Geslaagd teamuitje en superstart Oudehaske J09-1

2 oktober 2018 22:30

De spelers van Oudehaske JO9-1 kregen maandagmiddag 1 oktober een bijzonder teamuitje voorgeschoteld. Het team is anderhalf uur wezen klimmen en klauteren op de 15 meter hoge klimmuur van Mountain Network in Heerenveen.

Gecertificeerde instructeurs vertellen de spelers alles over veilig klimmen, boulderen en abseilen. Hoe maak je het touw vast, hoe moet je zekeren? Ze hebben het allemaal geleerd en zijn met elkaar keihard aan de slag geweest om iedereen goed en veilig de klimwanden op en af  te krijgen. Ook hebben ze geleerd  hun eigen uitdaging te maken, maar ook om hun eigen grenzen te verleggen en bewaken. En dit alles uiteraard met een knipoog en vertaling naar het voetbal, waarin een veilige omgeving creëren, elkaar coachen, aanmoedigen, motiveren, helpen, vertrouwen en rugdekking geven, etc. ook essentiële bouwstenen zijn om tot succes en ontwikkeling van zowel de individuen als het team te komen.

Immers voetbal is een teamsport waarbij je altijd te maken hebt met andere spelers en enkel en alleen samen tot goede, mooie prestaties komt. Binnen het team is iedereen anders, alle individuele spelers hebben andere persoonlijkheden, kwaliteiten en talenten ook op het voetbalveld. Voor het groepsgevoel is het van essentieel belang dat iedereen zich daarvan bewust is en ook accepteert dat we allemaal anders zijn. Tegelijk moeten alle spelers zich onderdeel van het team voelen en ondervinden dat de som is meer dan het geheel der delen. Met het teamuitje wil teamcoach André Schoonhoven ‘zijn’ mannen (met een vette knipoog) fris, gedreven en met een onwrikbaar teamgevoel deze belangrijke beginfase van de competitie in laten gaan.

Tijdens in de 3 jeugdbeker- en eerste 2 competitiewedstrijden waren al veel doelpunten en legio acties vol bravoure, lef en passie te zien. Met 4 gewonnen wedstrijden (2-7, 5-4, 4-1 en 6-0) en 1 gelijkspel (1-1) is JO9 nog ongeslagen, een geweldige start van het seizoen. “We hebben in de septembermaand al enorm genoten van het enthousiasme en het spel”, aldus trainersduo Gerrit Berger en Syb van der Beuken. “De spelers durven zichtbaar acties te maken, worden technisch steeds vaardiger en leggen vooral erg veel spelvreugde op de mat”. Coach Schoonhoven heeft “ook genoten van de aanwezigheid van alle ouders, zusjes, broertjes, opa’s en oma’s, die elke wedstrijd met veel positiviteit langs de zijlijn staan. Met het teamuitje wilde de leider de spelers ook belonen voor hun inzet, enthousiasme en spelplezier.

Na het klimfestijn hebben de mannen van JO9-1 in het sportcafé van Mountain Network Heerenveen nog even nagenoten van een spannende middag en daar een frietje met wat lekkers gegeten. Zaterdag 6 oktober aanstaande wacht thuis de wedstrijd tegen Oldeboorn JO9-1.