Ode aan de paal

Oudehaske 4

6e klasse F

10 november 2018 14:00

Het kleinood dat in principe in het voetbalveld 4 x staat opgesteld kan leiden tot complete nachtmerries, vreugdedansen, vrijages maar kan ook fikse schade toebrengen aan sommige spelers zowel fysiek als mentaal.

De 4 staan op een vast plaats in het veld, ze veranderen niet van plaats je ziet ze van veraf, er zit voldoende ruimte tussen. De bedoeling van het spel is de bal tussen een set van twee palen te spelen.

Nu kun je tijdens het spel ook andere “palen” tegenkomen althans wat daar voor door moet gaan, vaak gehuld in dezelfde kleur tenue of heel afwijkend alleen in het veld in het zwart geel of blauw deze dan weer voorzien van stickers met leeuwen, of specsaverslogo.

Vaak als een wedstrijd niet naar de zin gaat zie je door deze palen het vaste setje van palen niet meer. Geheel onterecht verpaal je jezelf dan ook en lijkt het alsof de bal altijd op een van die palen terecht komt, als die ene paal met zijn stickers op zijn shirt dan ook nog eens tegen jou fluit dan zou je wensen dat je terplekke houtworm kon strooien.

Het is dan tijd voor een overleg met je zelf, jouw opgewonden stand(je) zal je tot kalmte moeten manen en het bloed moet weer terugvloeien naar daar waar de meesten, niet allemaal er het grootse nut van hebben, de hersenen.

Op andere plekken leidt dat tot een verslapte aandacht, maar wees er zeker van dat het werktuig daar van generlei nut is binnen de lijnen. Dat is anders door de week, waarbij sommigen zich behoorlijk verpalen in app’s en abs, wat er voorbij komt is mooi en griezelig tegelijk. het valt dan wel weer op dat de een weer beter is in schrijven en de ander beter is in het sturen van pics. Zie daar dan ook de ware teamspirit van het 4de.

Van tijd tot tijd leek het er tijdens de 1ste helft in de wedstrijd uit tegen Joure 8 op dat daar nog eens extra palen stonden opgesteld, qua lengte van sommige jousters was daar wel een metafoor. Uitgezonderd de scheids die stak er qua postuur uit maar ook in zijn kwaliteiten als wedstrijdleider.

Het set van palen werd een aantal maken beroerd bij de jouster goalie, vreemd want ze staan op dezelfde plaats en de tussenruimte veranderde ook niet. Wel werk er van grote afstand steeds getracht die palen te geraken, je stond voor paal, raakt geen van beide palen en vaak raakte de bal zoek. Ik zeg stop met deze paalastische schoten. Probeer dichterbij het set van palen te komen en je zal zien dat de tussenruimte groter wordt. Ja ik moet bekennen dat het natuurkundig onmogelijk is maar als een soort van fata morgana als in de sahara zul je zien dat wanneer je binnen het 16 meter gebied geraakt de ruimte tussen het set van palen als maar groter wordt. Zo groot zelfs dat je tussen de palen door kan lopen of dan liefst de bal er tussen kan spelen. Het slaagt, het oranej team komt op voorsprong.

Maar het is niet voor een ieder weggelegd, kennelijk blijft bij een enkeling een fata morgana hangen waarbij de weerspiegeling van een immense mast opdoemt zodra je het doelgebied betreedt. Fysiologisch past er inmiddels een heel voetbalteam tussen de palen maar als de fata morgana ook wel Harmogana genoemd je te pakken heeft dan is die paal voor jou. Daar had de eigenaar van de loveboats uit Joure dan weer geen last

van en ramt de bal in het dak van de goal, achteraf verklaart hij geen paal te hebben gezien.

Door deze lessen, waarschijnlijk snel opgepakt door de Jousters leggen zij zowaar de bal bij ons tussen de palen. Kort daarvoor moest collega verstijfd het veld verlaten waardoor het team verpaald stond en niet als een hekwerk dacht. Dit betekende wel de eindstand van een sportieve doch leerzame middag op het Jouster veld. De afdronk (Erwin) was prima als ook de vele soorten kaas en worst (Oane)

Volgende week VVI, al het geleerde in praktijk brengen dan zal er flink “gepaald” moeten worden aan de kant stand IIII- I schat ik in.

In opdracht van S. te O.