Tiental Heeg te sterk voor Oudehaske

3e klasse A

16 februari 2019 14:30

Onbekend

Soms heb je van die dagen waarbij alle ingrediënten aanwezig zijn voor een heerlijke pot voetbal. Dit was in Heeg ook het geval. Een biljartlaken als veld, een lekker lenteweertje en een tegenstander waar nog iets tegen goed te maken was na de 1-4 nederlaag eerder dit seizoen. Dit dachten Sebastiaan en Erwin ook die daarom de Oostenrijkse Après-ski bar een dag eerder hadden verlaten om bij dit affiche aanwezig te zijn. Omdat T. Bergstra zo graag de wilde verhalen van beide heren wou horen besloot hij om beide mannetjes naast hem te laten zitten op de bank. Hierdoor kwam er plekken vrij voor Bowe en Gerard, die dit beide naar behoren deden.

De eerste minuten was het voor beide ploegen aftasten. Heeg gaf Oudehaske de ruimte om de opbouw vanuit achteruit te verzorgen. Na de beginfase was het Heeg dat initiatief pakte en met veel beweging op de flanken en vanaf het middenveld trachtte om Hendrik te laten capituleren. Dit slaagde al in de 14e minuut toen een verre ingooi onfortuinlijk werd verlengd door een Oudehaske verdediger en de bal bij Ruurd Ringnalda terecht kwam. Hij kreeg een vrije schot kans in de 16 wat de 1-0 betekende. Vervolgens greep Heeg Oudehaske steeds meer bij de strot en ontstonden er enkele mogelijkheden voor Heeg. Gelukkig voor Oudehaske hadden de voorwaartsen van Heeg het vizier niet op scherp staan. Oudehaske kon hier behalve een paar kleine speldenprikjes weinig tegenin brengen en mocht zichzelf gelukkig prijzen met een ruststand van 1-0.

In de rust besloot Bergstra daarom om Sebastiaan voor Remko te wisselen en A-junior en tevens debutant Joran voor Emiel erin te zetten. Na een tamelijk tamme eerste helft schoot Oudehaske nu wel direct uit de startblokken. De duels werden steviger en er werd wat opportunistischer gespeeld door de oranjehemden. Dit resulteerde al snel in een aantal kleine mogelijkheden, maar hieruit werd de gelijkmaker nog niet gemaakt. In de 52e minuut kwam de bal na een redding van de keeper bij Eelco terecht die vanaf de 16 de bal kiezelhard langs de keeper schoot en hier voor de 1-1 zou gaan zorgen. Ware het echter niet dat een veldspeler van Heeg besloot om als keeper te gaan fungeren door de bal weergaloos uit het doel te slaan. Waarbij heel Sportpark Heech en omstreken zag dat dit een 100% strafschop was besliste scheidsrechter Van Der Bij echter om hiervoor een hoekschop toe te kennen. Ontzetting bij een ieder die een oranje hart heeft en hierdoor bleef de stand 1-0 in het voordeel van Heeg. Een aantal minuten later kreeg Oudehaske een numerieke meerderheid omdat Jorn Feenstra de rode kaart gepresenteerd kreeg. De reden hiervoor was dat hij Robbert vol op zijn been torpedeerde en over de kleur van de kaart was dan ook geen twijfel mogelijk. Vervolgens kreeg Heeg nog wel een uitgelezen kans om de voorsprong te verdubbelen. Echter schoot Sebastiaan Elgersma een voorzet voor leeg doel over het doel.  Met een man meer begon Oudehaske nu wel aan te dringen en de beloning hiervoor kwam in de 67e minuut. Oudehaske kreeg een vrije trap op randje 16 en Eelco ontfermde zich over deze bal. Alsof het was ingestudeerd schoot hij de bal vol op de keeper die de bal losliet waardoor Soufian er als de kippen bij was om in de rebound de bal in het netje te deponeren en zo de 1-1 op het scorebord te brengen. Heeg leek nu rijp voor de slachtbank. Dit bleek echter schijn. Heeg begon zich meer in te graven en Oudehaske wist zich geen raad met een man extra op het veld en besloot de ballen veelal lang te geven waardoor het Heeg in de kaart speelde. In de 70e minuut leverde dit dan ook de 1-2 op. Op eigen helft werd de bal knullig verloren waardoor Heeg er snel kon uitkomen en de bal vanaf de zijkant bij Ruerd Bouma terecht kon laten komen die de bal knap over Hendrik heen wipte. In de 75e minuut kwam Erwin in het veld voor de licht geblesseerde Rick om er toch nog voor te zorgen dat Oudehaske met minimaal een punt huiswaarts zou keren. Waarbij in Den Haag het Haags kwartiertje vaak werkt, geldt niet voor Oudehaske dit seizoen. Oudehaske ging niet meer voetballen en probeerde de voorwaartsen alleen via hoge ballen te bereiken. Hierdoor kon Heeg er aantal keren dreigend uitkomen en na een aantal waarschuwing besliste Fokke Walinga in de 89e minuut de wedstrijd definitief door via een counter 1 op 1 tegen Hendrik te komen waarbij hij Hendrik Meester was en de 3-1 binnenschoot. De laatste minuten gebeurde er verder niet meer veel bijzonders waardoor Oudehaske het veld in mineur afstapte.

Na twee helften achter elkaar verloren te hebben besloot een gedeelte van de selectie en de technische staf om ook nog een derde helft te spelen in Heeg. Hierin bleek dat het Hosker tempo toch te Heech was voor de mannen in het rood en wit. Hierdoor werd de derde helft onder het genot van de Oostenrijkse meezingers vakkundig gewonnen. Later besloot een gedeelte nog in Lemmer (ik zal maar geen namen noemen..) de derde helft voor te zetten en hem vervolgens in Haskerhorne af te sluiten bij de Geitefok de Wiite Sik. Moraal van het verhaal, plezier blijft het allerbelangrijkste bij voetbal.

De komende 2 weekenden is er voor Oudehaske geen competitie, maar worden er 1 of meerdere oefenwedstrijden gespeeld. Op zaterdag 9 maart is de eerstkomende competitiewedstrijd en deze zal om 14.30 uur gespeeld worden tegen SDS op Sportpark Skoalleseize in Easterein. De vorige wedstrijd tegen SDS betekende de eerste competitieoverwinning van het seizoen. Maar goed, successen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.. Daarom hopen wij weer op de massale steun vanuit Oudehaske om het succes wel te herhalen!

Tot over 2 weken!

Erwin H.