Scheidsrechters gezocht, voor mensen die midden in de voetbalsport willen staan

12 september 2020 11:00

Zoals eerder in augustus al bericht wordt het steeds lastiger om voor sommige functies vrijwilligers te vinden. Mede dankzij de noodkreet zijn we inmiddels rond qua trainers, maar om wekelijks de jeugd en vrouwen te kunnen laten voetballen zijn ook scheidsrechters nodig. En ook dat wordt steeds lastiger.

Er is van oudsher een poule met clubscheidsrechters, maar ten eerste wordt deze poule steeds kleiner en ten tweede voetballen veel van de overgebleven vrijwilligers zelf ook. En dat laatste conflicteert wel eens, omdat de eigen wedstrijd dan rondom dezelfde tijd is als de wedstrijd waarvoor nog een scheidsrechter aangesteld wordt. De jeugdcommissie is daarom samen met de coördinator scheidsrechter bezig een plan uit werken,  waarmee het tekort aan scheidsrechters (grotendeels) wordt opgelost.

In tussentijd zijn we voor een aantal wedstrijden nog altijd zoek naar spelbegeleiders (JO9 t/m JO10) en scheidsrechters. En in tegenstelling tot het beeld dat wel eens rondom scheidsrechters wordt geschetst: HET IS EEN SUPERLEUKE MAAR OOK ONMISBARE ROL. Scheidsrechter zijn is bovendien goed voor je: je werkt aan je conditie en persoonlijke ontwikkeling. Je leert om te gaan met onverwachte situaties en leert leiding te geven, snel beslissingen te nemen en om te gaan met emoties en druk.

Kortom, als scheidsrechter leidt je de wedstrijd in goede banen en zorgt je ervoor dat de regels worden nageleefd. Op het moment dat dit niet gebeurt, grijp je in en anders laat je de spelers door voetballen. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Spelers, coaches en toeschouwers kunnen zich concentreren op waar het allemaal om draait: lekker voetballen.

Als scheidsrechter sta je dus letterlijk en figuurlijk middenin in onze prachtige voetbalsport. Jij zorgt ervoor dat iedereen plezier beleeft aan het spel, last but not least jezelf

Heb je interesse en zou je weleens een wedstrijd willen fluiten, laat het ons dan weten door te mailen naar [email protected] of spreek een van de jeugdcommissieleden aan op voetbalveld.

André Schoonhoven
Voorzitter Jeugdcommissie