Oudehaske onderuit tegen 10 man van SDS

Matthijs Postma (schot)
Matthijs Postma (schot)

9 maart 2019 14:30

Na meerdere weken zonder competitiewedstrijd stond voor nummer 11 Oudehaske de wedstrijd tegen SDS, gepositioneerd op plek 9 van de ranglijst, op het programma. Voorafgaand aan de wedstrijd was het leider/grensrechter Robert Verhoef die oranjekoek uitdeelde vanwege het feit dat hij deze week 30 jaar is geworden, nadat tussen 12:45 en 13:05 de traktatie werd genuttigd in combinatie met een wedstrijdbespreking vertrok ‘Die Hasker Mannschaft’ naar Easterein voor een driepunter.

Opstelling
De personele problemen met betrekking tot blessures/ziekte hielden aan voor het elftal van Tjalling Bergstra; rechtsback Emiel Ijsseldijk raakte geblesseerd tijden de training op dinsdagavond, spits Dennis Speelman was ziek en ook de langdurig geblesseerden Ralf Hofma en Jordy Mulder waren afwezig.

In de gebruikelijke 4-3-3 formatie, werd in samenspraak met Robert Verhoef en Wim Kamps, gekozen voor de volgende 11 namen: Hendrik; Remko, Wilmer, AJ, Eelco; Souf, Erwin, Sebas; Imme, Robbie, Rick. Op de bank namen Bowe, Stan, Gerrit en Kevin plaats.

Wedstrijd
Op het winderige sportpark “De Skoalleseize”, waar het publiek ondanks de weersomstandigheden in grote getale aanwezig was, werd de eerste helft met de wind in de rug gevoetbald. Hetgeen ertoe leidde dat over de grond voetballen en korte passes geven het devies was vanuit de technische staf.

Na enkele minuten voetballen was het Rick Mulder die Sebastiaan de Leeuw het eerste kansje van de wedstrijd gunde, Oudehaske had het betere van het spel en creëerde in de eerste helft meerdere kansen. Daartegenover stonden enkele uitbraken van de gastheren van SDS.

Na een klein half uur kreeg de wedstrijd een onverwachte wending; scheidsrechter H.F. Boland gaf SDS-speler Pieter Sijtsma rood voor commentaar op de leiding. Nadat de nummer 8 het veld had verlaten werd de wedstrijd voortgezet met 11 man van Oudehaske tegen 10 man van de thuisploeg. In het restant van de eerste helft werden nog enkele kleine kansen gecreëerd door zowel het counterende thuisteam als het hoogopstaande gastteam, gescoord werd er echter niet.

Imme bleef na rust achter in de kleedkamer, Stan werd zijn vervanger en nam de linksbackpositie over van Eelco, die op zijn beurt als linksbuiten mocht acteren.

Oudehaske speelde slordig in balbezit en binnen 10 minuten na rust kwam het 10-tal van SDS op voorsprong, na balverlies op het middenveld kwamen 2 SDS-spelers voor keeper Hendrik Meester. Matthijs Postma schoof uiteindelijk de bal over de lijn en zette daarmee de verrassende 1-0 op het scorebord. Ongeveer een kwartier na de 1-0 kwam de 2-0, wederom na slordig balverlies, van de voet van Matthijs Postma die zijn tweede doelpunt van de middag maakte door de bal binnenkant paal buiten bereik van Hendrik in het doel te schieten.

Oudehaske probeerde nog een punt te redden tegen het compact spelende SDS, maar verder dan een aansluitingstreffer in de 84e minuut kwam men niet.

Nadat in de 87e minuut werd afgefloten door leidsman Boland, wat de nodige woordenwisselingen opleverde, werd zelfs nog een rode kaart uitgedeeld aan de nog maar net 30-jarige Robert Verhoef.

Overige uitslagen, stand en programma
Gelukkig voor Oudehaske verlogen ook naaste concurrenten DWP, De Walde en Willemsoord, NOK hield een punt over aan de thuiswedstrijd tegen Oeverzwaluwen.

De Walde – Wolvega: 1-3
DWP – Scharnegoutum: 0-2
Willemsoord – Workum : 1-2
NOK – Oeverzwaluwen: 0-0

Na 17 wedstrijden bezet Oudehaske nog de 11e plaats met 14 punten, evenveel als DWP en 1 punt minder dan Willemsoord. NOK (8 punten) en De Walde (5 punten) staan op plaats 13 en 14. Aankomende 2 zaterdagen staan voor Oudehaske wedstrijden met 2 directe concurrenten op het programma; 16 maart wordt thuis gespeeld tegen NOK, een week later speelt Oudehaske de derby tegen DWP in Sint Johannesga.