Op gloednieuw kunstgrasveld krijgt strijdend Oudehaske krijgt wederom te weinig

Oudehaske 1

Workum 1

18 mei 2019 14:30

Op zaterdag 18 mei moest Oudehaske aantreden tegen Workum. Oudehaske dat nog een hele kleine kans had om nacompetitie te ontlopen. Workum dat nog vol in de race is voor de derde periodetitel. Beide ploegen zijn daarvoor echter afhankelijk van concurrenten en hebben het niet meer in eigen hand.

Omdat Hendrik tijdens de wedstrijd tegen Oeverzwaluwen lelijk in botsing kwam met Emiel, was hij vandaag nog niet in staat plaats te nemen onder de lat. Zijn vervanger was Robin. Net als de tweede helft van vorige week verdient Robin een groot compliment voor beide optredens, klasse! Voor de rest werden dezelfde 10 opgesteld ten opzichte van de wedstrijd van Oeverzwaluwen.

Om 14:30 uur floot de prima leidende scheidsrechter af voor start van de wedstrijd. In het eerste kwartier lieten beide ploegen de bal goed rond gaan en ging het spel dus ook gelijk op. Oudehaske wist de vele lopende spelers en positiewisselingen goed op te vangen. Dit leidde aan beide zijden niet tot echt grote mogelijkheden. In de 19de minuut wist de steeds diepgaande nummer 8 over de rechterkant van het veld door te komen en de bal goed voor te geven. Spits Pluister wist de bal binnen te koppen en zijn 9de goal van het seizoen te maken. Oudehaske liet zich door deze tegengoal niet van de wijs brengen en rechtte de rug. Na een goede actie van Kevin, die een prima wedstrijd speelde op rechtsbuiten, kon hij de bal uiteindelijk meegeven aan de opgekomen Emiel. Emiel had de spelers voor het uitzoeken, maar besloot de keeper te verrassen en zelf te schieten. Helaas voor Emiel spatte de bal knetterhard uiteen op de paal, het bleef 0-1. In de 34e minuut wist Ralf de bal te onderscheppen op het middenveld en hij stoomde op richting de goal van Workum. Net voor de zestienmeter werd hij van achter aangetikt: vrije trap op een mooie positie. Na onderling overleg besloot Robbert de bal te nemen, maar de bal kwam niet verder dan de muur. In de 40e minuut ingooi voor Workum op de helft van Oudehaske. De sterke en behendige spits Pluister werd gezocht en na niet sterk verdedigen van Wilmer wist hij de zestienmeter te bereiken. Hier ging hij over het been van Remko; strafschop. Deze strafschop werd vervolgens onberispelijk binnen geschoten door aanvoerder Heeres: 0-2. In de daaropvolgende minuten wist Oudehaske nog een keer tot een zeer kansrijke aanval te komen, maar ook deze kans kon niet verzilverd worden. Zo werd er gerust met een 0-2 achterstand.

In de tweede helft was het spelbeeld hetzelfde; beide ploegen lieten de bal goed rond gaan. Dit resulteerde in de 51e minuut voor een verdiende goal voor Oudehaske. Na een goedlopende aanval via Rick en Eelco, kwam de bal voor de voeten van Dennis. Deze wist de bal via de keeper richting de goal de krijgen. Kevin was niet helemaal zeker of de bal wel over de lijn zou gaan en gaf de bal het laatste zetje tegen de touwen; 1-2. Met nog circa 40 minuten op de klok, wist Oudehaske dat het nog zeker niet gedaan was. Doordat Oudehaske op zoek ging naar de gelijkmaker, kwam er steeds meer ruimte voor Workum. Gelukkig voor Oudehaske wisten zij deze (kleine) kansen niet te verzilveren tot een doelpunt. In de 70e minuut wist Oudehaske dit wel; Eelco wist de bal van de linkerkant voor te geven. In eerste instantie een gemakkelijke vangbal voor de keeper was de gedachte, maar Rick zag nog heil in de bal en sprong in de lucht om de bal richting de goal te koppen. Door deze actie wist hij de keeper dusdanig te hinderen, dat deze de bal niet onder controle wist te krijgen en los liet. Daarna was spits Dennis er als de kippen bij om de bal deze keer zelf over de doellijn te werken: 2-2. Dennis die de laatste weken wat moeizamer het net wist te vinden, maar toch iedere wedstrijd zich voor de volle 100% inzet, verdiende deze goal dan ook zeker. Grote tegenvaller was dat Workum in de 71e minuut alweer op voorsprong wist te komen. Wederom was Pluister de verdedigers van Oudehaske te snel af, maar doordat hij de bal te ver voor zich uit speelde, kwam Robin getergd uit. Helaas nam hij de spits mee in de poging om de bal te pakken; penalty. Ook deze penalty werd verzilverd door aanvoerder Heeres; 2-3. Een flinke domper voor het strijdende Oudehaske. Maar wederom gaf Oudehaske zich niet gewonnen en ging op zoek naar de gelijkmaker. Helaas kwamen ze deze keer niet verder dan een aantal hachelijke situaties voor de goal van Workum en bleef het 2-3 in het voordeel van Workum.

Doordat concurrent Willemsoord met 5-0 wist te winnen van De Walde, was nacompetitie een feit geworden. Doordat in 4A Waterpoort Boys verloor van directe concurrent Makkum is het nog niet geheel zeker wie de eerste tegenstander van Oudehaske gaat worden. Tollebeek en Makkum zijn beide nog in de race om als tegenstander uit de bus te komen.

Maar uit het vertoonde spel tegen Oeverzwaluwen en Workum kan Oudehaske zeker motivatie en vertrouwen putten voor de wedstrijd(en) in de nacompetitie. De juiste inzet, beleving en concentratie werd eindelijk weer op de mat gelegd. Wanneer nu de kansen nog afgemaakt gaan worden, kon er gewonnen worden van de nummer 6 en 4 van de competitie.

Dit is niet alleen aan Hosker zijde opgemerkt, ook de Twitteraar van Workum was dit opgevallen met de volgende tweet: “’90+3 einde wedstrijd! Workum wint een open en enerverende wedstrijd met 2-3. Op basis van deze wedstrijd onbegrijpelijk dat Oudehaske zich via nacompetitie moet zien te redden….”. Feit blijft dat het een must is om het goede gevoel van afgelopen twee wedstrijden, ondanks de feestweek, komend weekend tegen Minnertsga door te zetten.

We hopen jullie dan ook weer te mogen verwelkomen!