Oudehaske hard onderuit tegen buren uit Heerenveen

Oudehaske 1

Heerenveense Boys 1

26 oktober 2019 14:30

Woering, J.

Na het onfortuinlijke gelijkspel in de thuiswedstrijd tegen SDS en de nipte verliespartij in Marknesse stond er vandaag weer een thuispartij op het programma. Dit keer mochten de Oranjehemden het opnemen tegen de buren van Heerenveense Boys. Bij deze club hebben een aantal selectiespelers van Oudehaske in hun jeugdjaren mogen genieten van de opleiding van deze club. HVB heeft tot nu toe nog niet een hele gelukkige seizoensstart met gelijke spelen tegen SVM en Tonego. Daarnaast ging het ook hard onderuit op bezoek bij Makkum. Echter is dit wel een ploeg die samen met SWZ tot één van de grote favorieten behoort om aan het einde van dit seizoen met de schaal in handen te staan in deze Klasse. Genoeg uitdaging voor Oudehaske weer dus vandaag.
Beide teams mochten het veld betreden met een eigen jeugd team in de line-up en voor een de toeschouwers was het Pupil van de Week Arent Schoonhoven die alvast het goede voorbeeld gaf door de bal direct achter HVB goalie Pijlman te schieten. Vervolgens blies scheidsrechter Woering voor het startsignaal en mocht Oudehaske de bal in het spel brengen. In het begin waren beide ploegen erg voorzichtig. De eerste 10 minuten was het vooral het heen en weer schuiven van de bal om vanuit daar voorzichtig aan richting het vijandelijke doel proberen te krijgen. Naarmate de eerste helft vorderde kregen de gasten steeds meer de overhand en werd Oudehaske steeds meer achteruit gedrukt zonder dat hier echte kansen uit ontstonden. Wel had voornamelijk HVB de bal en wanneer Oudehaske de bal had waren zij die vrij snel weer kwijt doordat het niet secuur was in de passing. Na een aantal speldenprikjes waaronder een afstandsschot van Dion Toering waren het toch de gasten uit Heerenveen die halverwege de eerste helft op voorsprong kwamen. Vanuit de defensie werd onvoldoende vooruit verdedigd en vanaf daar kon de doorgelopen Wesley de Jong de bal alleen voor doelman Bultsma krijgen en hem linksonder hem doorschuiven waardoor de 0-1 op het scorebord kwam. Vervolgens drukte HVB wel door, maar leek Oudehaske met een minimale achterstand te gaan rusten. In de laatste 2 minuten voor rust ging het echter alsnog helemaal mis. In eerste instantie werd er op de rand van het zestienmetergebied een overtreding gemaakt. Dit buitenkansje werd door Dion Toering verzilverd door de bal prachtig over de muur te liften en Bultsma wederom kansloos te laten. Alsof dit niet erg genoeg was kwam in de blessuretijd van de eerste helft ook nog de 0-3 op het scorebord. Een doeltrap werd niet goed verwerkt door de defensie, het middenveld en aanval stond daaropvolgend te hoog waardoor zij geen ondersteuning konden bieden. Toen de bal vervolgens ook nog ongelukkig tegen doelman Bultsma aankwam was het voor goaltjesdief Gatze Feenstra een koud kunstje om de bal in het lege doel te deponeren. Ondanks het veldoverwicht van de uitploeg was dit toch wel een klap die hard aankwam bij Oudehaske.
In de tweede helft werd geprobeerd om iets meer druk op de tegenstander te zetten om het geliefde verzorgde spel wat meer onmogelijk te maken. In het begin slaagde dit bij vlagen, echter was het nog steeds uitkijken voor de dreiging van de gasten. Gatze Feenstra kreeg in de 50e minuut nog wel een levensgrote kans om de bal 1 op 1 met de doelman binnen te schuiven, echter mikte hij de bal naast het doel waardoor Oudehaske toch nog kans bleef maken. In de tweede helft kwam er ook iets meer dreiging vanuit Oudehaske, echter zonder enorme kansen. In de 60e minuut kreeg Oudehaske een corner vanuit de rechterkant en deze werd door Eelco de Groot goed voor geslingerd. In de zestien stond Robbert Bouma op de juiste plek om de bal achter doelman Pijlman te koppen waardoor de spanning enigszins terugkwam in de wedstrijd, 1-3. Oudehaske ging nu opportunistischer spelen, maar kreeg al snel een tegenslag te verduren. Jordy Mulder kon niet verder en moest de strijd staken. Voor hem kwam Emiel IJsseldijk het veld in en ging Erwin Holtrop een linie naar achter. In de 68e minuut was Oudehaske ten aanval en kwam de bal op de achterlijn uit. Vervolgens werd er door Oudehaske te weinig druk op de verdedigers gezet waardoor zij de bal goed konden wegwerken en was het Oudehaske dat de bal daarna verkeerd inschatte waardoor HVB eruit kon komen met een snelle counter. Op dat moment kwam invaller Mart Stoffels alleen voor het doel van Oudehaske, omspeelde simpel de doelman en kon hij de definitieve beslissing brengen, 1-4. Vervolgens kwamen Joran Overwijk en Dennis Speelman nog in het veld om toch nog te trachten de spanning enigszins terug te brengen. Ondanks dat Oudehaske wel probeerde om de kansen te creëren, bleven de grootste kansen toch voor de gasten en uit van de aanvallen schoot Jesper Hiemstra ook nog de 1-5 binnen in de 82e minuut. De laatste 10 minuten waren er verder op voetbalgebied geen spectaculaire gebeurtenissen waardoor er een eindstand van 1-5 op het scorebord zichtbaar was.
Vooralsnog zijn derby's tegen ploegen met een groen-wit karakter dit seizoen nog niet de beste wedstrijden van het seizoen geweest. Voor volgende week is het weer zaak voor Oudehaske om zichzelf op te lappen, aangezien er zaterdag weer een pittige tegenstander op het programma staat, namelijk koploper SWZ. Tot afgelopen zaterdag was deze ploeg nog ongeslagen, echter was het CVVO uit Lemmer die de Snekers op de eerste verliespartij van dit seizoen wisten te trakteren. Aan Oudehaske de zaak om hier een vervolg op te geven.
Tot aanstaande zaterdag in Sneek!
Opstelling Oudehaske:
Sven Bultsma - Nick Vellinga - Wilmer Hazenberg -  Jordy Mulder (65e min. Emiel IJseldijk) - Eelco de Groot - Erwin Holtrop - Bowe Muurling - Sebastiaan de Leeuw - Gerard Hooisma (72e min. Dennis Speelman) - Robbert Bouma - Kevin Dijkstra (79e min. Joran Overwijk)
Score verloop:
Minuut 29: 0-1 Wesley de Jong