Kippenvel en hartverwarmend voetbal en in beladen derby

Oudehaske JO8-1

Heerenveense Boys JO8-3

13 april 2019 9:00

Koopmans, K.

Dit weekend stond voor de JO8-1 de derby tegen de Heerenveense Boys op het programma. Bij de begroeting van de tegenpartij op het Sportpark Pieter Bultsma, was het goed om te zien dat bij de boys ook de girls goed vertegenwoordigd waren. Eenmaal op het veld werd al snel duidelijk dat de coaches Edwin en Bart het team niet meer hoefden te prikkelen voor deze lokale tweestrijd.

Bij de warming-up spatten de vonken er namelijk al vanaf. Tot vreugde van het thuispubliek werd er snel afgetrapt op deze frisse zaterdagochtend. De spelers van Oudehaske wisten elkaar goed te vinden. Trainer Mollo kon tevreden constateren dat de passing uitstekend was verzorgd en het duurde dan ook niet lang voordat Jeffrey een doelpoging waagde. Na 10 minuten werd het veldoverwicht vertaald in klinkend resultaat. Hidde rondde op prachtige wijze een geslaagde aanval af. De uittrappen van keeper Lars vormden een ander krachtig wapen in de strijd. En met name Kyan en Jelte wisten als geen ander de tweede bal bij de aanvallers van Oudehaske in de voeten te spelen. Jeffrey was een keer gevaarlijk dichtbij een doelpunt, maar Femke wist uiteindelijk te profiteren. Ze schoot onberispelijk de 2-0 binnen en kort daarna stond ook de 3-0 achter haar naam. In de kleine ruimte speelde Wybe zich een paar keer mooi vrij en ook nu was het Femke die de bal op een presenteerblaadje kreeg. Met een van richting veranderd schot trof ze wederom doel. Ondertussen hield Lars met een paar fraaie intercepties zijn doel schoon. Hij werd in de verdediging geholpen door de onvermoeibare Kyan, maar ook Hidde onderscheidde zich met een aantal fraaie slidings. Jelte stond zijn mannetje op het middenveld, maar leek niet helemaal okselfris. Wel wist hij Jeffrey te bereiken, die met een doelpunt de beloning voor een aantal fraaie acties in het strafschotgebied leek te krijgen. Leek te krijgen, want zijn doelpunt werd afgekeurd na ingreep van de VAR.

Coaches Bart en Edwin konden bij het rustsignaal tevreden aan de thee. Ze besloten dat de linies wat korter op elkaar zouden gaan spelen en Wybe mocht in de 2e helft het doel gaan verdedigen. Als opkomende verdediger dook Lars een aantal keren gevaarlijk op in het strafschopgebied van de tegenpartij en een mooi schot mistte maar net doel. Even later was het Femke die de 5-0 inschoot. Ook Heerenveense Boys liet zich niet onbetuigd en een vloeiende aanval eindigde gelukkig op de paal. Doelman Wybe had in deze fase genoeg te doen en de situatie werd nog penibeler toen sterkhouder Jelte met een buikblessure het veld moest verlaten. Gelukkig wist Oudehaske het tij te keren. Kyan schoot de bal in de voeten bij Lars, die met een bekeken schot de 6e treffer van de oranje-zwarten aantekende. De keeper kwam hierbij niet ongeschonden uit de strijd, maar hij kon gelukkig wel de wedstrijd vervolgen. Vanaf de aftrap was het vervolgens wederom Femke die doel trof. Even later was daar de 8-0 van Lars. Kyan wist vanuit de middenlinie daarna Jeffrey te bereiken maar zijn mooie schot miste net doel. Bij een bekeken aanval van de Boys moest Wybe helaas 1 keer vissen. Daarna kreeg Jeffrey eindelijk loon naar werken. De 9-1 was een feit.

Hoewel het thuispubliek al opsprong voor het 10e doelpunt na een verwoestend schot van Hidde, bleef uiteindelijk de 9-1 op het scorebord staan. Al met al een fraai resultaat, na een wedstrijd die de harten in het koude Oudehaske sneller deed kloppen.