Oudehaske laat zege glippen tegen SDS

Oudehaske 1

SDS 1

12 oktober 2019 14:30

Blom, J.E.

Oudehaske – Na een wisselend begin van het seizoen met een winstpartij tegen Tonego en verliespartijen tegen DWP en Oeverzwaluwen stond voor vandaag de 2e thuiswedstrijd op het programma. Dit keer was SDS uit Easterein de tegenstander. Deze ploeg is geen onbekende van Oudehaske. Vorig seizoen werden de punten over 2 wedstrijden eerlijk verdeeld.

Voor vandaag waren er een paar wijzigingen in de opstelling ten opzichte van de wedstrijd tegen Oeverzwaluwen. Zo mocht Nick Vellinga starten als rechtsback, mocht Rick vanaf het startsignaal aan de linkerkant beginnen en mocht Robbert Bouma weer op zijn vertrouwde plek in de punt staan. Dit betekende ook dat Jordy Mulder weer zijn opwachting kon maken in het hart van de defensie. Het begin was voor SDS dat Oudehaske fel onder druk probeerde te zetten zodra de bal aan de zijkant kwam. In het eerste gedeelte van de wedstrijd zorgde dat voor dreiging omdat Oudehaske hier niet goed onderuit wist te spelen. Het gevolg hiervan was dat SDS veel corners kreeg waarbij er een aantal zeer dreigend waren. Met name door de lange aanvoerder die erg kopsterk is. Naarmate de eerste helft vorderde kon Oudehaske zich steeds beter onder de druk van SDS uitspelen en vervolgens liet SDS zich toch inzakken zodat Oudehaske het initiatief naar zich toe kon trekken. Echter bleef SDS wel dreigend met steevast de lange bal vanuit achteruit naar de voorwaartsen om vanaf daar wat proberen te forceren. Tot echte grote mogelijkheden kwam dit niet, behalve een kopbal uit een corner die Sven Bultsma redde met behulp van de lat. Aan de andere kant kwam SDS na ongeveer 20 minuten ook goed weg toen Sebastiaan de Leeuw Robbert Bouma op zijn wenken bediende met een schitterende steekpass. Bouma schoot de bal ook tegen de touwen, echter rees de grensrechter van SDS (onterecht) zijn vlag omhoog waardoor de brilstand op het scorebord bleef. Na een half uur was het wel raak voor Oudehaske. Wederom was het Sebastiaan de Leeuw die Robbert Bouma kon diepsturen en wederom bleef Bouma koel voor de doelman van SDS en liet hem dan ook kansloos, 1-0! Vervolgens was het SDS wat wel de druk opvoerde en mogelijkheden bleef houden vanuit (met name) de corners, maar behalve enkele hachelijke momenten voor het doel leverde dit niks op waardoor Oudehaske met een voorsprong de rust in ging.

In de tweede helft was het vanaf het begin SDS wat Oudehaske fors onder druk zette. Met name vanuit het middenveld probeerden ze een man meer te creëren door laatste man Erik Haitsma door te laten schuiven.  In de 50e minuut kwam Oudehaske dan ook met de schrik vrij toen één van de voorwaartsen van SDS bij Erwin Holtrop over de knie ging binnen de zestien, maar dat scheidsrechter Blom hier geen penalty in zag. Verder kon SDS ondanks het opportunisme waar ze mee speelden weinig kansen konden creëren. Er ontstond echter ook veel ruimte voor een snelle tegenaanval. Ook ontspon zich in de tweede een steeds fellere strijd, waarbij er een aantal kaarten vielen aan beide zijdes en het steeds onvriendelijker werd. Zo kregen aan Oudehaske kant Bowe Muurling, Nick Vellinga en Rick Mulder de gele kaart gepresenteerd en werden er ook enkele spelers van SDS op de bon geslingerd. In de 55e minuut kwam Oudehaske goed door op de vleugel en kon Robbert Bouma worden bereikt. Robbert zag de mee opgekomen Erwin Holtrop vrij staan en die schoot de bal vanaf het zestienmetergebied strak in de hoek, echter was het de keeper van SDS die als winnaar uit de strijd kwam door de bal knap uit de hoek te tikken. In de 60e minuut probeerde Erwin Holtrop het weer vanaf afstand en dit keer ging het schot vanaf ongeveer 25 meter van de goal via de lat over het doel. In de 65e minuut werd Rick Mulder vervangen door Stan Alleman. Uit één van de uitbraken in de 70e minuut van Oudehaske werd Gerard Hooisma 1 op 1 gezet met de keeper door Robbert Bouma. Echter wist Hooisma deze opgelegde kans niet te verzilveren en schoot de bal jammerlijk langs de verkeerde kant van de paal. Een kwartier voor tijd werd de moegestreden Gerard Hooisma vervangen door Dennis Speelman. Zoals wel vaker gebeurd wanneer je zelf de kansen niet af maakt treedt de wet van Murphy in werking. In de 79e minuut kwam SDS door over de linkervleugel en daarbij stond de vanuit achteruit doorgelopen Erik Haitsma vrij in de zestien en die schoof de bal vanaf een meter of 11 vakkundig langs doelman Bultsma die daardoor kansloos werd gelaten waardoor de gelijkmaker op het scorebord terecht kwam, 1-1! Dit was voor Oudehaske het teken om er weer een schepje bovenop te doen om alsnog de 3 punten in Oudehaske te behouden. Er werd meer druk gezet op de tegenstander en zo ontstonden er nog een aantal mogelijkheden voor Oudehaske, waarbij de grootste mogelijkheid voor Robbert Bouma was. Sebastiaan de Leeuw kwam op rechts goed door en wou de bal terug leggen op Bouma. Echter was De Leeuw net niet secuur genoeg in zijn passing waardoor het voor Bouma onmogelijk was om de bal tegen de touwen te werken. In de allerlaatste minuut kreeg SDS ook nog een uitgelezen mogelijkheid om in de dying seconds de overwinning over de streep te trekken, echter kopte de nummer 6 een corner rakelings over het doel waardoor de 1-1 stand bleef staan. Direct hierna floot scheidsrechter Blom voor het einde van de wedstrijd.

Na afloop was er toch de teleurstelling die overheerste bij de Oranjehemden. Volgende week is er weer de kans op revanche en dit keer mag Oudehaske op bezoek bij SVM uit Marknesse. Saillant detail: De is de club waar trainer Koos van der Galiën vorig seizoen nog de eindverantwoordelijke was. Wordt vervolgd!