JO9-1 nog één stap verwijderd van finaledag KNVB Jeugdbeker na magische ochtend in Oudehask

Oudehaske JO9-1

sv Olyphia JO9-1

Groep 3 01

20 april 2019 10:00

Westra, P.

Onbekend

Oudehaske JO9-1 heeft in een prachtige ambiance wederom voor een geweldige stunt gezorgd door de halve finale van de KNVB Jeugdbeker (district Noord) te bereiken. Op zaterdag 20 april werd in de stralende zon en voor het oog van zo’n 300 toeschouwers Olyphia JO9-1 op indrukwekkende wijze met 7-5 uitgeschakeld.

Vanaf de aftrap om 10:00 speelde Oudehaske een paar versnelling hoger en feller dan Olyphia, dat in de openingsfase niets te vertellen had in Oudehaske. Na een paar minuten spelen gingen het al mis voor de ploeg uit Noordwolde, Niels Hoeksma scoorde met een geplaatst afstandsschot de 1-0. Na de snelle openingstreffer bleef Oudehaske de tegenstander onder druk zetten, Olyphia kwam ook maar amper van de eigen helft af. Na een goede rush van Hidde Eijer kwam de bal via een schot Steven Hamstra voor de voeten van Bjorn Fokkens die 2-0 scoorde uit de rebound.

Olyphia was zichtbaar onder de druk van het strijdbare Oudehaske, dat de eerste helft ook zeer goed speelde met mooie samen- en dieptespel. Zo combineerde Fernan Funcke knap met Wessel Berger en Arent Schoonhoven langs de linkerflank, waarna Fernan nog twee tegenstander uitspeelde en vervolgens JO9-1 naar 3-0 schoot. Dat was zo halverwege de eerste helft het moment dat Olyphia even wat zeilen bij ging zetten, het eerste wapenfeit was direct goed voor een treffer. Een afstandsschot vanaf middenlijn ging hard en hoog over keeper Tim Hoeksma heen, 3-1.

De tegengoal bracht Oudehaske niet van de wijs, de ploeg bleef haar eigen spel spelen. Door de 1-1-3-1 formatie was het de baas op het middenveld en kon het bovendien de ruimte over flanken goed benutten. Dat deden zowel Fernan als Steven dan ook continu en leverende Bjorn zijn twee klutsgoal op. Vanuit een scrimmage in het doelgebied stond hij wederom precies goed om de 4-1 binnen te tikken. Aan het einde van de eerste helft scoorde Olyphia via een goed uitgevoerde counter razendsnel de 4-2. Toch gingen de ploegen met een 5-3 stand rusten, via een mooie aanval kwam de bal vlak voor rust voor de voeten van Arent die de bal ijzig koel het net in joeg.

Na rust was Olyphia zichtbaar sterker, maar toch haalde het in de tweede helft ook geen moment het niveau van Oudehaske. Gesterkt en opgezweept door het vele publiek, dat in grote getalen naar het Pieter Bultsma Sportpark was gekomen, was het overal op het veld net even feller en sneller. De met nummer 11 spelende Jordy Bakker was de bepalende speler bij Olyphia, maar hij werd continu op de huid gezeten door 1 of 2 Oudehaske-spelers. In de rust had de technische staf (de drie-eenheid Gerrit Berger, Syb van den Beuken en André Schoonhoven) Steven Hamstra op de begaafde nummer 11 gezet en dat zorgde ervoor dat de ploeg uit Noordwolde niet vaak aan voetballen toekwam.

Toch was de eerste grote kans een paar minuten na rust voor Olyphia. Na een goede aanval werd Jesse de Vries vrijgespeeld, maar zijn schot met rechts werd gestopt door Hidde Eijer die de tweede helft goed stond te keepen. Die kans was tevens het startsein van een sterke maar korte Olyphia-fase. Oudehaske stond voor het eerst onder druk en Olyphia zocht brutaal de aanval. Dankzij geweldig verdedigend werk van Niels, Wessel, Steven en Arent leverde dat Olyphia nog geen treffer op. Het was juist Fernan die voor de Oudehaske scoorde. De maker van de 6e goal van JO9-1 stuurde de bal na een mooie dribbel en een-tweetje met Tim Hoeksma vanaf randje zestien richting de bovenhoek. De 6-3 was simpelweg te hoog en te hard voor de vingertoppen van Olyphia goalie.

Toch bleef Olyphia aandringen en scoorde via een aanval de 6-4. Niet snel daarna lepelde Arent de bal over de Noordwoldse defensie heen, 7-4. Deze tegengoal zo vlak voor het eindsignaal brak het moraal en geloof bij Olyphia, dat via een uitstekende hoekschop de bal nog één keer tegen de touwen joeg waardoor de eindstand 7-5.

Zo leek deze wedstrijd veel op de gepassioneerde tweedstrijd tegen Tijnje JO9-1 een paar weker eerder in Oudehaske. Oudehaske JO9-1 had de controle op de wedstrijd, creëerde daarnaast zelf volop kansen en zette deze beheerst om in goals. Door dit geweldige resultaat staat er tussen cupfighters Oudehaske JO9-1 en een plaats op de finaledag van 1 juni nog één tegenstander. In de halve finale wacht de Nederlandse stuntploeg medio mei nog een midweekse ontmoeting met één van de 7 andere overgebleven teams uit Friesland (3 teams), Groningen (2), Drenthe (2) en Overijssel (1). Mocht Oudehaske ook deze wedstrijd winnen dan plaatst het zich bij de laatste 4 die op finaledag op 1 juni voor die ultieme jeugdbeker gaan strijden. In Oudehaske wordt nu in spanning op de loting gewacht, zodat het hechte vechtteam zich kan voorbereiden op de volgende tegenstander.