Oudehaske overleeft nacompetitie en blijft in de 3e klasse

Rick Mulder (schot)

3e klasse/4e klasse Finales

8 juni 2019 14:30

Afgelopen zaterdag stond de laatste beslissende wedstrijd van de nacompetitie op het programma. Na de eerste ronde te hebben gewonnen van Waterpoort Boys, moest Oudehaske afgelopen zaterdag nog winnen van FC Birdaard om volgend seizoen weer in de 3e klasse uit te mogen komen. . FC Birdaard speelde afgelopen seizoen in de 4e klasse B en speelde een ronde van de nacompetitie.

Voor Oudehaske was FC Birdaard een grote onbekende. Na enig speurwerk en telefoontjes over en weer werden er bruikbare tips uitgedeeld. Zo beschikt Birdaard over een fysieke ploeg, hebben ze een veel scorende spits Hidde Kingma (17 goals in de competitie). Daarom werd voorafgaand aan de wedstrijd afgesproken om de bal snel rond te laten gaan en de fysieke duels te vermijden.

De bal werd om 14:30 in het spel gebracht door Birdaard nadat scheidsrechter R.K. Boer hier signaal voor gaf. Wederom stond de wedstrijd onder leiding van een arbitraal trio. Oudehaske begon goed aan de wedstrijd en liet al snel zien dat het de  beter voetballende ploeg was en liet de bal daarom snel rond gaan. Enig nadeel was de harde wind die schuin over het veld stond en speelde Oudehaske de eerste helft ook zeker parten. Oudehaske besloot daarom ook om de eerste helft tegen de wind in te starten. Of dit een goede keuze is, valt te betwijfelen aangezien Oudehaske na 14 minuten al 2-0 achter stond. De 1-0 kwam tot stand door een goed genomen vrije trap van topscoorder Kingma. En de 2-0 werd ook gescoord door diezelfde Kingma, na een slechte omschakeling van de mannen van Oudehaske. Dit terwijl Oudehaske gedurende de gehele wedstrijd het betere van het spel had. De bal gemakkelijk rond liet gaan, maar waar vaak eigen fouten zorgden voor gevaar bij de tegenstander. Oudehaske wist na deze tegenslagen de rug te rechten ging op zoek naar de aansluitingstreffer. Dit leidde tot een legio aan kansen, waarvan Oudehaske in de 30e minuut 1 wist te verzilveren. Dennis draaide in het strafschopgebied van de tegenstander meerdere malen goed weg en wist de bal onder de doelman door te schuiven, 2-1.

Nadat in de rust de puntjes op de “i” waren gezet en nogmaals werd benadrukt dat deze wedstrijd echt niet verloren hoefde te worden, werd door Dennis afgetrapt voor de tweede helft. Een tweede helft waarin Oudehaske de wind in de rug had en nog 45 minuten om een 2-1 achterstand weg te werken. Oudehaske startte de tweede helft met veel balbezit en liet de bal snel rond gaan. Dit resulteerde in de 57e minuut tot de terechte gelijkmaker van Souf, 2-2. Na deze 2-2 kreeg Birdaard het betere van het spel en wist Oudehaske onder druk te zetten. Gelukkig beschikt Oudehaske over een goede sluitpost en mede door hem bleef de stand 2-2. Oudehaske bleef vervolgens aanzetten en wist dat er een overwinning op de loer lag. In de 76e minuut resulteerde dit in een corner van Eelco. De bal werd hoog in het strafschopgebied gebracht en vervolgens gedragen door de wind. Tot blijdschap van iedereen met een Oranje hart, vloog de bal over de keeper in de goal, 2-3. Logischerwijs ging Birdaard na deze tegen goal vol op de aanval spelen. De centrale verdediger werd doorgeschoven naar de spitspositie om de gelijkmaker te forceren. Oudehaske wist in deze aanvalsdrang te doorstaan en wist met snelle uitbraken gevaarlijk te worden. In de 85e minuut wist Oudehaske de 3 punten veilig te stellen. De “afgetrainde” Kevin Dijkstra wist na een solo de zestienmeter van Birdaard te bereiken en de bal in de verre hoek onder doelman Verhaag door te schuiven. Kevin besloot na deze goal om zijn afgetrainde lijf aan alle toeschouwers te showen en dit leverde hem een gele kaart. 3 minuten later wist Oudehaske, als kers op de taart,  het publiek nog eenmaal te laten juichen. Een verre uittrap van Hendrik vloog over de laatste linie van Birdaard heen. Rick schatte deze bal goed in en kwam hierna 1 op 1 met de keeper. Rick aarzelde geen moment en schoof de bal langs de keeper, 2-5. Kort na deze goal floot scheidsrechter Boer voor het einde van de wedstrijd.

Rest mij nog, namens de selectie, om iedereen die bij de wedstrijd aanwezig was te bedanken. Het is iedereen opgevallen dat het Oudehaske legioen met grote getallen naar het sportcomplex in Warga is afgereisd. Super! Daarnaast willen wij Tjalling, Robert, Wim en Remko bedanken voor hun inzet de afgelopen jaren. 4 prachtige jaren worden op een mooie en terechte manier afgesloten.

Hopelijk tot volgend seizoen!