Oudehaske pakt volle buit na dreeche pot in de Polder.

Bant 1

Oudehaske 1

4 november 2017 14:30

Na de ruime overwinning op Workum stond afgelopen zaterdag de uitwedstrijd tegen Bant op het programma. Op voorhand een lastige wedstrijd. Oudehaske heeft het altijd erg moeilijk in Bant en het zijn altijd doelpuntrijke wedstrijden. Vorig jaar won Oudehaske na een 3-0 voorsprong uiteindelijk pas ruim in blessure tijd door een doelpunt van Gio met 4-3.

Het was afgelopen zaterdag dan ook niet anders en het werd een dreeche pot.

Voordat de wedstrijd begon werden wij toegesproken door de dorpsomroeper van Bant. Helaas hield hij het niet bij een welkomstwoord en de opstellingen. Na een minutenlang betoog, waar hijzelf zichtbaar van genoot, eindigde hij met een compleet verslag van de verbouwing van het verkeersplein bij Joure. Gelukkig kwamen de ploegen het veld op en konden wij gaan voetballen.

Even over half drie floot de jonge scheidsrechter van Gulik de wedstrijd op gang.

Beide ploegen kregen binnen 5 minuten een kans maar de inzetten ging beide keren ruim over het doel. Souffian was na 7 minuten dicht bij de openingstreffer maar zijn schot werd prima gekeerd door de jonge doelman van Bant. Ondanks de kansen begon Oudehaske niet goed aan de wedstrijd. Bant was de bovenliggende partij en kwam na 13 minuten niet verwonderlijk op 1-0. De gehele verdediging stond op 5 meter te dekken en was het voor Hugo Beugels vrij eenvoudig om de 1-0 binnen te schieten. 5 minuten later werd het al 2-0 een indraaiende corner werd prima binnen gekopt door Daan Jonkers. Oudehaske had het in deze fase erg moeilijk, met name het middenveld kon geen greep krijgen en was vaak te laat bij de 2e bal. Bant verdedigde goed en gaf de voorwaartsen van Oudehaske weinig kans.

In de laatste 10 minuten van de 1e helft kwam Oudehaske wat beter in de wedstrijd en kreeg wat kansen. Zo werd Joram in de 16 gehaakt maar zag de scheidsrechter hier niets in en liet doorspelen. Ook inzetten van Souffian en Hiele miste net het beetje geluk.

Bant bleef echter niet ongevaarlijk. Zo wist Gijsbert vlak voor rust een uitbraak van Bant met een perfecte tackel een zeker doelpunt te voorkomen.

Zodoende brak de rust aan met een 2-0 achterstand voor Oudehaske.

Na de rust kwamen Sebastiaan en Eelco in het veld voor Souffian en Gijsbert. Trainer Tjalling Bergstra wilde hiermee meer voetbal in de ploeg brengen maar de 1e 10 minuten waren toch voor Bant. Met name over de kant bij Arie, die niet echt zijn middag had, was Bant steeds erg gevaarlijk en mocht Oudehaske van geluk spreken dat het niet op een 3-0 achterstand kwam. Zo schoot de spits van Bant vrijstaand voor het doel hoog over en ging een corner van Bant voor Oudehaske net aan de goede kant van de paal langs. Na een uur spelen begon Oudehaske beter in de wedstrijd te komen. Bant werd moe op het loodzware veld en kon het fysiek steeds minder opbrengen. Het middenveld van Oudehaske kwam steeds beter aan de bal en dat resulteerde in een kans voor Robbert maar hij schoot de bal net naast.

1 minuut later was het wel raak. Robbert tikte/kopte binnen na een kluts situatie in de 16 van Bant. Hierna werd Oudehaske de bovenliggende partij en kreeg kansen zo schoot Joram net naast na een prima Oudehaske aanval.

In de 73e minuut kwam Oudehaske op gelijke hoogte, na een prima steekpass van Rick, die een prima 2e helft speelde, schoof Joram beheerst de gelijkmaker binnen. Bant kreeg uit een corner ook een prima kans maar Hendrik redde fantastisch op het schot vanaf de 16 meter en voorkwam een zeker lijkend doelpunt. Paar minuten later kwam Oudehaske zelfs op voorsprong. Na een vrije trap van Eelco werd de bal op maat door gekopt door Robbert op Joram die opnieuw de bal koelbloedig tegen de touwen schoot.

Daarna werd de wedstrijd wat grimmiger het loodzware veld eiste zijn tol, niet alleen bij de spelers ook de grens van Oudehaske kreeg last van kramp verschijnselen maar hij kon gelukkig verder.

De scheidsrechter liet bij een paar stevige overtredingen van beide kanten doorspelen waar een vrije trap of kaart op zijn plaats was geweest. Zo moest uiteindelijk een speler van Bant na een slaande beweging met rood van het veld en ook de leider die daar veel commentaar op had kon ook vertrekken. Jammer, want het was verder een best sportieve wedstrijd.

Bant gaf het met 10 man echter niet op en zorgde voor een spannende slotfase.

De ballen werden er ingepompt om zo de grote en stevige voorwaartsen in stelling te brengen maar Oudehaske had het verdedigend nu wel goed voor elkaar en gaf niets meer weg.

Gerard Hooisma kwam vlak voor tijd nog in het veld voor de licht aangeslagen Hiele.

Joram miste in de slotfase nog een keer voor open doel en vergat hiermee de wedstrijd in het slot te gooien.

Na een paar minuten blessuretijd floot scheidsrechter van Gulik voor het einde en pakte Oudehaske de volle buit na een enerverende wedstrijd waar Oudehaske uiteindelijk genoeg had aan een half uur goed voetbal. Toch verdiend de ploeg een compliment dat zij zich terug hebben gevochten in de wedstrijd en alsnog de volle 3 punten mee naar Oudehaske namen.

Bant bleef teleurgesteld achter wat wel begrijpelijk was want zij waren dicht bij de 3-0 en hadden de wedstrijd in hun voordeel kunnen beslissen.

Volgende week is Oudehaske vrij van competitie verplichtingen maar speelt het thuis voor de beker tegen de buren uit Heerenveen. Aanvang is 14.30.u.

Oant Sneon.

Riemer