De kampioensdroom van de JO19 leeft voort

9 februari 2020 19:45

In aanloop naar de kraker tegen SJO JVZ bereide de JO19 zich goed voor door de trainingen van Gert en Teun Wilke, uitkomend voor de JO19 van SC Heerenveen. Nogmaals bedankt dat hij zijn vrije tijd wou opofferen om ons te trainen. Jammer genoeg was de selectie niet op volledige sterkte, Paul, wie vorige week weer hersteld leek te zijn na zijn goede invalbeurt tegen MSC Amslod had toch nog te veel last van zijn vervelende hamstringblessure.

Dan over naar de wedstrijd dag. Hoewel de wedstrijd om 11:00 begon, waren de meesten van ons al om 9:30 aanwezig op het Pieter Bultsma Sportpark. Ik zeg niet voor niets de meesten van ons, want nadat Tycho vorige week uit de kroeg moest worden gehaald, had vandaag Meinte iets te diep in het glaasje gekeken en zich verslapen. Maar goed, we waren zo vroeg aanwezig omdat Gerard, Roel, Gert en Bert een lekker ontbijt in de bestuurskamer voor ons hadden gereld. Bij de wedstrijdbespreking zeiden Roel en Gerard de bekende woorden: ‘Never change a winning team.’ De JO19 begon daarom ook met dezelfde basisopstelling als tegen MSC Amslod: Gerrit (KP), Martin (RA), Jelte (CV), Erik (CV), Jan (LA), Alex (CVM), Friso (RM), Jaap (LM), Syb (CAM), Meinte (SP), Colin (SP).

Het eerste Fluitsignaal klinkt en Oudehaske zet gelijk goed druk, en komt daardoor ook veel aan de bal. De oefenvorm van Gert waarbij de backs meer aan de bal komen in de opbouw zag je aantal keer leuk terugkomen. Oudehaske creëert met dit spel in het begin dan ook een paar leuke kansen, maar ze gaan er keer op keer niet in, daar kwam later verandering in. Want hoe kan het ook anders dan dat de inmiddels tot vedette benoemde Jaap voor de 1-0 aantekent. Een voorzet vanaf rechts wordt in eerste instantie nog tegengehouden door de keeper, maar in de rebound komt Jaap als winnaar uit de strijd. Hij schiet de bal beheerst binnen. Hetzelfde wedstrijdbeeld blijft aanhouden en de tegenstander die de lange bal hanteert komt er niet aan te pas, toch blijven meer goals eerst uit.

Maar dan, nu Barcelona even in een dipje zit vond de JO19 het wel een goed idee om zelf dan maar tikkie-takka voetbal te gaan spelen. De bal wordt op het middenveld onderschept door Alex, wie de bal doorspeelt naar Syb, wie een 1-2tje aangaat en vervolgens Colin diep stuurt. Colin geeft in een keer voor op Meinte. Meinte schiet de bal zonder aan te nemen tegen de touwen. 2-0. SJO JVZ heeft nog geen enkel schot op goal gehad, maar toch weet de snelle buitenspeler er een keertje langs te glippen. Jelte maakt naar onze mening een perfecte sliding op de bal in het strafschopgebied, maar de scheidsrechter zag dit anders, penalty, 2-1.

Toen was het rust, de coaches waren tevreden en de spelers hadden er ook vertrouwen in dat het de 2e helft goed zou komen. De jarige Gerrit kreeg in de rust in plaats van thee, of limonade een biertje voorgeschoteld, die hij toch maar voor na de wedstrijd bewaarde. Maar goed ook, want SJO JVZ krijgt een gevaarlijke rebound uit een corner, maar Gerrit stopt hem met een ontzettend snelle reflex. Oudehaske bleef na dit ene kleine tegenkansje de betere partij en de defensie hield de boel onder leiding van Gerrit en Jelte goed dicht. Deze laatstgenoemde speelde een opvallend goede wedstrijd. Jelte wist helaas niet te scoren, maar daar kwam in de 3e helft bij de verjaardag van Gerrit wel verandering in.

Ook de invallers waren op dreef, Harun ging een paar keer leuke combinaties aan op de helft van de tegenstander en Tycho dribbelt vanaf eigen helft het hele veld over tot in de zestien van de tegenstander, waar hij zijn inzet jammer genoeg in het zijnet ziet verdwijnen. Er werd voorderest niet meer gescoord en Oudehaske wint met 2 tegen 1.

Al met al dus een mooie overwinning van het collectief. Je zou bij deze wedstrijd iedereen tot ‘man of the match’ kunnen benoemen. Door deze overwinning blijft Oudehaske de koppositie vasthouden. De kampioensdroom leeft voort! Volgende week speelt de JO19 thuis om 10:45 tegen SVN’69. Als Meinte zich dan niet verslaapt zult u het wedstrijdverslag van hem krijgen.

Martin de Boer.