangen door de laatste linie. Zo maakte aanvoerder Wilmer Hazenberg bijvoorbeeld een volgens de tegenstander perfecte sliding. Met glunderede ogen en vol trots sprak hij hier naderhand over. Als Hazenberg niet ingreep, dan deden zijn collega verdedigers Jelte Biljam, Steffan Hamhuis of Stan Alleman dat wel.  In de 80e minuut besliste Oudehaske de wedstrijd definitief toen Erwin Holtrop met goede steekpas Gerard Hooisma lanceerde en hem 1 op 1 met de keeper zette. Zijn poging belande echter op de paal, maar wederom was het spits Dennis Speelman die attent was meegelopen en in de rebound alsnog knap de bal kon binnentikken. Vervolgens moesten Sebastiaan de Leeuw en Gerard Hooisma de strijd staken en werden zij nog vervangen door Meinte Hiemstra en Kevin Dijkstra. In het restant van de wedstrijd waren geen noemenswaardige gebeurtenissen waardoor de prima leidende scheidsrechter na exact 90 minuten voor het einde van de wedstrijd floot.

Een prima seizoenstart voor Oudehaske dus. Er staat momenteel een hecht team dat voor elkaar wil knokken en de bereidwilligheid van eenieder is groot. Dit geeft veel zelfvertrouwen voor de komende periode, beginnend volgende week tegen de buren uit Sintjohannesga. Op zaterdag 26 septemberstaat dan de kraker tegen DWP op de planning. Deze wedstrijd wordt om 14.30uur gespeeld op Sportpark Pieter Bultsma onder leiding van scheidsrechter Broersma.

Tot volgende week!