Lat ligt te Heeg voor Ralf & consorten

Oudehaske 1

V.V. Heeg 1

29 september 2018 14:30

Op zaterdag 29 september mocht het vlaggenschip aantreden voor de eerste thuiswedstrijd in competitieverband en ditmaal tegen het uit de Vierde Klasse gepromoveerde Heeg. Na de teleurstellende nederlaag van afgelopen week bij Berltsum was het deze week zaak om dit recht te zetten tegen de mannen van trainer Arjen Hoekstra.

In 4A werd Heeg afgelopen seizoen knap derde achter onze groen-witte vrienden uit Marknesse en een andere competitiegenoot dit seizoen, het altijd gezellige Wolvega. Hierdoor werd nacompetitie bereikt en hierin mochten zij aantreden tegen Makkum. In de nacompetitie waren de rood-witte hemden hierin heer en meester en wonnen dan ook met 1-4 op Makkum Beach. Dit seizoen is de ploeg dus rijp om het een niveautje hoger te mogen proberen. De eerste wedstrijd werd in de zogenaamde ‘dying seconds’ met 1-2 verloren van streekgenoot Scharnegoutum (een andere promovendus) en was Heeg evenals Oudehaske vandaag ook op zoek naar revanche.

Bij Oudehaske was er deze week voldoende vocaal talent aanwezig op de bank met Ralf (mesni) Hofma en AJ Boersma. Voor Tjalling erg bijzonder dat hij plaats mocht nemen naast beide heren. Ralf is eigenlijk veel te goed is voor dit niveau en liet in het verleden met gemak tegenstanders als Doke Schmidt en teamgenoten zijn hielen zien. Het is dan ook verwonderlijk dat een voetballer met deze kwaliteiten en statuur te bewonderen is in het Oranje tenue en Oudehaske moet deze momenten dan ook koesteren. Om deze reden wordt Ralf dan ook rustig gebracht dit seizoen. Een andere mythe die weer is teruggekeerd is de legendarische AJB. Bij een mythe is het altijd onzeker of die nou daadwerkelijk bestaat of dat het toch een fabeltje is. In eerste instantie werd er in Oudehaske en omstreken gedacht dat het een fabeltje was, maar deze mythe blijkt dus ook echt te bestaan! Tussen deze 2 voetbalgrootheden zat ook nog eens één van dé ‘rising stars’ van de Hoske, namelijk Imme. Voor Imme moet het een rustgevend gevoel zijn geweest om tussen beide heren in te zitten, zodat hij zijn stem kon bewaren voor zijn optreden later op de avond bij de Flaijelfeesten in Nieuwehorne. Dit optreden schijnt een doorslaand succes te zijn geweest en een landelijke doorbraak kan dan ook niet op zich laten wachten. In de wandelgangen wordt zaterdag 13 oktober als datum genoemd. Of het toeval is of niet, de complete A-selectie schijnt dan ook nog eens een teamuitje te hebben. Menig hart gaat hierdoor dan ook al sneller kloppen bij zulke geruchten. Twee godswonderen en een artiest op de bank. Des te meer redenen om hooggespannen verwachtingen te hebben en om 90 minuten van leuke pot voetbal te gaan genieten. Dat het zonnetje hierbij scheen op deze laatste zaterdag van september was dan ook nog een extra pluspunt.

“Dan de start van de wedstrijd, deze was ronduit fantastisch! De ene naar de andere briljante aanval werd op de mat gelegd waarbij Heeg compleet werd zoek gespeeld. De ene aanval was hierbij nog meer het aanzien waard dan de andere. Heeg werd compleet overlopen en ze wisten uiteindelijk dan ook niet waar ze het zoeken moesten. Hierdoor was het wachten op Oudehaske dat wel even over deze tegenstander heen zou walsen. Waar zou deze stand toe leiden na 90 minuten, zou het 5,6 of misschien zelfs wel 7-0 worden voor de Oranjehemden?” Hierna werd ondergetekende op ruwe wijze wakker geschud uit deze droom..

Het bleek zaterdag niet de beste pot uit de geschiedenis van Oudehaske 1 en het ging dan ook snoeihard met 1-4 onderuit. De uitslag was hierbij nog niet eens geflatteerd te noemen. Bij de tegengoals werd er niet vrijuit verdedigd waardoor het voor Heeg simpel combineren was richting Hendrik en zij eenvoudig afstand konden nemen. Ook aanvallend kon Oudehaske het niet bolwerken en door deze 2 factoren is een nederlaag niet te voorkomen. Ondanks dat zowel Ralf, AJ en Imme het veld in kwamen konden zelfs zij niet voorkomen dat Oudehaske de punten in eigen huis kon houden.

Wat uiteindelijk de pijn verzacht is dat Ralf vroeger altijd van Doke Schmidt won. Doke zijn team speelde zaterdag tegen ADO Den Haag, maar verloor niet. Aangezien Ralf altijd van Schmidt won wil

dit zeggen dat Oudehaske ook van ADO Den Haag en SC Heerenveen kan winnen. De conclusie na afgelopen zaterdag is dan ook dat Oudehaske eigenlijk in de Eredivisie thuishoort in plaats van de Derde Klasse.

Aanstaande zaterdag mogen de heren weer het mooie kunstgras van Workum betreden. Afgelopen seizoen werden hier onder interim trainer Sjaak nog knap 3 punten meegenomen bij deze altijd lastige uitwedstrijd. Voor deze wedstrijd wordt de pen daarom doorgegeven aan zoonlief van Sjaak, namelijk Jordy Mulder aka "Frikandeltsje".

Erwin H.