Socrates stopt als Zinedine

23 juni 2020 17:00

Na weken in quarantaine te hebben gezeten, komt het voetbal weer wat op gang waar ik heel blij om ben. Alle oude wedstrijden in mijn appartement in Barcelona weer opnieuw gekeken, Ajax de Champions League zien winnen, Barça zien winnen van Real maar ook verliezen. Ook alle competities in de hele wereld op de voet gevolgd, maar vooral wat ze deden en niet deden.

Zo kwam ik ook bij het Nederlandse amateur voetbal terecht en in het bijzonder de Haske 3, het team wat ik dit seizoen zo goed heb zien spelen tegen Heerenveen 2. De eerste seizoenshelft was wisselvallig door blessures, vakanties en niet regelmatig trainen, maar na de winterstop waren ze niet meer te houden. Eerste wedstrijd al tegen de koploper Urk (7-1), 0-0 tegen Delfstrahuizen (hadden ze moeten winnen) en daarna weer 7-1, nu tegen de Heerenveense Boys (wat overigens goed gevierd is in de kantine bij de boys, en later in de stad).

En daar kwam een eind aan de competitie door de uitbraak van het Corona virus. Een 4e plaats waarvan de meeste punten thuis behaald, 14 punten thuis en 7 punten uit. Kun je zien wat het doet als ze op het vertrouwde sportpark Pieter Bultsma spelen met altijd uitzicht op de kantine. Als de competitie was uitgespeeld was het kampioenschap hen niet meer ontgaan in deze goede vorm! Maar Corona gooit niet alleen het kampioenschap weg. Er zijn ook spelersvrouwen die het wel heel fijn en makkelijk vinden dat er niet gevoetbald wordt. Vanaf maart je man elke zaterdag middag thuis, wat is dat fijn. Spelers die bepalend zijn of waren voor de Haske 3 zetten punt achter hun voetbal carrière; Bakker de aanvoerder voorstopper, de man die je hoort in heel Oudehaske, vaak een stap te laat maar trainde 2 keer in de week..... teveel op die leeftijd. Misschien een jaar niet trainen zou toch ook kunnen en dan nog een jaartje door. Hans gaat ook stoppen of naar andere club wat ik hoorde in Spanje, wat zou ik die nog graag een seizoen willen zien schitteren met mooie bewegingen, passes en doelpunten. Maar ook Socrates (Elmer) gaat stoppen en zijn carrière afsluiten. En dat met een rode kaart tegen Heerenveense Boys, net als Zinedine in zijn laatste wedstrijd. En dat ook nog met zijn vrouw en kinderen aan de zijlijn. Zo wil je toch eigenlijk niet afsluiten? Dan stoppen ook nog Jordan (maakt veel goals maar mist er nog veel meer) en natuurlijk Bas. Bas heeft wel een goede reden om te stoppen, is vader geworden, nieuw huis, mooie tuin en woont in een gezellige stad. Maar Bas, denk goed na, je zit straks net als de anderen ook niet meer op zondag met je bord op schoot naar studio sport te kijken maar Boer Zoekt Vrouw, hart van Nederland en RTL Boulevard. Hoor je op donderdag: “O Bas je kunt zaterdag niet naar de jongens kijken, ik ga met een vriendin weg.” Maar zo wil ook jij eigenlijk niet afsluiten! Allemaal een eigen afscheidswedstrijd: 1 voor Jorrit die niet in een auto durft te rijden (daarom geen uitwedstrijden meer), 1 voor Sven de keeper van het eerste, Gea en Herman de trouwe supporters, TD die heel lang geleden heeft gevoetbald. Als je dat allemaal optelt kunnen ze nog een competitie voetballen en de carrière prachtig afsluiten. Wordt het dat niet, dan hebben jullie een fantastische tijd gehad bij een hele mooie en warme voetbalvereniging. Zelf hoop ik komend seizoen nog een keer te komen kijken en een wedstrijdverslag te maken van het nieuwe team.

Allemaal een fijne zomer en blijf gezond.

Sierd de Vos