Oudehaske 1 verliest na een goede eerste helft van Heerenveense Boys

3e klasse A

3 november 2018 14:30

Plat, M.R.

Afgelopen zaterdag moest het vlaggenschip van Oudehaske aantreden tegen onze “buren” uit Heerenveen, namelijk Heerenveense Boys. Op papier was dit na de zeperd van vorige week tegen NOK niet de meest gewenste tegenstander, maar mogelijk konden de “derby”-gevoelens hierbij een extra motivatie oproepen bij de mannen van Oudehaske.

Tijdens de wedstrijd tegen NOK startte Oudehaske niet scherp aan de wedstrijd. Daarnaast werd niet de benodigde inzet, beleving en felheid getoond en speelden de jongens van Oudehaske niet als team. Om te zorgen dat hier verandering in komt, werd tijdens de training eerst de koppen bij elkaar gestoken. Vandaag zou blijken of dit voor het gewenste resultaat heeft gezorgd.

De statistieken waren duidelijk in het nadeel van Heerenveense Boys. In het seizoen 2017-2018 (1-2 en 2-1) en 2018-2019 (1-1 en 1-2) werd namelijk 3x gewonnen van en 1x gelijk gespeeld tegen de Boys. Ondanks deze statistieken werd meerdere malen benadrukt dat we niet op deze statistieken konden teren. Dit was onder andere terug te zien op de topscoorderlijst van derde klasse A. Hier zijn namelijk twee spelers van Heerenveense Boys terug te vinden (Dennis Otter en Jesper Hiemstra). Daarnaast wist Heerenveense Boys zich afgelopen zomer te versterken met o.a. Thymen Pen (v.v. Heerenveen 1), keerde Niklas Tarvajärvi terug (Udiros) en werden er een aantal talenten doorgeschoven naar de hoofdmacht.

Eerste helft
Om 14:30 uur werd het fluitsignaal gegeven door scheidsrechter Plat en gaf hij Pupil van de Week Ariëlle de Jager de mogelijkheid om het vlaggenschip van Oudehaske het goede voorbeeld te geven en zij zette Oudehaske op een fictieve 1-0.

Al snel bleek dat Heerenveense Boys deze middag de gemakkelijk voetballende ploeg was. Echter, doordat Oudehaske als team acteerde en met veel discipline verdedigde resulteerde dit niet echt in grote mogelijkheden voor de Boys. De mogelijkheden die wel gecreëerd werden, werden vakkundig afgestopt door onze sluitpost. Oudehaske richtte zich voornamelijk op snelle uitbraken met onze buitenspelers. Dit resulteerde in de beginfase voor twee grote mogelijkheden voor onze spits Dennis. Helaas wist Dennis geen van deze mogelijkheden te benutten.

In de 36ste minuut wist hij hier verandering in te brengen: een snelle uitbraak over de zijkant via Rick en hij bezorgde de bal bij Sebastiaan, deze wist met een schot de keeper in de moeilijkheden te brengen. Via de keeper kwam de bal bij Dennis terecht en hij wist de bal tegen de touwen te koppen; 1-0.

Het restant van de eerste helft kon Oudehaske de, veelal bewegelijke spelers, onder controle te houden. In de 43ste minuut kwam Heerenveense Boys via een voorzet vanaf de rechterkant in de zestien meter van Oudehaske. Deze voorzet werd in eerste instantie weggewerkt door keeper Meester en werd daarbij geraakt aan zijn hoofd. De weggewerkte voorzet belandde in de voeten van een speler van de Boys en deze besloot te schieten. De bal werd onderweg aangeraakt door een hand en de bal ging op de stip. Deze werd feilloos binnen geschoten door Jesper Hiemstra, 1-1. Dit was een flinke domper voor de jongens van Oudehaske die de wedstrijd aardig onder controle hadden.

Tijdens de rust werd meerdere malen benadrukt dat Oudehaske deze wedstrijd absoluut niet kansloos was, zolang er maar met dezelfde instelling gestreden zou worden.

Tweede helft
In de tweede helft bleek al snel dat Oudehaske niet bij machte was om hetzelfde als de eerste helft op de mat te brengen. Nadat er niet goed werd door gedekt kon de rechtsbuiten van de Boys bereikt worden, deze wist met een goede voorzet spits Otter te bereiken en tikte de bal bij de tweede paal binnen, 1-2. Niet lang daarna moest Rick het veld, vanwege enige pijntjes, verlaten voor Robbie.

Oudehaske wist, op basis van de eerste helft, dat er el degelijk mogelijkheden waren deze wedstrijd. Daarom ging Jordy voor de verdediging voetballen om iets meer te forceren. Helaas lukte dit niet en liep Heerenveense Boys uit naar een 1-4 overwinning.

Uit deze wedstrijd zijn veel positieve punten te halen waar Tjalling en zijn mannen verder mee kunnen. Zolang dezelfde inzet, felheid en discipline op de mat gelegd worden, gaan de benodigde punten voor de winterstop zeker behaald worden. Mogelijk komend weekend al wanneer Oudehaske thuis aan mag treden tegen tegen Minnertsga. Van deze wedstrijd mag Eelco de Groot een verslag schrijven.

Wilmer Hazenberg