De Hoske 2 ligt op koers

24 september 2019 12:00

Na het moeilijke begin in de lokale beker (uitvoerig beschreven in het verslag van de enige echte Roone vorige week), was het aan de Hoske 2 om deze slechte start om te zetten in een goed begin van de competitie. Na een jaar in Europa te hebben gevoetbald, is de Hoske 2 gewoon weer terug te vinden op de Friese velden. Eerste tegenstander van de competitie is het tweede elftal van de Waterpoort Boys. Twee jaar geleden kwam de Hoske 2 dit elftal ook al tegen. Toen pakte de Hoske 2 tweemaal de volle drie punten, na een prachtige treffer van Arno in de uitwedstrijd en een zware thuiswedstrijd in het feestweek weekend.

Dit seizoen kan het natuurlijk weer helemaal anders zijn, dus Sjaak had de best mogelijke selectie bijeengebracht. Omdat sommige talenten die vorig jaar nog veel actief waren in het tweede op mochten draven bij het vlaggenschip van Oudehaske, waaronder Jasper Beckenbauer en Boweteng, waren er een aantal andere namen bij. Zo kon de schilder Erwin (Sverre) zijn opwachting maken, net als de altijd fitte Jordy. Na een inspirerende speech van Sjaak in de kleedkamer, waarbij hij aangaf verbaasd te zijn over de door Roone opgestelde doelstelling van top 3, was de opstelling bekend:

Tussen de palen stond good old Sven Bultsma. Centraal achterin stonden Sverre met ondergetekende, met Nick en Henk Jan aan de zijkanten. Op het middenveld mocht Arno in de basis beginnen tegen zijn favoriete tegenstander, samen met het dynamische duo Jordy en Klaas. Voorin mochten Roone, Jetro en Imme voor de goals zorgen. KP mocht de leiding gezelschap houden in de dug-out en Stephan had de zware taak om te vlaggen in het zonnetje.

Na een prachtige teamfoto waarbij er vol de zon in werd gekeken, kon de wedstrijd beginnen. In de het mooie zonnetje had de Hoske 2 genoeg moeite met de start van de wedstrijd. De grasmat lag er goed bij, maar ondanks dat en alle passoefeningen die in de voorbereiding zijn afgewerkt, kwamen er maar weinig passes aan. Dat zorgde dan ook voor een moeilijke openingsfase. Na enkele luid en duidelijke aanwijzingen van Sjaak kreeg de Hoske 2 wat meer grip op de wedstrijd. Dat leidde dan ook tot een aantal kansen. Toen WPB een vrije trap kreeg in het eigen doelgebied, koos Jetro er slim voor om zijn rug ervoor te zetten. De verdediger van WPB zag geen andere optie om de bal via Jetro zijn rug in de goal te schieten. Deze wereldgoal werd echter snel beantwoord door een bijna net zo prachtige goal van WPB. Een voorzet vanaf de rechterkant leidde tot een miscommunicatie tussen de Bult en Sverre, die het niet eens konden worden over wie de bal de goed gevulde tribunes (waaronder vaste supporter Bernard) in zou schieten. Dat zorgde ervoor dat de goed oplettende spits van WPB voor de gelijkmaken kon zorgen. De Hoske 2 gaf natuurlijk niet op en zat nog steeds goed in de wedstrijd. Na een goede onderschepping op het middenveld kon spelmaker Jordy Jetro wegsturen, die de bal keurig achter de keeper in de korte hoek plaatste. Helaas kon aanvoerder Roone de wedstrijd niet meer vervolgen door een blessure, en werd hij vervangen door de altijd rustige KP. Nadat KP bijna direct de kleedkamers mocht opzoeken door een klein misverstand met de verder goed fluitende scheidsrechter, besloot hij om sportieve revanche te nemen door een goede voorzet te geven richting Imme Neres. De verdediging van WPB zag het gebeuren, en koos ervoor om Imme niet te laten scoren door de bal zelf over de eigen keeper heen te wippen. Na nog een aantal gevaarlijke momenten voor het doel van WPB kon de kleedkamer opgezocht worden.

Tijdens het gebruikelijke bakje thee met een suikerklontje, gaf Sjaak aan dat hij niet tevreden was over het begin van de wedstrijd, maar dat het na dat begin een stuk beter ging. Stephan mocht nog even de dankbare taak van vlagger verder vervullen.

De tweede helft was een lastiger verhaal voor de Hoske 2. WPB besloot om de kopkracht in het team voorin neer te zetten, en alleen maar hoge ballen richting de verdediging van de Hoske te pompen. Dit zorgde voor de nodige problemen. De Hoske 2 kwam niet meer onder de druk uit en begon slechter te voetballen. De duels werden harder en het werd een echte vechtwedstrijd. Met name Nick voelde zich helemaal thuis in dit voetbal, ondanks wat onenigheid met Sverre. Dankzij enkele goede reddingen van Sven bleef de voorsprong 3-1. Na een aantal kansen voor de Hoske 2, die goed werden gekeerd door de gewisselde keeper van WPB, kwam WPB dichterbij. Een voorzet van de rechterkant werd na een corner er niet uit gehaald, en de linksvoor van WPB kon voor Nick komen en voor de aansluitingstreffer tekenen. Na deze goal besloot Sjaak laatste troef Stephan in te zetten, die in het veld kwam voor Imme. Jappie nam de vlag over. De wedstrijd bleef hard, en dit zorgde dan ook voor enkele gele kaarten aan de kant van WPB, waaronder eentje voor een paar pogingen om Klaas naast Bernard in een scootmobiel te krijgen. Ook sloeg de vermoeidheid toe. Zo werd Jordy in de aanval neergezet om zijn kramp in bedwang te houden en was bij Arno de tank wederom leeg. De voorsprong werd toch goed verdedigd, en WPB kon niet meer tot echt grote kansen komen.

Na het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter konden de handen worden geschud en de drie punten mee in het panterkleurige tasje naar Oudehaske. Na een warme douche waarbij Sverre de douches nog van een nieuw kleurtje heeft voorzien, konden onder het genot van een Heineken in de mooie kantine van WPB de conclusies van de zaterdag opgemaakt worden. De Hoske 2 was zeker in de eerste helft beter dan WPB, maar in de tweede helft kreeg de Hoske het nog lastig kreeg door het vechtvoetbal van de ploeg uit Sneek. Met drie punten ligt de Hoske 2 keurig op koers voor de doelstelling van de aanvoerder en kan er deze week positief daar het duel met Makkum 2 toegewerkt worden. Aangezien Klaas gelukkig de aanslagen heeft overleefd dit weekend, kan hij hier mooi verslag van doen!

Jurjan