De bus van de Hoske 2

1 oktober 2018 18:30

Na een prima start van het seizoen, werd deze week de volgende tegenstander in het Europese bekertoernooi bekend. Waar vorige uitwedstrijden het vliegtuig gepakt moest worden, komt de volgende tegenstander gewoon langs op het plastic in Oudehaske. CVVO uit Lemmer is de volgende ploeg waar de Hoske 2 tegen moet gaan stunten. Eerst natuurlijk is de competitie belangrijk. Na de gewonnen thuiswedstrijd van de altijd lastige Flevo Boys, stond deze week een trip naar Rouveen op het programma. Rouveen had de eerste competitiewedstrijd gelijk gespeeld, maar van onderschatting was zeker geen sprake.

Zo kozen Sjaak M(ourinho), Rudi W. en Jappie van H. er net als in vorige wedstrijden voor om de ploeg defensief neer te zetten. Het idee dat er uit organisatie gevoetbald wordt en er pas druk wordt gezet door loopwonder Kevin op de middellijn, heeft al voor goede resultaten gezorgd dit seizoen. Voor het eerst dit seizoen kon de Hoske 2 genoeg mensen op de been brengen zonder hulp van talenten uit andere teams. Zo begint aanvoerder Robin op goal, houden Henk Jan en Lars de flanken van Rouveen onder controle. Centraal staan Ivar en ondergetekende. Op het middenveld moeten Bowe, Bernard en Stan het onder controle houden, waar voorin gerekend wordt op de snelheid van Stephan en de aanvallende instincten van Rene en Kevin. Jasper mag de eerste helft vlaggen en de van een blessure teruggekeerde Kees-Pieter houdt de bank warm.

Meteen vanaf de aftrap is het spelbeeld duidelijk. Rouveen heeft de bal en probeert met lange ballen dichterbij de goal van Robin te komen. De Hoske 2 heeft de bus weer op de zestien meter geparkeerd en die staat stevig op de handrem. Na een kwartier op de handrem te hebben gestaan komt de bus van zijn plek. Na een goede onderschepping speelt Bernard S(neijder) een geniale steekbal op snelheidsduivel Stephan, die de back van Rouveen ver achter zich laat en de bal keurig in de verre hoek schuift. 0-1 voor de Hoske 2. Na de goal komt Oudehaske wat beter in het spel. De bus wordt soms zelfs even van zijn plek verschoven. Zo’n tien minuten voor rust komt na goede acties van Rene en Stan de bal bij Kevin terecht, die zijn rollertje naar de zijkant gebokst ziet worden door de keeper. Stephan is opnieuw vele malen sneller dan de back van Rouveen en tikt de 0-2 binnen. Oudehaske blijft goed counteren en daaruit volgt nog een kans voor Rene. Deze gaat helaas net over. Mede dankzij een goed vlaggende Jasper wordt er met 0-2 theegedronken.

Het technisch hart van de Hoske 2 is erg tevreden met deze tussenstand, maar benadrukt dat de aandacht er goed bij gehouden moet worden. Kees-Pieter mag nog even bijkomen op de bank, maar Jasper neemt de plek in van Lars op de linksback positie. Als gevolg hiervan neemt Jappie de vlag over van Jappie in de tweede helft.

De tweede helft gaf hetzelfde spelbeeld als de eerste. Oudehaske zakt in en probeert op de counter wat kansen te creëren. Omdat Rouveen voelt dat het nu of nooit is, gaan ze steeds aanvallender spelen. Dat resulteert dan ook in een paar momentjes, waarbij de spits van Rouveen de bal uit de handen tikt van Robin en scoort. Deze goal wordt terecht afgekeurd. Rouveen raakt ook de lat met een kopbal en verdiend een penalty na een overtreding van Robin. Hij duikt de niet slecht ingeschoten penalty keurig uit de hoek. Met Kees-Pieter als supersub voor Rene, probeert de Hoske weer grip op de wedstrijd te krijgen. Met kansen voor Stephan en Kevin had er nog eentje bij gekund, maar de Hoske weet dat 0-2 ook genoeg is. Jasper en Robin vinden dat 3 punten niet genoeg zijn als souvenir uit Rouveen, dus besluiten ook een gele kaart mee naar huis te nemen voor tijdrekken. Stephan wilt liever een rode mee naar huis, maar kreeg tot iedereen zijn verbazing slechts een gele kaart mee van de scheidsrechter. Nadat de spits van Rouveen met een duikelpartij nog een penalty probeert te versieren en de Hoske de bus de laatste 20 minuten keurig rond het strafschopgebied neerzet, besluit te scheidsrechter dat het genoeg is geweest en fluit af.

Zo is de conclusie na een verfrissende douche met prinsessen shampoo dat de Hoske 2 met 6 punten uit 2 wedstrijden er goed op staat voor dit seizoen. Volgende week volgt opnieuw een tripje naar Overijssel met VHK uit Sint Jansklooster op het programma. Ik geef de voor deze wedstrijd door aan lid van de Hasker boyband Stan.

Jurjan van Zanden