Weet de JO19 een goede reeks voort te zetten?

27 november 2019 19:00

Een zaterdagmorgen met minder gespannen kopjes dan gebruikelijk die het hoofdveld betreden van het Pieter Bultsma sportpark. Na een ‘normale’ training en een speciale training onder leiding van de KNVB, waar de jongens oprecht van genoten hadden, kon het fluitsignaal van de scheids H. Hak klinken.De jongens van de JO19 hebben laten zien dat ze zonder de vertrouwde donderspeech ook resultaten kunnen boeken.

Vanaf minuut één had de thuisploeg de overhand en wist dankzij enkele mooie combinaties en acties vroeg op voorsprong te komen en kon de ploeg er in ieder geval voor zorgen dat Gert het warm kreeg (van het spel weliswaar). Meerdere fotografen werden gesignaleerd rondom het veld, wat wellicht ook heeft mogen resulteren in betere inzet in de duels, want deze werden voor de verandering ook vrijwel allemaal gewonnen. De uitploeg heeft geen schijn van kans gehad rondom het gebied waar Gerrit overheerst, ook wel bekend als het 16-meter gebied. De verdediging kon de bal achterin rustig overspelen om zo het spel af en toe met tempo te kunnen verplaatsen van de ene naar de andere kant. Via de opbouw kwamen veel kansen, waarvan er ook veel benut zijn. De keeper van de tegenpartij was er wel eentje die voor afschrikking zorgde en ook veruit de sterspeler van Makkum was. Zoals gewoonlijk is bij een voorsprong die snel uitloopt, wilde iedereen wel een poging doen om een kans te benutten en was er zo nu en dan ook sprake van schoonheidsfoutjes waarbij de aanval om te smullen was, maar de kans onverzilverd bleef. Naast de tel ben ik vanzelfsprekend ook de doelpuntenmakers vergeten, maar een ding is zeker, en dat is dat onze spits, en dan bedoel ik niet Jan ;), Colin zijn eerste twee goaltjes mee heeft kunnen pakken. De eerder genoemde, andere “spits” Jan wist zijn reeks van goals meepikken ook te verhogen tot drie goals in drie wedstrijden op rij.

Door het goede samenspel kwamen er ook bepaalde kansen die niet gemist konden en mochten worden, maar wat ook noemenswaardig is, was de goal van onze rechtsmidden Friso. Met een “screamer” wist hij magnifiek af te ronden. Friso bleef er zelf nog vrij koelbloedig onder  en zei alleen dat het de bedoeling was om te schieten en dat het zeker géén voorzet was. Ook Paul, onze linksachter, wist zijn goaltje mee te pakken en wist de stand op een 10-0 te zetten. Onze spitsen Joran en Meinte wisten samen ook 5 goaltjes te maken.

Kortom, een wedstrijd om van te smullen. De JO19 weet eindelijk als een team te spelen en houdt dit ook al zeker twee weken op rij vol. Aanstaande zaterdag Nieuweschoot en als afsluiter de streekderby en kraker tegen V.V. Heerenveen.

Het verslag van de wedstrijd tegen Nieuweschoot zal geschreven worden door Harun.

Jelte Bilijam