Oudehaske JO9-1 verslaat Tijnje JO9-1 en bekert door

Oudehaske JO9-1

Groep 3 01

23 februari 2019 10:00

Oudehaske JO9-1 heeft zich met een zwaar bevochten zege geplaatst voor de volgende ronde (achtste finale) van de jeugdbeker. Op het kolkende Pieter Bultsma Sportpark leek de ploeg uit Tijnje halverwege de wedstrijd als winnaar uit de strijd te komen. Echter in de tweede helft nam Oudehaske het heft in handen en versloeg Tijnje JO9-1 in eigen huis met 5-2.

Oudehaske maakte van meet af aan de aanvallende intenties duidelijk, maar gaf daardoor ook veel ruimte weg. Het leverde een aantrekkelijke wedstrijd op, maar ook een snelle goal van Tijnje. De defensie stond even niet op te letten, waarna de spits van Tijnje vrij voor de keeper van Oudehaske opdook. De spits van Tijnje aarzelde geen seconde en bracht de stand op 1-0. Het was aan de doelman van Oudehaske te danken dat Tijnje even later niet opnieuw scoorde, hij smoorde 2x een snelle uitbraak in de kiem met een geweldige reflex.

Tussendoor kreeg Oudehaske JO9-1 zeker ook kansen, maar was net niet scherp genoeg in de afronding. Het Pieter Bultsma Sportpark schreeuwde tot drie keer toe om een goal, maar de bal ging rakelings langs doel. Na een eerste helft met over en weer kansen, gingen de ploegen met 0-1 de rust in. Coach Andre Schoonhoven spoorde zijn mannen aan om vooral in de overwinning te blijven geloven. De mannen werd geïnstrueerd om nog feller te verdedigen en te vechten voor elke centimeter gras. Ook moest het team de aanval meer over de flanken te laten lopen omdat daar steeds veel ruimte lag en nog sneller en harder de bal op het doel van Tijnje af te vuren.

Oudehaske JO9-1 nam in de tweede helft het heft in handen en ging direct op zoek naar de gelijkmaker. Drie minuten na de aftrap van de 2e helft was het raak, invaller Tim scoorde de 1-1 . Er werd door Oudehaske vervolgens veel druk gezet op de helft van Tijnje, snel na de gelijkmaker schopte Hidde de 2-1 voor Oudehaske binnen. Halverwege de tweede helft was Arent het eindstation van een schitterend uitgespeelde aanval, met hard schot joeg hij de bal in de kruising 3-1. Het Pieter Bultsma Sportpark ontplofte, maar was ook snel weer stil. In een razendsnel uitgevoerde counter kwam Tijnje weer één op één met de keeper de Oudehaske van te staan, 3-2.

Het vervolg was een zinderende slotfase, waar beide ploegen elkaar over en weer meer ruimte gaven op een tegenstoot. Uiteindelijk kwam de verlossing voor Oudehaske vijf minuten voor het eindsignaal, Tim schoot genadeloos raak. Na de 4-2 gaf Tijnje zich gewonnen al kwamen ze nog één keer gevaarlijk voor de goal van oranjezwarten. Het feestje werd compleet toen vlak voor het einde Arent de 5-2 binnen schoot.

Met deze klinkende overwinning plaats JO9-1 zich voor de volgende ronde van Zwaluwen Jeugdbeker. Dit is een echte teamprestatie, aldus Coach Schoonhoven. De verdediging, bestaande uit Niels en Wessel, heeft gevochten als een leeuw en ook keeper Jelmer stond z’n mannetje met belangrijke reddingen. Het middenveld met Fernan en Arent heeft gewerkt als een paard en zowel aanvallend als verdedigend een topwedstrijd gespeeld. Voorin hebben Bjorn en Hidde veel kansen gecreëerd en ook bij balverlies veel werk verzet door continu te jagen en storen. Ook Tim, die de geblesseerde Steven verving, heeft een puike wedstrijd gespeeld en heeft gedurende de wedstrijd op diverse posities een belangrijke rol gespeeld.

Al met al mag Oudehaske dus erg de trots zijn op haar JO9-1, die ondertussen al 5 wedstrijden op rij ongeslagen is in de beker. De overwinning werd samen met de sportieve doch teleurgestelde tegenstander gevierd met een frietje en ranja in de kantine.

PS: De spelers van JO9-1 hebben hun vakantie en uitjes om deze wedstrijd in de voorjaarsvakantie heen gepland. Ze waren allemaal, inclusief de geblesseerde Steven Hamstra, aanwezig bij deze belangrijke en spannende wedstrijd, daarmee zoals het hoort duidelijk het teambelang te laten prefereren boven hun individuele verlangens en interesses.