Oudehaske stelt flink teleur tegen de Wâlde

Oudehaske 1

De Walde 1

3e klasse A

8 december 2018 14:30

Bouw, W.

Afgelopen zaterdag mocht het vlaggenschip weer aantreden op Sportpark Pieter Bultsma en ditmaal was De Wâlde de tegenstander. De Wâlde deed net als Oudehaske afgelopen seizoen lang mee om het kampioenschap en eindigde hierbij als tweede op de ranglijst. Hoe anders is dat dit seizoen. De Wâlde heeft in het seizoen 2018/2019 namelijk nog geen enkel punt behaald en staat dan ook puntloos onderaan in 3A. Het grote verschil hierbij is vooral het aantal doelpunten tegen. Waar het vorig seizoen in een geheel seizoen slechts 24 tegendoelpunten kreeg te incasseren, staat de teller dit seizoen na 11 wedstrijden al op 41 tegendoelpunten. Vandaag had De Wâlde echter een joker in de gelederen met routinier Daniël van der Galiën die aangaf nog nooit van Oudehaske te hebben verloren. Zou hij De Wâlde vandaag aan het eerste punt van het seizoen kunnen helpen?
Oudehaske bood de afgelopen 2 wedstrijden goed tegenstand tegen hoogvliegers Oeverzwaluwen en Scharnegoutum, kwam beide wedstrijden op voorsprong maar kon deze voorsprong beide keren niet vasthouden. Beide wedstrijden gingen hierbij in de slotfase jammerlijk verloren. De belangen waren vandaag dus weer groot en een overwinning was zeker welkom om uit de buurt te blijven van de plaatsen die aan het einde van het seizoen een ongewenst toetje opleveren.
Coach Bergstra voerde voor de basiself 2 wijzigingen door ten opzichte van de wedstrijd tegen Scharnegoutum. Naast de geblesseerden Rick & Jordy was Remko vandaag afwezig en kreeg AJ het vertrouwen in het hart van de defensie. Ralf kreeg de voorkeur ten faveure van Erwin die een week vakantie verkoos boven de verplichte trainingen en mocht dus plaats nemen op de bank. Verder stonden de gebruikelijke namen weer op papier. Nadat 'Pupil van de Week' Kim Post het goede voorbeeld gaf en de bal keurig in het netje deponeerde kon er worden afgetrapt onder leiding van scheidsrechter Bouw.
In de beginfase was het De Wâlde dat het initiatief aan Oudehaske liet. De defensie kreeg de ruimte om op te bouwen en de tegenstander loerde hierbij vooral op een snelle uitbraak om zo richting sluitpost Meester te komen. Oudehaske was hierbij in balbezit erg slordig en onrustig waardoor er vaak (te snel) de lange bal richting de voorwaartsen werd gezocht. Deze ballen konden echter veelal worden onderschept door de laatste man die ongeveer 500 meter achter zijn eigen defensie stond (bij FIFA zou hierbij zeker de spelopvatting parkeer de bus van toepassing zijn). Dit speelde De Wâlde in de kaart en via met name Jouke Jan de Vries werden er een paar kleine speldenprikjes uitgedeeld en hierbij kon al vrij snel worden opgemerkt dat hij over enorm goede traptechniek beschikt. Halverwege de eerste helft kreeg De Wâlde een vrije trap van ongeveer 25 meter van de goal en hierbij schoot De Vries de bal kiezelhard onderkant lat, waarbij hij doelman Meester kansloos liet. Echter gelukkig voor iedereen met een Oudehaske hart ging de bal via de lat weer uit de doelmond en bleef het hierbij 0-0. Oudehaske was dus gewaarschuwd. Hierna bleef Oudehaske slordig in balbezit, maar werd er wel een enorme kans gecreëerd door Gerard. Hij snelde zijn tegenstander voorbij en 1 op 1 met de keeper kon hij helaas het hoofd niet koel houden door de bal met zijn chocolade been over het doel heen te tillen. Vervolgens was het wel Oudehaske wat veelal de bal had, maar De Wâlde die een aantal kansen kregen waarbij ook 1 tot doelpunt werd gepromoveerd. Echter deed de spits van De Wâlde dit in buitenspel positie waardoor er werd gerust met de brilstand. Hiermee mocht Oudehaske niet klagen.
Oudehaske begon ongewijzigd aan de tweede helft en begon ook een stuk feller dan in de eerste helft. De Wâlde werd hierbij steeds meer naar achteren gedrukt, maar het bleef toch uitkijken voor de snelle omschakeling van de gasten. Hierbij werden kleine kansjes gecreëerd door de voorwaartsen, echter zonder succes. Na ongeveer 60 minuten werd Ralf naar de kant gehaald voor Erwin. Het spelbeeld bleef hierbij hetzelfde waarbij er steeds meer kansen ontstonden voor Oudehaske. Hierbij waren er kansen voor Dennis, Gerard en Sebastiaan. Echter werden deze kansen niet omgezet in een doelpunt door ongelukkige aannames, reddingen van de keeper of een onnauwkeurige afronding. Het besef bij de ploeg kwam steeds meer dat er tegen deze ploeg zeker 3 punten te halen viel en hierbij wisselde Tjalling ook aanvallend. Emiel verliet rond de 80e minuut het veld voor Stan waardoor Oudehaske achterin met 3 verdedigers ging spelen om zo de tegenstander nog meer onder druk te zetten. Hierin waren er nog kleine mogelijkheden voor Oudehaske, echter werden deze niet benut waardoor de eindstand hetzelfde was als de beginstand, namelijk 0-0.
Een wedstrijd waarbij Oudehaske de eerste helft goed wegkwam met een 0-0 ruststand, maar waarbij het in de tweede helft zeker afstand had moeten nemen van de tegenstander. Al met al is een gelijkspel een juiste weerspiegeling van de wedstrijd, maar was de teleurstelling na afloop duidelijk zichtbaar. Een Oudehaske in goede doen moet normaal gesproken 'gewoon' 3 punten kunnen pakken tegen dit De Wâlde. Aanstaande zaterdag is de laatste speelronde voor de winterstop en is er een goed beeld over hoe Oudehaske halverwege het seizoen er voor staat. Voor dit toetje mag er worden afgereisd naar Sportpark Molenwiek waar koploper Wolvega het vuur aan de schenen gaat worden gelegd. Deze promovendus heeft tot dusver nog geen enkel verliespunt en hierbij aan Oudehaske de taak om ervoor te zorgen dat hier verandering in komt. Graag zien we jullie volgende week om 14.30 uur in Wolvega waar we jullie steun hard kunnen gebruiken!
Mocht je onverhoopt toch niet naar Wolvega kunnen afreizen, dan klimt Remko in de pen om er toch voor te zorgen dat een ieder die niet aanwezig heeft kunnen zijn toch een samenvatting van deze wedstrijd heeft.
Tot volgende week!
Erwin H.