Voetbal en Corona, hoe gaan we daar bij onze verenging mee om?

26 augustus 2020 0:00

Om alles in goede banen te leiden voor de start van het nieuwe seizoen, volgt VV Oudehaske de voorschriften en adviezen van het RIVM, de KNVB, Veiligheidsregio Fryslân en gemeente De Fryske Marren zorgvuldig op. Hieronder een overzicht van alle maatregelen en regels die we vanaf heden gaan hanteren bij de start van trainingen en wedstrijden, en die er gelden op onze accommodatie.

Seizoen 2020-2021 en Corona

Allereerst zijn er door de KNVB protocollen opgesteld voor de doelgroepen die aanwezig zijn op ons sportpark. Deze zijn hieronder te downloaden. Wij vragen alle leden en vrijwilligers kennis te nemen van deze procedures. Zodat we met z’n allen verantwoording kunnen nemen en samen kunnen genieten van de sport en de faciliteiten die we bieden.

Protocol voor spelers/speelsters

Protocol voor trainers

Protocol voor arbitrage

Protocol voor ouders/verzorgers/toeschouwers

De regels die voor iedereen gelden zijn:

• Blijf thuis bij klachten en laat je testen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Was vaak de handen en hoest en nies in de elleboog.
  • Vermijd drukte.

Uitzondering op naleving van de 1.5 meter zijn:

• Jongeren t/m 17 jaar hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden.
  • Kinderen t/m 12 jaar hoeven daarnaast geen anderhalve meter afstand te houden tot anderen.
  • Personen die tot één huishouden/gezien behoren hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden.

Algemeen

• Als je positief getest bent en/of als je een huisgenoot of een nauw contact bent van een bewezen COVID-19-patiënt blijf dan ook thuis.
  • Neem de gebruikelijke veiligheids- en hygiëneregels in acht.
  • Op trainingsavonden/speeldagen is er een Corona-aanspreekpersoon aanwezig. Deze persoon is te herkennen aan het veiligheidshesje.
  • Er zijn looproutes uitgezet voor de aankomst en het verlaten van het sportpark, de betreding van de kleedlokalen en de betreding van de kantine
  • Kom zoveel mogelijk in trainings- /wedstrijdkleding naar de trainingen en wedstrijden.
  • Handen wassen/desinfecteren bij de ingang van de kleedlokalen en de ingang van de kantine is verplicht.
  • Op de deur van de kleedlokalen is het maximaal toegestaan aantal personen per kleedlokaal; deze richtlijn geldt niet voor jeugdspelers t/m 17 jaar.
  • De kleedlokalen zijn niet toegankelijk voor ouders/verzorgers.

Kantine & Terras

• Maak gebruik van de desinfecterende zeep die staat opgesteld bij de ingang van de kantine.
  • De kantine mag alleen via de hoofdingang (oostzijde) betreden worden, de nooduitgang dient alleen als uitgang.
  • Bij het betreden van de kantine/terras, verzoeken wij je om je contactgegevens achter te laten op het daarvoor beschikbare formulier. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt voor een eventueel bron- en contactonderzoek door de GGD. De gegevens worden na 14 dagen vernietigd.
  • Tijdens het lopen in de kantine of naar het toilet moet je je houden aan de uitgezette looplijnen en zorg je ervoor dat je andere bezoekers niet dichter nadert dan anderhalve meter.

In de kantine is slechts een beperkt aantal (20 stuks) stoelen opgesteld. (Vol is vol)

• Zet er zelf geen stoelen bij en ga NIET schuiven met stoelen.
  • Staan mag dus NIET.

Het terras in ingericht met 4 picknickbanken waar per bank maximaal 4 personen aan mogen zitten, op de 2 bankjes tegen het materialenhok mogen maximaal 2 personen per bankje zitten

• Zet er zelf geen stoelen bij en ga NIET schuiven de picknickbanken.
  • Staan mag dus NIET.
  • Lopen mag dus ook NIET, tenzij je gebruik maakt van het toilet of je een bestelling doet aan de bar.
  • Bestellingen kunnen gedaan worden aan de bar op de aangewezen locatie.
  • In de kantine en op het terras van de kantine is zittend consumeren verplicht.
  • De keuken blijft tot nader orde gesloten
  • Probeer waar mogelijk 1 persoon per team/bezoekers aan te wijzen om bestellingen te doen.
  • Gebruikte kopjes/bekers/flesjes etc. kunnen neergezet worden bij het uitgiftepunt van de keuken (glazen plaat op de bar).
  • Zoveel als mogelijk contactloos betalen.

Dus: respecteer dat er regels ZIJN en respecteer dat er andere mensen zijn die zich WEL aan die regels willen houden. Roekeloos gedrag van jou kán helaas ook gezondheidsconsequenties hebben voor anderen. Corona is helaas nog niet uit de wereld en zeker ook nog niet uit Nederland.

Downloaden

Je kunt het protocol downloaden via de volgende link: Coronaprotocol

Naleving regels

Wij gaan er vanuit dat iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid neemt. Indien wij vaststellen dat de regels onvoldoende worden nageleefd en daarmee bestmettingsrisico’s worden gelopen, zal het bestuur zonder waarschuwing vooraf, maatregelen nemen. Bij het niet nastreven van het protocol, zal VV Oudehaske de eventuele boetes kunnen verhalen op de desbetreffende personen. We hopen dat dit niet nodig zal zijn en wensen iedereen een mooi en sportief seizoen toe.

Vragen

Voor vragen en/of opmerkingen over het Corona-beleid kunt u bellen met Jelle Wassenaar (lid van  bestuur) 06-53334737

Met sportieve groet,

Bestuur VV Oudehaske