Oudehaske verliest in de slotfase van Scharnegoutum

Oudehaske 1

Scharnegoutum'70 1

3e klasse A

20 april 2019 14:30

Hofman, D.

Onbekend

Na de gewonnen wedstrijd tegen De Wâlde van afgelopen weekend, stond vandaag Scharnegoutum op het programma. Scharnegoutum, dat afgelopen seizoen promoveerde naar de derde klasse en momenteel de derde plaats bezet, mag misschien wel de grootste verassing in 3A genoemd worden. Een groot gedeelte van de selectie had in de ochtend al het goede voorbeeld gezien bij de JO9-1 en JO19-1. Beide teams wisten de finale(dag) van de KNVB Beker te behalen. JO9-1 wist met een klinkende overwinning (7-5) te winnen van Olyphia. JO19-1 wist met 2-0 te winnen van SVBO 19-2 uit Emmen. Beide teams gefeliciteerd met deze knappe prestatie!

Ten opzichte van de wedstrijd tegen De Wâlde ontbrak Wilmer vanwege een schorsing. Zijn plaats werd ingevuld door Remko. Daarnaast was Gerard niet fit genoeg om te starten en begon Kevin in de punt van de aanval. Robbert zakte een linie naar achter en begon op ‘10’. De wedstrijd werd, onder leiding van scheidsrechter D. Hofman, gespeeld op het grasveld vanwege renovatie van het kunstgrasveld.

Om 14:30 uur werd afgetrapt en begonnen aan de eerste helft. Al snel werd duidelijk dat het kurkdroge en hobbelige veld er niet voor zorgde dat beide ploegen gemakkelijk aan voetballen kwamen. In het eerste gedeelte van de eerste helft was het voor beide ploegen vooral aftasten. Scharnegoutum wist iets gemakkelijker elkaar te vinden mede door de vele bewegende spelers. Oudehaske wist dit positioneel echter goed op te lossen en dit zorgde niet voor grote kansen. Na 25 minuten spelen gunde de scheidsrechter beide ploegen een drinkpauze vanwege de warme temperaturen. Voor de rest werd de eerste helft afgewerkt zonder noemenswaardige kansen.

Bij start van de tweede helft was het spelbeeld niet veel gewijzigd ten opzichte van de eerste helft. In de 55ste minuut verliet de moegestreden Kevin het veld voor Sebastiaan. Robbert ging daardoor naar de spitspositie en Sebastiaan op zijn vertrouwde ‘10’. Met Robbert in de spits had Oudehaske de mogelijkheid om meer lange ballen te spelen vanwege de kopkracht van Robbert. Tegenvaller was dat Rick in de 70ste minuut aangaf dat hij niet verder kon vanwege een kuitblessure. Hij werd vervangen door Gerard. Kort hierna wist Robbert een lange bal van achter uit perfect klaar te leggen voor Sebastiaan. Sebastiaan nam de bal vol op de pantoffel, maar tot teleurstelling van alle oranje hemden zeilde deze bal over de verkeerde kant van de lat. In de 85e minuut wist Scharnegoutum dan toch op 0-1 voorsprong te komen: Rick Atsma wist van buiten de zestienmeter de bal met flinke knal achter de kansloze Hendrik te werken. Dit was een flinke domper voor Oudehaske. Mede doordat de concurrent Willemsoord al vrij snel 0-2 achter stond tegen SDS, wisten de mannen van Tjalling dat ze bij een punt of winst de druk op Willemsoord flink op wisten te voeren. Helaas wist Oudehaske hier geen gebruik van te maken en blijft het verschil 4 punten. Met nog 3 wedstrijden te spelen zal dit een behoorlijke opgave worden.

Komende twee zaterdagen staat er geen competitieronde gepland voor Oudehaske. Wel wordt er, mede vanwege besparing van het grasveld, twee oefenwedstrijden afgewerkt. De eerste worden donderdag a.s. gespeeld in en tegen Haulerwijk. Op donderdag 2 mei staat, de nieuwe ploeg van Tjalling, CVVO op het programma. Op zaterdag 11 mei staat de volgende competitieronde tegen Oeverzwaluwen op het programma.