Kan Oudehaske stunten tegen de ongeslagen koploper?

FC Wolvega 1

Oudehaske 1

15 december 2018 14:00

Afgelopen zaterdag speelde VV Oudehaske de laatste wedstrijd voor de winterstop. Er stond een moeilijke uitwedstrijd op het programma, namelijk tegen de koploper FC Wolvega.

Vooraf was het verschil groot, Wolvega had 33 punten en oudehaske maar 10. 33 punten betekent nog geen puntverlies voor Wolvega, zou Oudehaske voor het eerste puntverlies kunnen zorgen? Daarnaast was het doelsaldo van Wolvega stukken beter dan die van Oudehaske, +47 voor Wolvega en -5 voor Oudehaske. Een zeer lastige pot dus!

Als we even verder in de archieven kijken dan zijn de statistieken in het voordeel van Oudehaske, 3x thuiswinst voor Wolvega, 1 maal gelijkspel en 4 keer uitwinst voor Oudehaske. De laatste editie was in 2011-2012, dit eindigde in een 1-2 overwinning. Maar dit was echter in de tijd van de iconen Jorden Deenen en Elmer Hartsema aan de Hasker kant en de Stroopjes en van Niewkoopjes in het Wolvegaaster tenue. Uiteindelijk degradeerde Wolvega in dat seizoen naar de 4e klasse en werd Oudehaske 8e. Hoe zou het deze keer na 90 minuten eindigen?

Nadat de pupil van de week, keurig de bal in het netje achter Hendrik had geschoten, kon de wedstrijd beginnen. Na enkele minuten was het eerste gevaarlijke moment voor Oudehaske. Gerard kwam door aan de rechter kant van het strafschopgebied, maar hij wachtte net lang waardoor het schot geblokt kon worden. Het was Wolvega die het tempo bepaalde, maar tot dan toe niet echt gevaarlijk kon worden. Maar bij de tegenstander loopt een gevaarlijke speler, die maar één kans nodig heeft om te scoren. En dit gebeurde ook, de eerste kans was direct raak. Sean de Ruiter kwam vanaf de rechter flank naar binnen en scoorde fraai in de hoek. 12 minuten gespeeld, 1-0.

Door een overtreding op ongeveer 30 meter van de goal van Wolvega, kreeg Sebas een kans om zijn skills te tonen. Helaas ging deze kans, huizenhoog over het vangnet en leverde het dus niks op.

Na weer veel balbezit van Wolvega, ontstond er aan de linkerkant een 1 tegen 1 situatie die gewonnen werd door de speler van Wolvega. Hij kon de bal vrij voor geven, deze werd nog half gekraakt, maar kwam toch bij de nummer 10 van Wolvega terecht. Deze speler raakte hem niet goed, maar wel goed genoeg om de bal in de rechterhoek van Hendrik te zien verdwijnen. 30 minuten gespeeld, 2 kansen voor Wolvega en de stand is 2-0. Ondanks deze ruststand speelde Oudehaske een goede eerste helft tegen de koploper van de competitie.

In de 2de helft kwamen dezelfde elf weer in het veld voor Oudehaske. Het bleek dat Wolvega snel de wedstrijd wou beslissen, de druk werd namelijk meteen opgevoerd. Dit resulteerde al snel in de 3-0. De wedstrijd leek nu wel gespeeld. Wolvega had nog een aantal kansen om de score uit te breiden, maar dit gebeurde gelukkig niet. Aan de andere kant was Oudehaske wel scherp. Imme die goed inviel bracht de bal bij Dennis, die een schot loste op de keeper. Dit schot kon nog geweerd worden, maar de rebound van Souf niet meer. 3-1. Dit was ook tevens de eindstand.

Oudehaske speelde een goede eerste helft, maar kon in de 2e helft geen vuist meer maken. Wolvega dus de terecht winnaar en behoudt het volle aantal punten. Nu eerst winterstop en dan mogen we op 19 januari de derby spelen tegen onze concurrent DWP. Ik geef de pen door aan Wim.