Boornbergum JO19 -VV Oudehaske JO19

17 september 2019 13:00

Zaterdag 14 september was het alweer de laatste bekerwedstrijd voor de A1. Een snelle uitschakeling vergeleken met vorig jaar. De afgelopen twee wedstrijden werd er 1 verloren en 1 gelijkgespeeld wat tot gevolg had dat deze wedstrijd meer als een oefenpartijtje kon worden gezien.

Twee spelers hadden hier al een beetje rekening mee gehouden. Erik had zijn wekker verkeerd ingesteld en kwam net op tijd en Harun werd volgens ons pas wakker, toen wij alweer terug waren in Oudehaske. De rest van de spelers waren ondanks het vroege tijdstip van spelen, fris en vol humor. Ik verbaas mij er altijd weer over dat ze vaak moeite hebben om het tijdstip van aanwezig zijn niet altijd even scherp hebben, maar wel precies weten hoe laat zij ’s nachts thuis waren en wat er was genuttigd aan drank.

De wedstrijd was in Boornbergum met een grasveld als een biljartlaken, een mooi zonnetje en een heerlijk temperatuurtje. In de 4e minuut, na een snelle aanval van Boornbergum na knullig balverlies op het middenveld was het direct raak. 1 – 0 achter. Onze drie spelers op het middenveld waren toch nog niet helemaal wakker! Gelukkig was dit een wel het moment dat eenieder scherper ging spelen. Vrij snel werd het 1 – 1 na een goede voorzet van Siep die goed werd ingeschoten door Meinte. Wat ook opviel dat was de stofzuiger Erik, die ondanks het wekker momentje zeer sterk speelde in de persoonlijke duels. Ook Friso kreeg zijn kansen, maar misten nog wat te weinig kracht. Quincy zat er volgens de bezielende coach Gerard en trainer Gert goed in de wedstrijd. Er werd op tijd ingestapt. Deze keer was Roel verhinderd, maar voor wat betreft de instructies van de kant is dat deze keer niet opgevallen. De resterende twee waren zo druk aan het coachen dat de “journalist” aan de zijkant af en toe moeite had met het notuleren van de instructies. De beschikbare bandbreedte was onvoldoende om alles te notuleren en zeker te begrijpen. Knap van de spelers om dit alles mee te krijgen. Gelukkig was onze grensrechter (vader van Friso) de rust hemzelf, en kon het tempo goed bijhouden. Aangenomen als vaste grens, niks meer aan doen!

Hierbij nog een korte opsomming van adviezen uit de 1e helft. De 2e helft laat ik maar achterwege om het stuk niet te lang te maken. In willekeurige volgorde: dieper instappen, de bal weet waar hij is, vragen om een counter, kop omhoog, omschakelen, coachen, dat is toch geen ingooien scheids, man pakken, nou het duel zoeken, wees aanspeelbaar, daar gaan wij weer, nee jongen do der even blieuwe, vragen, voor de bal blijven, wat is dat no, concentreren, en door, opeisen, buitenkant, eentje naar de achterlijn, zet meinte neer, blijf drukken, bewegen, opletten, gebruik je lichaam, waar gaat die nu weer heen, goed gewerkt, in de voetjes, druk op de bal houden, positie, dan moet je hem ook afdrukken, hoe lang wil die scheids doorspelen anderhalf uur zonder pauze, hoe komt dat, sluiten, fluiten, gewoon huffen, tweede wie, nou positie weer pakken, lekkere bal, hoog blijven staan, aanvallende bal, jezelf lang maken, zak uit, wie helpt hem nou, op de man, twee man afdekken, in de voetjes, laat hem niet gaan, ja dat is mooi man enzovoort…… Heerlijk om dit enthousiasme te horen.

Nu weer terug naar het voetbal. Voor de toeschouwer begon het een leuke wedstrijd te worden. Mooie schoten op het doel, maar niet altijd even zuiver. Voor wat betreft de achterhoede kon je ook merken dat er nog werd gezocht naar het wel of niet gaan voor buitenspel. Genoeg punten om nog aan te werken. Leuk team waar wij nog veel plezier aan gaan beleven.

De rest van de wedstrijd heb ik samengevat als volgt:

24e minuut: Goede voorzet van Friso en met harde kopbal van Alexander, net over. 26e minuut een geweldig schot van Alexander op de paal. De rebound werd door Meinte ingetikt. 37 minuut snelle uitbraak van Boornbergum met weer een uitstekende redding van Gerrit. Op een bepaald moment werd Boornbergum toch wel gevaarlijker met hun 2 snelle spitsen, maar gelukkig werden deze elke keer op tijd afgestopt door onze achterhoede bestaande uit Jelte, Quincy, Jan en Paul. Jelmer die toch wel wat last had van zijn spiertjes als gevolg van zijn drukke werkweek van snoeien en bomen rooien. De tweede helft was wat rustiger en de meesten hadden wat last van vermoeidheid. Gelukkig was Meinte nog wel scherp en maakte de 4 -1. Halverwege de tweede helft begon het een beetje op pupillenvoetbal te lijken omdat iedereen graag een doelpunt wilde maken. Hier wil ik het maar bij laten. Wij als toeschouwers hebben ons prima vermaakt en komen de volgende keer weer. De man of the match was natuurlijk Meinte, die na afloop graag nog voor de camera wilde poseren met een trotse mem achter het hekje!

Ik geef de pen door aan Paul Visser.