Matig Oudehaske stelt teleur tegen Tonego

10 maart 2020 22:30

Luttelgeest - Na de laatste overtuigende overwinning thuis tegen Oeverzwaluwen konden de Oranjehemden genieten van een korte winterstop waarbij het 2 weekenden achter elkaar vrij was van het spelen van competitiewedstrijden. In deze periode werd er een redelijke oefenwedstrijd tegen 2e Klasser VVI op de mat gelegd en dat samen met de 2 winst partijen uit de voorgaande wedstrijden zorgde ervoor dat de Haskers met veel vertrouwen afreisden naar Luttelgeest voor een kraker tegen directe concurrent Tonego.

De komende maand moet Oudehaske tegen alle 3 concurrenten om degradatie te ontlopen, namelijk Tonego, Heeg en Makkum. Kortom er vallen veel belangrijke punten te halen de komende wedstrijden. Bij Oudehaske een aantal wijzigingen ten opzichte van de laatste competitiewedstrijd tegen Oeverzwaluwen. Zo mocht Anne Jan Boersma zijn opwachting maken als rechtsback, keerde Wilmer Hazenberg weer terug na zijn schorsing en mocht Soufian Ihijji de linkerkant bestrijken.

Om half 3 blies arbiter Johan Wenting voor de aftrap van het duel en mocht Tonego de bal aan het rollen brengen. Dit gebeurde echter wel op een erbarmelijk veld wat met recht het slechtste veld van de competitie mag worden genoemd. De eerste minuten waren voor beide ploegen aftasten en zonder dat er al te veel gebeurde kabelde de wedstrijd zich op een bedenkelijk niveau voort. Na een klein kwartier kwam Oudehaske uit het niets op voorsprong. Uit een corner kwam de bal in twee instanties bij Wilmer Dynamite Hazenberg terecht die de bal vanuit het strafschopgebied als een kanonskogel de linkerhoek in schoot en hierbij de doelman volstrekt kansloos liet, 0-1. Vervolgens liet Oudehaske haar tegenstander meer en meer in de wedstrijd komen en begon het zelf slordiger te voetballen. Hierdoor kon Tonego meer grip op de wedstrijd krijgen. Echte grote kansen leverde dit niet op. Er waren echter een handvol mogelijkheden om vanuit de tweede lijn te schieten. Dit gebeurde echter onnauwkeurig dit geen groot gevaar opleverde. Oudehaske kwam 10 minuten voor rust bijna nog op een 0-2 stand, echter speelde Kevin Dijkstra de bal na goed doorzetten net achter Dennis Speelman waardoor die de bal niet binnen kon schieten. Oudehaske ging daarom met een 0-1 voorsprong rusten, maar wist zeker dat het nog niet gedaan was.

Na rust tapte Tonego uit een ander vaatje, begon het feller te spelen met de wind in de rug en speelde het directer. Daarnaast kreeg Oudehaske nog een tegenvaller te verwerken. De laatste weken in bloedvorm verkerende Rick Mulder viel geblesseerd uit. Voor hem kwam Robbert Bouma in de ploeg. Oudehaske (door eigen toedoen) moeilijk onder de druk uit, maar uit 1 van de spaarzame moment kwamen de Oranjehemden er levensgevaarlijk uit waarbij een voorzet vanaf de linkerkant door de verdediger van Tonego knap in de eigen winkelhaak werd geschoten en Oudehaske op een 0-2 voorsprong bracht. Niks aan de hand zou je normaliter denken? Echter was het de assistent scheidsrechter die plotseling zijn vlag omhoog hees om voor buitenspel te vlaggen, daar Kevin Dijkstra bij de tegenstander in de buurt was. Daarom was er deze zaterdag een primeur in 3A waarbij de arbiter van dienst een eigen doelpunt afkeurt vanwege buitenspel van een tegenstander die de bal überhaupt niet heeft geraakt. Hierna was Oudehaske even van slag en kreeg het ook direct de deksel op de neus. Waar Tonego in de eerste helft nog onnauwkeurig was met schoten uit de tweede lijn, waren zij hier in de 2e helft met de wind in de rug toch een stuk effectiever mee. In de 53e minuut was het good-old Joep Henselmans die de bal prachtig binnenschoot en doelman Bultsma kansloos liet en de gelijkmaker op het scorebord bracht. Nog geen 5 minuten later kwam de 2-1 ook al op het scorebord. De bal werd op het middenveld niet goed verwerkt, waardoor de bal rechtstreeks in de voeten kwam bij de ingevallen Sjoerd Tuinhof die direct 1 op 1 kwam en de bal tussen de benen van doelman Bultsma schoot en zo de wedstrijd in een paar minuten compleet deed kantelen. Vervolgens was het Tonego dat de druk op Oudehaske had, maar waarbij Oudehaske vanuit de omschakeling wel enkele mogelijkheden kreeg. Zo kwam Kevin Dijkstra 1 op 1 met de doelman, maar hierbij redde de doelman voortreffelijk. Even later kwam de 2-2 toch op het scorebord toen Soufian Ihijji Dennis Speelman goed wegstuurde, hij Kevin Dijktra op maat bediende en die knap vanaf randje 16 de bal hard in de korte hoek schoot. Hierna kwam Jordy Mulder nog in het veld voor Sebastiaan de Leeuw om alsnog 3 punten te kunnen forceren. Na de gelijkmaker ging het voor Oudehaske in het laatste kwartier echter alsnog helemaal mis. Eerst werd er door een gebrekkig communicatie een onnodige hoekschop weggegeven, waarbij Tonego andermaal uit een afvallende bal op het doel kon schieten waarbij de 3-2 op het scorebord kwam. Vervolgens vloeide de hoop bij Oudehaske op een goed resultaat langzaam weg en kwamen ook nog de 4-2 en 5-2 op het scorebord. Hierdoor droop Oudehaske teleurgesteld en met het schaamrood op de kaken van het veld af.

Oudehaske gaf vandaag onvoldoende thuis, waarbij het voornamelijk in de scherpte ontbrak. Voor de volgende 3 belangrijke wedstrijd is het van cruciaal belang dat dit weer terug keert, want dan kunnen de komende weken zeker goede resultaten worden gepakt en kan Oudehaske wellicht afstand nemen van de ze gehate onderste plekken. Aanstaande zaterdag is hiervoor de eerste mogelijkheid en dit is in eigen huis tegen SVM uit Marknesse. Na de 1-0 nederlaag in Marknesse is hier nog het een en ander tegen goed te maken.

Tot aanstaande zaterdag 14.30 uur!