Timide Oudehaske onderuit tegen nieuwe koploper

26 november 2019 8:00

Zaterdag 23 november stond de uitwedstrijd naar angstgegner Workum op het programma. Oudehaske heeft het traditioneel altijd lastig bij deze ploeg. Workum is dit seizoen ijzersterk gestart. Het miste de eerste periode namelijk op doelsaldo. Bij Oudehaske waren er een aantal wijzigingen ten opzichte van de wedstrijd tegen Scharnegoutum. Zo was Dennis Speelman weer terug van zijn 'studie trip' in Londen en begon Stan Alleman als linksback. Verder stonden de gebruikelijke namen op papier.

Op het voor Oudehaske ongebruikelijke tijdstip van 15.00 uur mocht Workum de bal op het (overigens prachtige) gerenoveerde sportpark voor het eerst laten rollen. De eerste minuut werd er echter niet gevoetbald vanwege we de recent racistische uitingen bij de betaald voetbalwedstrijd tussen FC Den Bosch en Excelsior. Nadat de eerste minuut was verstreken begon de thuisploeg direct met volle druk vooruit. Zoals bij Workum bekend wil deze ploeg voetballend bij het doel van de tegenstander raken alvorens een diepgaande middenvelder wordt gezocht die de ruimte achter de spits zoekt. Dit spelletje speelden ze wederom en het initiatief lag ook bij de gastheren, zonder dat dit echt uitgespeelde kansen opleverden. De meeste lange ballen waren te diep en een prooi voor doelman Sven Bultsma en anders konden Wilmer Hazenberg en Jordy Mulder de schade beperken. De eerste opwinding was na ongeveer een kwartier toen Erwin Holtrop de gele kaart kreeg gepresenteerd. Na een foutieve inspeelpass vanuit achteruit besloot hij aan de noodrem te trekken. Een aantal minuten later kwam Oudehaske iets beter in de wedstrijd en durfde het ook iets meer vooruit te voetballen. Hierbij kreeg het echter na een aantal minuten direct de deksel op de neus. Vanuit de defensie werd de bal ongelukkig geraakt waardoor deze recht in de voeten kwam van een aanvaller van Workum.  Jorrit Miedema wist met de buitenkansje wel raak en schoof de bal rustig in de hoek. Vervolgens was het Oudehaske dat grossierde in het geven van cadeautjes richting de tegenstander. Een tweetal minuten na de 1-0 werd de buitenspeler van Workum lichtjes aangeraakt en hij besloot hierbij wel erg gemakkelijk naar de grond te gaan en de jonge scheidsrechter Aartsen besloot hiervoor de bal op de stip te leggen. Aanvoerder Jordy Heeres van de thuisploeg ging achter de bal staan, maar schoot de bal echter slap in waardoor deze een prooi was voor Sven Bultsma. De 2-0 liet echter alsnog niet lang op zich wachten toen een corner in de 34e minuut eenvoudig tot doelpunt kon worden gepromoveerd waarbij de defensie van Oudehaske er wederom niet goed uit zag en Rick Demmer de bal binnen kon knikken. De gifbeker was hierbij nog niet leeg voor de gasten. In de 39e minuut was het namelijk Rick Demmer die zijn 2e doelpunt van de middag kon binnenwerken. Vanaf het middenveld werd onvoldoende druk gezet op Mark Bandstra die van een kleine 25 meter de bal schoot richting het doel. Deze bal werd echter los gelaten en Rick Demmer was vervolgens attent om de bal alsnog binnen te schieten. Om het definitief te beslissen in de eerste helft kwam in de 44e minuut ook nog de 4-0 op het scorebord door Reindert Miedema. Na een goede actie wist hij de achterhoede te passeren en de bal keurig in de hoek te plaatsen. Zo ging Oudehaske met een zware achterstand rusten, waarbij zij dit vooral aan zichzelf te danken hadden vanwege de cadeautjes die ze weggaven.

De tweede helft begon Oudehaske ongewijzigd en Workum begon direct waarmee het de eerste helft was geëindigd, het creëren van mogelijkheden. Echter stonden de vizieren hierbij nog niet op scherp. Deze stond in de 54e minuut echter wel op scherp bij Dennis Speelman. Sebastiaan de Leeuw ontfutselde de bal bij doelman Patrick Schoonbergen en bood Speelman een niet te missen kans waarbij hij de bal koeltjes in het lege goal schoof, 4-1. Vervolgens leek Oudehaske iets meer grip op de wedstrijd te krijgen, maar kreeg het in de 59e minuut wederom de deksel op de neus toen Workum onder de druk van Oudehaske uit kon komen en de bal achter de defensie kon leggen. Hierbij was de doelman te laat, kon Rick Demmer hem eenvoudig omspelen en zijn derde treffer van de dag aantekenen, 5-1. Vervolgens werd het duel er van beide kanten niet beter op. Workum creëerde nog wel een legio mogelijkheden, maar de voorwaartsen hadden het vizier niet meer op scherp staan deze middag of de verdediging kon de dreiging onschadelijk maken. In het laatste kwartier werden Nick Vellinga en Gerard Hooisma nog van het veld gehaald en voor hen kwamen Anne Jan Boersma en youngster Joran Overwijk in het veld. De wedstrijd bleef voortgaan zoals de voorgaande minuten en treffers leverde het aan beide kanten niet meer op. Oudehaske had nog de mogelijkheid om de score iets dragelijker te maken, echter wist Dennis Speelman zijn kans niet te verzilveren waardoor de uitslag op 5-1 bleef.

Voor nu is het tijd om de wonden te likken en ervoor te zorgen dat Oudehaske er aanstaande zaterdag weer staat. Ditmaal is degradant uit de 2e Klasse CVVO uit Lemmer de tegenstander. Bij de tegenstander staat voor de selectie een bekend gezicht aan het roer, namelijk Tjalling Bergstra. Lukt het de mannen om aanstaande zaterdag de punten in Oudehaske te houden? We zien u graag om 14.30 uur op Sportpark Pieter Bultsma voor de support!