Oudehaske 3 wil eerst winnen maar bedenkt zich

24 september 2018 19:45

Het is tijd voor een frisse wind in de verslaglegging van het derde voetbalteam van Oudehaske! Dat was de mening van de leiders van de Hoske 3 toen ze besloten dat Bas Strikwerda een concurrent nodig had bij de geschiedschrijving van de voetbalprestaties van het team. Na een jarenlange monopolie op verslagen was namelijk het vermoeden ontstaan dat Bas misschien niet altijd een reëel beeld heeft geschetst van de gebeurtenissen op en rond het voetbalveld. Er waren met name twijfels over de rol van Bas zelf in het team. Is Bas echt zo goed als hij zegt dat hij is? Is hij echt de snelle, sterke, onbevreesde viking die elke overwinning over de streep trekt? Is hij echt de lijm die het team bij elkaar houdt, degene die voor en achter de schermen aan de touwtjes trekt? Ik kan je bij deze vertellen dat er geen woord gelogen is. Bas is onvervangbaar op het veld en ook daarbuiten. Hij is een ware voetbalmachine, maar daarnaast ook een geboren leider, eerlijk, betrouwbaar, en als je hem ooit een dienst bewijst zal hij dat nooit vergeten. Desondanks doe ik een poging hem concurrentie te bieden bij de verslaggeving zodat de voetbalprestaties van iedere speler naar waarheid worden beschreven.

Dan nu hetgene waar het echt om gaat: op zaterdag 22 september kreeg de Hoske 3 het team van Oeverzwaluwen 2 op bezoek voor de eerste competitiewedstrijd van het seizoen. Na een nipt verlies twee weken geleden in de beker waren de mannen van het derde gebrand op een overwinning en Sven verscheen zelfs op het veld met een gloednieuwe keepersbroek met beschermlaag, klaar om zichzelf op het rubber te werpen. Nadat Arie de ballen lekker hard had gemaakt voor de scheids kon de wedstrijd beginnen.

Ondanks dat het derde een aantal spelers moest missen die waren uitgeleend aan het tweede (Jorn had hiervoor slim de minste spelers van het team geselecteerd) werd er toch goed aan de wedstrijd begonnen. Tijdens een sterke eerste helft met veel balbezit voor Oudehaske laat met name Wilko een aantal dingen zien die normaal gesproken alleen in zijn dromen gebeuren: na een mooie rush over de linkerflank geeft hij voor op Jordan, die feilloos binnenschiet. Een aantal minuten later besluit hij de bal opnieuw voor te geven, ditmaal door de lucht: opnieuw is het Jordan die de bal mag ontvangen en opnieuw weet hij het net te vinden. Oudehaske is heer en meester en de sfeer is goed. Ronnie is zelfs iets te vrolijk en een iets te uitbundige lachbui komt hem op een gele kaart te staan. Bas speelt een uitstekende eerste helft. Ruststand 2-0

In de tweede helft slaat het spelbeeld om: Oeverzwaluwen begint langzaam in de wedstrijd te komen. Machteloos kijkt vlaggenist Eppie toe hoe Oudehaske achtereenvolgens vier onnodige doelpunten moet incasseren. Bili schudt teleurgesteld het hoofd. Oudehaske besluit achterin één op één te spelen en na wat druk uit te oefenen weet het via Yjen Javier van der Werf diep in blessuretijd nog op 3-4 te komen, maar het mag niet meer baten. Het eindsignaal klinkt en Oudehaske loopt zonder punten van het veld.

De blamage is groot maar wie het laatst lacht, lacht het best, denkt Bas en hij nodigt de spelers van de tegenstander na de wedstrijd uit voor een shotje Luft. Hier heeft Oeverzwaluwen geen antwoord op en het druipt met gemende gevoelens en een gevoelloos tongetje af richting het koude Koudum. Zo weet Oudehaske toch de morele overwinning te behalen en blijft het gevoel goed terwijl we afgaan op winst volgende week tegen NOK.