Oudehaske blameert zich tegen oud-trainer Bergstra

2 december 2019 20:00

Afgelopen zaterdag 30 november speelde Oudehaske de thuiswedstrijd tegen CVVO uit Lemmer. CVVO staat dit seizoen onder leiding van voormalig hoofdtrainer Tjalling Bergstra. CVVO beleeft tot dusver een wisselvallig seizoen en bezette voorafgaand aan de wedstrijd dan ook de 9de plaats. Oudehaske trad aan met dezelfde 11 namen als de wedstrijd een week eerder tegen Workum.

Om 14:30 uur blies scheidsrechter M. Groefsema af voor de aftrap en werd de bal door spits Robbert Bouma aan het rollen gebracht. Voorafgaand aan de wedstrijd werd druk gespeculeerd met welke speelwijze trainer Bergstra uit Oudehaske wilde ophalen. Al vrij snel werd duidelijk dat de speculaties niet ver afzaten van de intenties van CVVO: in de opbouw werden Jordy Mulder en Stan Alleman vastgezet om de opbouw via de rechterzijde te laten plaats vinden.

In de openingsfase van de wedstrijd liet CVVO de bal goed rondgaan en trachtte op een voetballend bij het doel van Oudehaske te komen. Dit resulteerde echter niet in grote, uitgespeelde mogelijkheden. Door een compacte speelwijze wist  Oudehaske de eerste 20 minuten goed door te komen en de aanvallende impulsen van CVVO onschadelijk maken. Een aantal minuten later werd aan de linkerzijde van de verdediging getwijfeld of er ingestapt moest worden of juist niet. Door deze twijfel ontstond er ruimte waar rechtsbuiten Lourens Visser goed gebruik van wist te maken. Op snelheid zocht hij de achterlijn en wist met een passende voorzet Lammert Schut te bereiken. Deze wist op zijn beurt keeper Sven Bultsma te passeren en zette CVVO op een 0-1 voorsprong. Enkele minuten later wist CVVO op eenzelfde wijze er snel uit te breken. Nu wist Lourens Visser de talentvolle spits Job Zwager te bereiken. Zwager bevond zich echter voor de bal en de goal werd daardoor, tot frustratie van alles met een blauwwit-hart, terecht afgekeurd. Na deze tumultueuze minuten wist Oudehaske de rug te rechten en via het sterk spelende duo Gerard/Nick een aantal goede tegenaanvallen te produceren. Rond de 34e minuut kon Oudehaske na een goede aanval over de rechterzijde gevaarlijk worden. Uiteindelijk kon Bowe vanaf een kleine 25 meter uithalen. Zijn inzet was echter te voorzichtig waardoor de bal gemakkelijk kon worden weggewerkt. Het resterende deel van de eerste helft wisten beide ploegen niet meer echt gevaarlijk te worden en blies scheidsrechter M. Groefsema op zijn fluitje voor de rust.

Oudehaske begon de tweede helft ongewijzigd. En trachtte de tweede helft CVVO op dezelfde wijze te bestrijden als in de eerste helft het geval was; vanuit een compacte organisatie. Gedurende de eerste periode wist Oudehaske zich staande te houden tegen de aanvalsdrang van CVVO. Aderlating voor de ploeg van Koos van der Galiën en Peter Hettinga was dat spits Robbert Bouma het veld moest verlaten.  Dit was het gevolg van een gemene tik op de enkels in de eerste helft. Waarin de spits Zwager in de eerste helft zijn goal afgekeurd zag worden, was dit in de 58ste minuut niet het geval; 0-2. Na de wissel van spits Bouma en de goal van CVVO was Oudehaske het kwijt. CVVO maakte goed gebruik van de geboden ruimtes en wist uit te lopen naar een 0-6 overwinning. Na 90 minuten vond scheidsrechter Groefsema het genoeg geweest en hield de teleurstelling bij de Oranjehemden de overhand.

Ook deze speelronde zit er voor Oudehaske niks anders op dan de wonden te likken en ervoor zorgen dat er een goede trainingsweek afgelegd wordt. Aanstaande zaterdag staat namelijk Willemsoord op het programma. Lukt het de Oudehaske mannen om het vertrouwen te bewaren en punten mee te nemen uit Willemsoord? Aanstaande zaterdag krijgen we antwoord op deze vraag. Hopelijk tot dan!

Van de ontmoeting tussen Oudehaske en CVVO zijn ook foto’s gemaakt door onze clubfotograaf. De foto’s zijn hier te vinden.