Bekeravontuur Oudehaske JO9-1 strandt in Kuinre na bloedstollende halve finale

Kuinre JO9-1G

Oudehaske JO9-1

4 mei 2019 11:00

Oudehaske JO9-1 krijgt niet de kans om op 1 juni voor de districtsbeker te strijden. Het team ging in de halve finale onderuit in en tegen Kuinre, dat eerder in de kwartfinale Oldeholtpade versloeg. De 6-5 nederlaag kwam hard aan, zeker ook omdat de ploeg zichzelf vanuit een 3-1 achterstand bij rust terug knokte in de wedstrijd. Een gelijkspel was gezien het spelbeeld dan ook zeer terecht geweest, maar het mocht helaas niet zo zijn.

De thuisploeg uit Overijssel kende een droomstart, want al na twee minuten spelen stond de 0-1 op het scorebord. De spits van Kuinre JO9-1 kreeg de bal wat gelukkig in de voeten gespeeld, maar bleef oog in oog met doelman Tim Hoeksma uiterst koel. In de openingsfase van de wedstrijd lieten de Oudhasker cupfighters weinig zien van het niveau dat ze in de kwartfinale tegen Olyphia wist te halen. De thuisploeg stelde daar strijdlust tegenover en liet bij vlagen zien ook aardig te kunnen voetballen. Na 6 minuten leverde dit de 2-0 op.

Toch kon Kuinre de voorsprong in die fase niet verder uitbouwen door geweldig verdedigend werk van Niels Hoeksma, Hidde Eijer en Steven Hamstra. Bovenal kwam JO9-1 zo halverwege de eerste helft ook steeds meer in haar eigen spel. Via een mooie en snelle uitbraak over links scoorde Fernan Funcke de 2-1. Oudehaske bleef aandringen maar uiteindelijk scoorde Kuinre toch de 3-1. De thuisploeg tikte de bal bij de tweede paal simpel binnen na een strakke en lage voorzet vanaf rechts.

Met deze stand gingen de ploegen de rust in. Hierin werd Bjorn Fokkens keeper en kwam Tim Hoeksma op het middenveld te spelen. Ook gaf Coach André Schoonhoven een peptalk waarin hij de jongens vroeg om nog één helft voor elke millimeter te strijden en vooral te geloven in zichzelf. De mannen waren niet voor niks zo ver gekomen, dus “ga er voor en geniet er van” aldus de trotste leider.

Of het aan de peptalk lag of iets anders, in tweede helft was Oudehaske de betere van twee. Door aanvallender en doelgerichter te spelen kwam het al snel op 3-2 door een schot van Tim. Doordat Oudehaske steeds meer risico ging nemen ontstond er meer ruimte achter verdediging. Kuinre maakte hier twee keer goed gebruik van. Eerder maakte Bjorn nog een paar belangrijke reddingen, maar via twee counters kwam Kuinre op de 4-2 en 5-2.

De wedstrijd leek op dat moment gespeeld, maar toen begon Oudehaske JO9-1 aan een zinderende slotfase. Met nog tien minuten op de klok scoorde Fernan de 5-3. Heel snel daarna scoorde Kuinre vanuit een afstandsschot de 6-3 en nog steeds waren de Hasker niet uit het lood geslagen. Het team ging harder en harder werken en vechten voor elke bal. Hierdoor kwam Kuinre niet meer van hun eigen helft af. Via een mooie dribbel wist Tim de 6-4 te scoren. Het leek op een race tegen te klok te worden, zeker toen Oudehaske uit een assist van de op 10 spelende Arent Schoonhoven ook nog de 6-5 wist te maken.

In de allerlaatste minuten van de wedstrijd was de spanning om te snijden. Nog twee keer wist Oudehaske bijna de gelijkmaker te scoren, maar één keer ging de bal ging vlak voor langs en een tweede schot werd ternauwernood door de keeper van Kuinre gestopt. En met de haven in zicht lukte Oudehaske JO9-1 uiteindelijk net niet om de aansluittreffer te maken, waardoor het fantastische bekeravontuur strandt in de halve finale in Kuinre.

Het verlies viel de mannen van JO9-1 erg zwaar. Dit kwam mede doordat voor het gevoel van de achtjarige toppers de spelbegeleider meermalen een uitbal onterecht aan de thuisploeg toekende. En dubieus was ook dat tijdens de uitbraak van Oudehaske in de laatste seconden – waarbij Tim één op één kwam te staan met keeper – snel voor het eindsignaal werd gefloten. Bovendien was het speelveld 10 meter te lang (52 ipv 42 meter) wat in voordeel was voor de grotere, langere spelers van Kuinre. Maar hoe vervelend en teleurstellend dit het is, ook dit hoort (helaas) bij (pupillen)voetbal. En al met al is het één overwinning te weinig om op de finaledag voor de uiteindelijk prijs te mogen spelen.

En wat dan nog, Oudehaske JO9-1 kan terugkijken op een geweldige presentatie en bekerreeks. Wat op 1 september 2018 in Oudehaske begon als een verkapte oefenwedstrijd eindigde op 4 mei 2019 in Kuinre na 7 klinkende overwinningen en 8 superspannende bekerwedstrijden. En wat hebben ze – Bjorn, Niels, Hidde, Fernan, Steven, Wessel, Arent, Tim en eerder Jelmer - keihard gewerkt en gestreden. En wat zijn ze in de afgelopen maanden als team en individule spelers gegroeid. Bij vlagen hebben fantastisch voetbal op de mat gelegd en te allen tijde hebben ze me passie, lef en plezier gespeeld.

Kortom het bekeravontuur van JO9-1 is afgelopen, maar de speler hebben het bekertoernooi met opgeheven hoofd verlaten. De trainer, leiders en fans zijn supergrutsk!