Strijdlustig Oudehaske verliest derby tegen DWP

Soufian Ihijji (intikker)

23 maart 2019 14:30

Brinkkemper, S.A.

Afgelopen zaterdag stond de “Striid om het Nannewiid” weer op het programma. Deze maal werd de wedstrijd gespeeld op Sportpark De Grie in Sint Johannesga. Een wedstrijd waar in het voorgaande seizoen werd gestreden om de koppositie, werd vandaag gestreden om het voorkomen van rechtstreekse degradatie en eventuele nacompetitie.

De belangen waren bij beide ploegen hoog: Oudehaske bezette de 12e plaats met 14 punten, DwP stond op de 11e plaats met evenveel punten, maar een wedstrijd minder gespeeld. Bij winst zouden de mannen van Oudehaske op de ranglijst weer over DWP heen kruinen. Daarnaast komen de echte “derby”-gevoelens bij beide ploegen tijdens deze potjes altijd bovendrijven. De wedstrijd stond onder leiding van de, voor beide ploegen bekende, vrouwelijke scheidsrechter S.A. Brinkkemper. Voorafgaand aan de wedstrijd werd een minuut stilte gehouden vanwege het overlijden van een lid van DWP.

Bij Oudehaske maakte Jordy na lang blessureleed weer zijn rentree in de basis. Dit ging ten koste van de basisplaats van Erwin. Daarnaast kwam Robbie in de spits te staan en bezette Dennis de rechterflank. Met Ralf, AJ, Gerard en Erwin op de bank, wordt de selectie langzamerhand weer fit en compleet. Oudehaske mocht de aftrap nemen en begon scherp en fel aan de wedstrijd en zette DWP dan ook direct onder druk. Of dit door de genuttigde Snelle Jelle’s voorafgaand aan de wedstrijd kwam, blijft een vraag. Desalniettemin resulteerde in de 3e minuut al in een goal voor spits Robbie. Een aanval die van achteruit opgebouwd werd, kwam via Jordy voor de voeten van Dennis. Dennis wist met een goede steekbal Robbie alleen voor de keeper te zetten, die vervolgens de bal onder Atze door schoot. Een flinke opsteker voor Oudehaske dus. Helaas kon Oudehaske DWP niet lang echt onder druk houden en DWP wist steeds beter onder de druk uit te voetballen en kwam steeds gevaarlijker voor de goal van Hendrik. Na een gekenmerkte snelle uitbraak van de voorwaartsen van DWP, kwamen zij via Erwin Roffel in de 15e minuut op gelijke stand, 1-1. Dit was voor Oudehaske een flinke domper, maar zij rechtten de rug en probeerden met snelle uitbraken via Rick en Robbie DWP pijn te doen. Geluk voor DWP is dat zij (al jarenlang) een grensrechter hebben die vaak de helpende hand biedt en besluit op de gevaarlijke momenten de vlag in de lucht te steken. Helaas voor Oudehaske volgde scheidsrechter Brinkkemper deze situaties blindelings en floot af. Keerzijde is dat DWP recht had op een penalty nadat Emiel Anton Holtrop van achter onderuit haalde in de zestienmeter. Geluk voor de mannen van De Hoske is dat de scheidsrechter het beoordeelde als een schwalbe.

In de rust werd de eerste helft flink geëvalueerd en werd geconcludeerd dat de spelers van DWP op te grote afstand gedekt werden en dus te weinig onder druk werden gezet. Dit moest de tweede helft zeker anders. Tegenvaller was dat in de 65e minuut Jordy vanwege krampklachten het veld moest verlaten en hij werd vervangen door Erwin. In de daaropvolgende minuut werd Age Ellert van der Velde voor de zoveelste keer diep gestuurd en na matig verdedigend werk van Emiel en Wilmer kon hij een prima voorzet afleveren op het hoofd van Anton Holtrop en hij knikte in de 66e de 2-1 binnen. Oudehaske wisselde in de 70e minuut Emiel voor Gerard, die met zijn snelheid en kracht, iets meer aanvallende impulsen moest gaan brengen vanaf de rechtsback positie. Deze wissel resulteerde erin dat Oudehaske meer druk op de verdediging van DWP kon zetten en ook een aantal goede mogelijkheden creëerde. Helaas werden deze kansen niet verzilverd. Aan de andere kant werd, via een goede combinatie, de ingevallen Ewan Yska gevonden. Met zijn linkerbeen wist hij de bal op schitterende wijze achter, de aan de grond genagelde, Hendrik te schieten, 3-1. Oudehaske wist hier in de 90e minuut nog iets tegenover te stellen en Eelco wist via een goede actie en voorzet Souf te bereiken die de 3-2 op het scorebord zette. Helaas was er geen tijd meer voor een heus slotoffensief en floot de warrig fluitende Brinkkemper af voor het einde van de wedstrijd.

Het resultaat van deze wedstrijd blijft teleurstellend, maar de wijze waarop de mannen van Oudehaske de wedstrijd zijn aangevlogen bieden hoop op meer. Wordt in de komende wedstrijden met dezelfde inzet en strijd gespeeld, gaan er ongetwijfeld nog een aantal belangrijke punten verzameld worden. Wellicht aanstaande zaterdag tijdens het inhaalduel tegen onze andere “buren” Heerenveense Boys (15:00 uur).

Ondanks de teleurstellende prestaties dit seizoen, was er toch weer een grote groep supporters van Oudehaske op deze wedstrijd afgekomen. Dit blijft binnen de selectie niet onopgemerkt en wordt ook zeker gewaardeerd door alle spelers. Hopelijk mogen we jullie aanstaande zaterdag weer verwelkomen bij onze wedstrijd!