NOODKREET, trainersprobleem en dus aanpassing trainingstijden 2020/2021

21 augustus 2020 17:45

Hierbij het definitieve trainingsschema, maar met een persoonlijke noot. Toen ik in januari 2017 voorzitter van de jeugdcommissie werd had ik niet gedacht dit bericht bij een fantastische club als VV Oudehaske te moeten schrijven. Niet door zoiets als school- of werktijden, maar vanwege een tekort aan jeugdtrainers hebben we de trainingstijden moeten aanpassen. Zo gaan onze JO9 teams niet 2 maar 1 keer per week trainen en hebben we voor zowel JO9-3 als JO17 nog steeds geen jeugdtrainer.

Al sinds mei van dit jaar zijn we, zoals ieder jaar, op zoek naar jeugdtrainers. Hiervoor hebben we meerdere oproepen gedaan op de website. En ook vele mensen persoonlijk benaderd. Zo is het de laatste jaren altijd nog gelukt om voor alle teams een trainer te vinden, ook al was soms best lastig. Echter, dit jaar krijgen we het – vlak voor de start van de competitie – niet rond. En dat is wat mij betreft een trieste en tegelijk ook zorgwekkende ontwikkeling, vandaar deze persoonlijk opinie.

Met pijn in ons voetbalhart heeft de jeugdcommissie nu moeten besluiten dat alle drie onze JO9 teams (voorlopig) één keer per week gaan trainen. Om ook JO17 te kunnen laten trainen hebben we trainers van andere teams bereidt gevonden om dit prachtteam (in ieder geval voor de komende weken) per toerbeurt te trainen. Maar voor de langere termijn is dat uiteraard geen optie, ook zij zijn vrijwilligers met school, werk, gezin en andere verplichtingen.

Een sportclub draaiende houden gaat niet vanzelf
Dat we dit besluit moeten nemen is uiteraard niet uit luxe of onwil vanuit onze kant. Ook de jeugdcommissieleden besteden naast een drukke baan, gezinsleven, etc. vrijwillig en voor niets vele uren per week (soms wel 10+) om de jeugd elke week te laten trainen en voetballen. Daar komt meer bij kijken dan menigeen wellicht denkt. Nee, de reden achter dit besluit is dat het helaas steeds moeilijker wordt om trainers, maar ook leiders, scheidsrechters en andere vrijwilligers te vinden.

En gelukkig doet onze club het wat dat betreft helemaal niet slecht, in tegendeel. Uit landelijke cijfers blijkt dat één op de drie clubs al jaren te weinig (jeugd)trainers heeft en met een tekort aan vrijwilligers kampt. En dat is bij onze prachtige dorpsclub gelukkig totaal anders. We hoeven nog - zoals bij sommige andere verenigingen - ouders een lijstje te geven met ballen, hesjes, trainingstijden en instructies hoe ze zelf per toerbeurt training te geven. Maar toch…

Betrokkenheid en bereidheid iets te doen
Ik kan het totaal mis hebben, maar heb soms het idee dat de betrokkenheid en bereidheid om als vrijwilliger bij de club aan de slag te gaan bij een deel van de leden - maar ook sommige ouders/verzorgers – minder en minder wordt. De vereniging draait hierdoor op een steeds kleiner wordende groep vrijwilligers. En ook al zouden zij (wij) het graag willen, op een gegeven moment wordt de grens bereikt.

En dan ontstaat er krapte. Krapte waardoor het steeds lastiger wordt om sommige functies – zoals trainers, leiders, scheidsrechters, bestuursleden, commissieleden en andere vrijwilligers in te vullen. En dat kan en mag niet structureel worden, want dat glijden we langzaam af. Gelukkig is het nog lang niet zo ver, en ik wil dit besluit ook zeker niet dramatiseren, maar laten we het met z’n allen ook niet zover laten komen.

Oproep aan senioren/junioren
Nog speciaal voor onze senioren, maar ook junioren, een korte noot. Ik constateer dat enkele van jullie gelukkig zeer actief zijn binnen de club. Tegelijk is het mijn beeld dat een ander deel enkel en alleen komt consumeren, met alle voorzieningen en middelen die daar bij komen. Zelf trainen, voetballen, na afloop nog even plezier hebben en dan weer weg wezen. En vanzelfsprekend kan het komen door bijzondere omstandigheden of een gebrek aan tijd. Dat geloof ik en besef ik me als sociaal actieve vader, echtgenoot, ondernemer, actief sporter, bestuurder, etc. wel degelijk. Echter veelal is het toch ook een kwestie prioriteit en betrokkenheid.

We hebben het over 1 – 3 uur training per week binnen en voor jou club, qua trainingsdagen en -tijden gaat alles in overleg. Ik hoop dat de voetbalpassie bij jullie nog niet (helemaal) is verdwenen, die intense drijfveer en voetbalplezier dat je zelf had als Fje (JO9). Kom dat overbrengen en laat de huidige jeugd datzelfde voetbalplezier beleven. Laat je clubgevoel spreken en besef je, je krijgt er ook veel voor terug.

Meldt je aan als trainer/vrijwilliger of kom met ideeën
Om positief af te sluiten - want heel veel gaat heel goed - kunnen we iedereen op zijn minst weer training geven. Ondertussen gaan wij door met het vinden van trainers. Mocht je iemand weten die bereidt is om 1 of 2 keer per week een of andere suggesties hebben hoe we trainers kunnen vinden, laat het dan weten.

Tot slot wil ik hierbij alle trainers, leiders, scheidsrechters, kantine, accommodatie, PR, sponsoring, kleding, coördinatoren, wedstrijdzaken en alle andere vrijwilligers - voor en achter de schermen - namens al onze voetballende jongens en meisjes enorm bedanken voor hun inzet, motivatie, flexibiliteit en clubliefde.  Ook al lijkt het soms zo, niets gaat vanzelf en zeker niet het draaiende houden van een voetbalclub. Bedankt!

André Schoonhoven
Voorzitter Jeugdcommissie