Een fijne en warme afsluiter tegen Wolvega

Oudehaske 4

FC Wolvega 4

Harmen Oosterman (vrije trap)
... (e.d.)

29 mei 2019 20:30

Brouwer, F.

In tegenstelling tot de gebruikelijke zaterdagmiddag, werd er op deze mooie woensdagavond gevoetbald. De tegenstander waren onze (hier en daar niet onaantrekkelijke) vrienden uit Wolvega. In theorie kon Wolvega nog kampioen worden als ze zouden winnen en VVI thuis van de nummer laatst (Joure) zou verliezen. Voor Oudehaske was een 3e plaats nog haalbaar, maar naast de prijs van knapste team (volgens L’Homo), zat er verder geen prijs in dit jaar.

De eerste tekenen van een goede wedstrijd, waren al zichtbaar in de kleedkamer. Een fijne sfeer, wat subtiele en minder subtiele aanrakingen onderling (a sweet stroke). De kleding zat weer mooi gesloten om de prachtige lichamen van de mannen. Marco kondigde de basisopstelling aan: Sven kwam ons doel verdedigen. Achterin moesten Siebren, Anton, Sanne (de Cannavaro van Oudehaske) en Jelle de boel dichthouden. Op het middenveld werd het spel gemaakt door onze exotische vriend Baptiste en de afgetrainde en aantrekkelijke Sander. Op de flanken stonden Robin en Erwin en het aanvalsduo voorin bestond uit Jetro (JR7) en Harmen. Werner, Siete en Ynze begonnen op de bank. Ynze nam de rol op zich van vlaggenist.

Voordat de wedstrijd begon, vond Werner het nodig om Harmen te beloven dat hij Harmen zijn gezicht op zijn bil zou tatoeëren als Harmen 3x wist te scoren. Kwam dit voort uit de vurige wens om Harmen op zijn lichaam te vereeuwigen of een onderschatting van de fabelachtige kwaliteiten van Harmen?

Op het veld ontpopte zich een hele goede eerste helft van Oudehaske. Er werd veel druk gezet en er werden enkele prachtige aanvallen opgezet. Vooral het centrale duo Sanne en Jelle speelden een belangrijke rol in het goede spel van Oudehaske. Niet alleen kort en agressief verdedigen, maar ook beurtelings doorschuiven naar het middenveld. Het goede spel leidde tijdens de eerste helft al tot een 1-0 en 2-0 van, jawel Harmen Oosterman. Met zijn sierlijke achterste was hij samen met Jetro een plaag voor de defensie van Wolvega. Werner begon op de bank lichtelijk te transpireren en zocht alvast een tattooshop in de buurt. Een “gelukje” was dat de initiële 2-0 van Harmen werd afgekeurd vanwege buitenspel. De spanning kwam even terug in de wedstrijd toen Wolvega de 2-1 maakte, maar Le Gaytro maakte voor rust nog de 3-1. Een ander mooi momentje was een prachtige knal van Jelle die van ver helaas op de lat uiteenspatte.

Trainer Marco was natuurlijk erg in zijn nopjes tijdens de rust. De vleeskenner zag uiteraard een lekker team dat ook nog een verdienstelijk speelde. Of het nou de afspraak was of dat Marco Werner wilde beschermen, maar in de rust werd Harmen gewisseld en kwam Sixpack Siete in het veld.

Na rust tapte Wolvega wel uit een ander vaatje, maar bleek Oudehaske sterk spelen. Wolvega legde meer overtuiging in het spel en maakte het Oudehaske een stuk moeilijker. Beide teams kregen enkele goede kansen, maar gescoord werd er in eerste instantie niet. Aan de kant van Oudehaske werd bij een vermeende strafschop de bal buiten de 16 gelegd. Aan de andere kant kreeg Wolvega wel een penalty toen Siebren een grove charge beging in de 16. Siebren accepteerde echter kalm het oordeel van de scheids. Gelukkig mistte Wolvega door de bal over te knallen. Daarbij dient vermeld te worden dat Sven wel in de goede hoek zat. Ook daarna golfde het spel heen en weer. Marco zocht intussen naar het moment van verlossing. Helaas moest Baptiste het veld geblesseerd verlaten en mocht Harmen weer invallen. Werner begon weer lichtelijk te transpireren als dhr. Pools op een warme zomerdag.

Naar het eind van de wedstrijd kreeg Marco een inval. Hij besloot Werner in te brengen voor Erwin op de rechtshalf. Werner gaf nog aan hij daar altijd zijn slechtste wedstrijden speelde. Marco was echter onverbiddelijk; Werner op rechtshalf in zijn laatste wedstrijd voor Oudehaske.

Dit bleek een gouden inzicht van de kalende coach. In de slotfase speelde Werner Harmen in. Harmen had twee mogelijkheden; zelf schieten (die ruimte had hij) en Werner een tatoeage bezorgen of via een één-twee Werner vrijzetten voor de goal en hopen op een wonder. Hij koos voor het laatste en kaatste de bal. Werner kwam één op één voor de goal en werkte de bal langs de doelman; 4-1. De ontlading was groot, ook in het broekje van Werner toen het doelpunt uitbundig werd gevierd.

In de slotfase kreeg Werner nog geel en eindigde zijn carrière zoals die begon tegen SC Joure; een doelpunt tijdens een invalbeurt. Dit waren eveneens ook de enige twee doelpunten in een glansrijke carrière.

Ik wil eenieder nog ontzettend bedanken voor de prachtige tijd (en in het specifiek Ruben die mij overhaalde bij Oudehaske te gaan voetballen). Jullie zijn oprecht een fantastische groep mensen die met een mooie opvatting voetbalde; iedereen speelt en plezier staat voorop. Ik bewaar mooie herinneringen aan jullie fysieke verschijning, de uitjes naar Grathem en Keulen, de teamuitjes in algemene zin, de ranzigheid, de intimiteit en gezelligheid en humor. Nogmaals heel veel dank iedereen, I love you all! Ik zal ook nog wel een keer in een badjas komen kijken, zodat ik na de wedstrijd kan aansluiten onder de douche 😉. Tot de volgende keer en een fijne vakantie!