Oudehaske JO19-1 naar finale KNVB Beker

20 april 2019 12:00

Groenhof, A.

Onbekend

Op een zonovergoten en sfeervol Pieter Bultsma sportpark werd zaterdag 20 april de halve finale voor de KNVB beker gespeeld tussen Oudehaske  en SVBO uit Emmen voor de jongens onder 19 jaar.  De Cup Fjochters van de JO9 hadden's ochtend al laten zien hoe het moest. De Emmenaren waren met een grote bus en ook veel supporters naar Oudehaske afgereisd, iets wat zeker indruk maakte. Strakke gespannen koppies, nog even een plasje in de bosjes en een lange peptalk gaven al aan dat dit niet zomaar een wedstrijd was. Vanwege (langdurige) blessures waren onze bijna vaste gastspelers Nick, Stan, Friso en Lars er ook weer bij.

Het begin was
vooral zenuwachtig en onrustig. Veel strijd maar matig voetbal precies zoals je bij een bekerwedstrijd kan verwachten. Het slechte veld hielp hier ook prima aan mee. Nadat de openingsfase voor SVBO was, knokte Oudehaske zich terug in de wedstrijd.  Echter het geluk zat in deze fase niet mee en Oudehaske raakte drie keer het houtwerk. Eerste kopte Chielian, na een kleine misser van Thomas, vanaf een meter tegen de paal. Daarna een mooie aanval met een knap laag schot en weer op de paal. Een mooie vrije trap van Warner raakte de bovenkant van de lat. Tja, en de voetbalwetten zeggen dan...... Toch kwamen we goed weg toen Nick een doorgebroken speler in een duel tegen de grond werkte, wat alleen in een vrije trap resulteerde.

Na rust startte SVBO weer sterk en zette veel druk op onze verdediging. Een verre uittrap van Gerrit zorgde ervoor dat een Joran alleen voor de SVBO keeper kwam en onze rappe spits ronde het koelbloedig af: 1-0.  De keeper van Emmen werd er voor 10 minuten uitgestuurd wegens hard door gaan op Stan nadat er al gefloten was. Deze overtal werd uitgebuit en uit een corner volgde de bevrijdende 2-0. Chielian maakte zich boos op de aanwijzingen van de kant maar bewees direct het gelijk van de coaches door te scoren. SVBO had eigenlijk met negen man moeten staan toen de doorgebroken Joran werd vastgehouden. Ook nu volgde geen gele kaart maar alleen een vrije trap. Nog een grote kans was er voor de Emmenaren, die door gezamenlijk door Gerrit en een geweldige karatetrap van Remco uit het doel werd gehouden. Oudehaske verdedigde zich met hand en tand mede door het zeer sterk spelende centrum Nick en Jelte. Op de flanken goed ondersteund door de felle kopsterke Einte, de altijd "moeie" Thomas en later invaller Jens. Alexander speelde een dijk van een wedstrijd en onze aanvoerder Syb maakte weer heel veel kilometers terwijl hij met de nodige steekpassjes strooide. Invaller Friso had de wedstrijd definitief in het slot kunnen gooien na een lange rush vanaf eigen helft, maar de keeper redde fraai.

De overwinning voor dit prima team was
absoluut verdiend: Oudehaske JO 19 naar de finale van de KNVB beker! Na afloop zorgde de scheidsrechter nog voor een unieke gebeurtenis door de grensrechter (van SVBO) de rode kaart te geven. De finale van de KNVB beker Noord wordt op 1 juni gespeeld in Zuidwolde. Daar gaan we zeker een feestje van maken. Tegenstander zal ST FC Meppel zijn. Kunnen de jongens van Oudehaske daar hun unieke zegetocht voortzetten?