Oudehaske doet zichzelf in derby tekort door persoonlijke fouten

2 februari 2020 19:30

Oudehaske - Na de nederlaag van vorige week tegen concurrent Makkum was het vandaag de mogelijkheid om hiervan te herstellen. Dit was niet tegen de eerste de beste ploeg, maar tegen de streekgenoot en buren uit Sintjohannesga, DWP. Tegen deze ploeg had Oudehaske nog wat goed te maken na de afstraffing bij de seizoensopening. Bij Oudehaske waren Robbert Bouma & Jordy Mulder nog steeds afwezig in verband met blessures.

Verder waren er vandaag 2 wisselingen in de opstelling ten opzichte van de vorige wedstrijd. Erwin Holtrop nam de plek in van Bowe Muurling op het middenveld en Kevin Dijkstra mocht de rechterkant bestrijken. Dit ging ten koste van youngster Joran Overwijk. Vandaag was er een line-up aanwezig, zodat de jeugdleden van beide verenigingen met de spelers het veld op liepen. Ook was het publiek massaal toegestroomd voor deze derby.

Om 14.30 uur blies de jonge scheidsrechter Aartsen voor het startsignaal en bracht DWP de bal aan het rollen. Vanaf het begin liet Oudehaske het initiatief over aan de gasten en leunde het achterover. Bij DWP wisten ze niet precies hoe ze hier mee moesten omgaan en vanuit het centrum zochten ze alsnog vrij snel de lange bal richting de kopsterke spitsen Willems en Holtrop om vanuit daar de andere snelle voorwaartsen in stelling te brengen. Hieruit ontstonden echter geen mogelijkheden en hierdoor werd er weinig gecreëerd aan beide kanten. Kwam er wel wat dreiging vanuit DWP, dan wist Oudehaske dat te neutraliseren door stevig de duels aan te gaan. Na ongeveer 20 minuten kwam Sebastiaan de Leeuw plotseling 1 op 1 met doelman Luinenburg. De Leeuw wist de doelman te omspelen en de bal richting het lege doel te schieten. Echter had de bal onvoldoende snelheid, waardoor de bal door de verdediger van DWP voor de doellijn nog kon worden weggewerkt. In de 28e minuut kwamen de gasten uit het niets op voorsprong. Wederom was er een lange bal vanuit de defensie en deze kon eenvoudig worden weg gekopt door de oranjehemden. Echter werd er in plaats van naar voren naar achteren gestapt om de bal met de voet weg te werken. Deze bal kwam in de voeten bij Willems die de bal op de rand van het strafschopgebied feilloos langs doelman Sven Bultsma schoot en DWP op 0-1 bracht. Vijf minuten later verdubbelde diezelfde Willems de achterstand voor Oudehaske door ook de 0-2 binnen te schieten. Op de linkerkant kon de bal worden weggewerkt, echter werd dan niet gedaan, kreeg Van der Velde ondanks de dekking van 2 man de bal voor de goal waarbij Willems de bal via de doelman van Oudehaske in het doel werkte. Vervolgens nam de frustratie bij Oudehaske toe en waren er een aantal forse overtredingen aan Oudehaske kant. Resultaat was dat Kevin Dijkstra hiervoor de gele kaart kreeg gepresenteerd. Diezelfde Dijkstra kwam vlak voor rust nog 1 keer door en kwam op doelman Luinenburg af. Echter wist hij de bal niet richting de goal te schieten en schoot hij de bal jammerlijk naast. Zo werd er gerust met een 0-2 achterstand, zonder dat gasten ook maar 1 uitgespeelde kans hadden gecreëerd.

Na rust stond Oudehaske iets hoger en speelde het met wat meer druk vooruit. Hier hadden de gasten het lastiger mee, ondanks dat dit niet tot grote mogelijkheden leidde voor de thuisclub. In de 57e minuut kreeg DWP een corner en deze werd indraaiend voor het doel geslingerd. Mede gedragen door de wind kwam de bal bij Anton Holtrop uit die boven iedereen uit torende en de bal binnen het vijfmeter gebied geheel vrijstaand kon binnenknikken, 0-3. Het spelbeeld bleef verder hetzelfde, zonder dat er grote kansen waren aan beide zijdes. In de 74e minuut kwam wederom Holtrop door aan de rechter kant en hierbij had de bal door de defensie kunnen worden opgeruimd. Dit werd wederom niet gedaan waardoor de aanvaller vrij kon doorlopen en de bal in het strafschopgebied voor kon geven op wederom Willems die hiermee zijn hattrick complementeerde en de stand op 0-4 bracht. Een aantal minuten later werd Anne Jan Boersma gewisseld voor Bowe Muurling en niet veel later kwam Joran Overwijk in het veld voor Kevin Dijkstra. Oudehaske kwam sporadisch nog wel richting het doel van de tegenstanders, maar corners werden door de gasten goed verdedigd en andere mogelijkheden leverden ook weinig op. Daar stond ook tegenover dat Oudehaske moest blijven oppassen voor de counters van DWP. Bij één van deze omschakelmomenten haalde Nick Vellinga hard door op de tegenstander waardoor de prima fluitende scheidsrechter niks anders kon doen dan Vellinga te trakteren op een gele kaart. Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd kwam Stan Alleman ook nog in het veld, hij kwam in de plaats van Rick Mulder. Het slotakkoord was in de allerlaatste minuut nog wel voor de oranjehemden toen Eelco de Groot de bal vanaf de linkerkant kon voorbrengen en waarbij Souffian Ihijji de bal over de doelman kon koppen om de score iets dragelijker te maken, 1-4. Hierna vond de scheidsrechter het ook wel welletjes en besloot direct een einde te maken aan de wedstrijd.

Een onnodige en zure nederlaag die vooral tot stand is gekomen door een aantal persoonlijke fouten. Voor de volgende wedstrijden zal dit aantal naar beneden moeten, zodat er wel resultaten kunnen worden geboekt. De eerste kans hiervoor is aanstaande zaterdag in en tegen Scharnegoutum. Een ploeg waar Oudehaske het standaard lastig mee heeft. Deze wedstrijd zal op een ware biljartlaken worden gespeeld. Het veld van Scharnegoutum verkeerd namelijk in een uitstekende conditie, dus de pinnen kunnen alvast worden meegenomen.

Bij deze wedstrijd was ook onze clubfotograaf aanwezig. De foto's zijn [hier] terug te vinden.

Tot volgende week!