Zonder verslag geen titel, maar zonder titel wel een verslag

21 januari 2020 15:00

Op zaterdag 18 januari stond voor Oudehaske 2 de inhaalwedstrijd tegen Scharnegoutum 2 gepland, op sportpark ‘De Kromme Tille’ werd aangetreden op een grasmat die opvallend veel gelijkenissen vertoonde met de ijsbaan van Thialf. Ondanks de slechte staat van het veld werd bij vlagen goed gevoetbald en hielden de mannen van trainer Sjaak Mulder en leiders Jappie van Hes en Rudi Waterlander een punt over aan de wedstrijd door met 2-2 gelijk te spelen tegen de rood-witte concurrent uit Scharnegoutum.

Met 14 spelers, waaronder Dennis Speelman, vertrokken de manschappen omstreeks 11 uur vanaf de parkeerplaats in Oudehaske richting Sneek. Voorafgaand aan de wedstrijd bezette ‘De Hoske Twa’ met 14 punten de 8e positie op de ranglijst, de opponent stond genoteerd op de 4e positie in de 3e klasse B.

Eenmaal aangekomen in de voorstad van Sneek bleek dat niet iedereen zijn spullen bij zich had: Jetro Hoekstra was zijn voetbalschoenen vergeten en Rene Waterlander zijn wedstrijdshirt. Op nadrukkelijk advies van de leiding besloten Jetro en Rene terug te keren naar Oudehaske om hun ontbrekende benodigdheden op te halen.

Mede door toedoen van de vermiste kleding trad Oudehaske aan met de volgende opstelling: Alwin Hoekstra; Henk Jan de Haan, Jurjan van Zanden, Jasper Hoekstra, Emiel Ijsseldijk; Bernard Sloothaak, Klaas Nauta, Anne Jan Boersma; Stephan de Rijke, Dennis Speelman en Imme Schiere. Rene Waterlander, Jetro Hoekstra en Arno Bouknegt mochten in eerste instantie de bank warm houden om later in de wedstrijd hun kunsten te vertonen.

Jappie van Hes nam de wedstrijdbespreking voor zijn rekening en deed dit heel creatief met een Limerick:

Er was eens een meisje uit Epen

Die het voltooid deelwoord niet goed had begrepen

Ze zei na de daad

Met haar mond nog vol zaad

Heb ik nu gepijpt of gepepen?

Het begin van de wedstrijd verliep allerminst zoals gepland, binnen enkele minuten stond Scharnegoutum met 1-0 voor. Een opkomende speler kreeg veel vrijheid en besloot vanaf links naar binnen te kappen en de bal laag in de verre hoek te schuiven. De wedstrijd kenmerkte zich vooral door de vele glijpartijen op het veld, met name Imme had moeite om op zijn benen te blijven staan op het glibberige veld waarbij met name de verste zijde, gezien vanaf de kantine, in slechte toestand verkeerde. Op slag van rust was het diezelfde Imme die met een prachtige steekpass Dennis Speelman alleen voor de doelman zette, Dennis, koelbloedig als hij is, maakte geen fout en maakte daarmee 10 seconden voor het rustsignaal de gelijkmaker.

In de rust moesten Bernard Sloothaak en Stephan de Rijke plaats maken voor Arno Bouknegt en Jetro Hoekstra.

De tweede helft begon goed voor Oudehaske en na enkele goed opgebouwde aanvallen kwam de ploeg op voorsprong; Dennis behield het overzicht na aangespeeld te zijn in het strafschopgebied en bediende Rene Waterlander, even daarvoor in het veld gekomen voor Imme, die 1-op-1 met de keeper zeer beheerst de bal binnen schoof. Lang kon niet genoten worden van de voorsprong, slechts enkele minuten later besloot de spits van Scharnegoutum een voorzet te geven die tot verbazing van iedereen met een streep via de binnenkant van de paal in de kruising verdween: 2-2. In het restant van de wedstrijd werd niet meer gescoord waardoor beide teams met een punt van het veld stapten.

Na de wedstrijd diende Scharnegoutum nog wel een verzoek in: of ‘die man met die krukken’ de volgende keer wat rustiger wilde zijn, bij deze staat dit genoteerd. Sjaak Mulder zal zijn best doen om wat rustiger te zijn, hij zal hierbij een voorbeeld nemen aan Jappie en Rudi, die allebei geen verzoek hadden gekregen om rustiger te zijn.

Oudehaske steeg door het gelijkspel naar de 7e plaats, Scharnegoutum blijft steken op plek 4. Zaterdag 1 februari staat de volgende speelronde op het programma, Oudehaske mag dan thuis aantreden tegen Waterpoort Boys uit Sneek.