De Hoske 4: geen drank, toch een kater

SC Joure 7

Oudehaske 4

8 september 2018 14:30

8 september j.l. mocht De Hoske 4 voor de beker aantreden tegen een oude bekende: Joure 7. Deze jonge en licht ontvlambare ploeg, die nog lichtelijk beïnvloed wordt door wat restanten van de pubertijd, is altijd een prima tegenstander voor It Fjirde. Waarbij vooraf nooit vaststaat welke kant het kwartje op zal vallen.

Leiders Marco de V. en Harmen O. schitterden beiden in afwezigheid. Van Marco zijn wij dit inmiddels wel gewend. Marco boekt zijn polsband-vakantie elk jaar in september om hetgeen hij is afgevallen in de zomer, weer rijkelijk aan te vullen. Maar dat Harmen al na 1 speelronde in de beker meent vakantiedagen te kunnen opnemen, daarmee slaat hij toch echt de plank mis. Graag verwijs ik hem dan ook naar de CAO van de kelderklasse voetbal. Waarin staat dat een nieuwe teamleider zonder wat voor staat van dienst dan ook, eerst zichzelf zal moeten bewijzen voor zijn team in de steek te kunnen laten. Het laatste woord is wat ons betreft hierover nog niet gesproken. Gelukkig wilde Ruben en ondergetekende de taken van beide heren waarnemen, waardoor het team niet volledig stuurloos de wei ingestuurd zou worden.

Met een wedstrijd in Joure om half 3, was de tijd van kwart over 12 aanwezig op het sportpark Pieter Bultsma wat aan de vroege kant. Gelukkig voor een goed doel: de club had een heuse fotosessie georganiseerd voor alle jeugd- en seniorenteams. De eerste zin die de fotografe onze kant op schalde (‘en jullie zijn zeker het bierteam!’) gaf ons een goed en op waarde geschat gevoel. Maar helaas na de fotosessie waren we voor de fotografe gedegradeerd van gezellig bierteam naar de meest lastige ploeg van de dag. Daarvan akte.

Na enige inspiratie opgedaan te hebben bij de wedstrijd van It Twadde vertrok de karavaan naar de thuisbasis van Sjeuzes Inze vd Meulen, Joure. Waar wij inmiddels op elk sportpark gewend zijn om in de verste en kleinste kleedbox te moeten bivakkeren, werden wij nu vooraan geplaatst. Waarbij de frisheid van de box en de 8 douchekoppen de meest in het oog springende details waren. Chapeau sportclub Joure!

De opstelling die door leider Harmen aan ondergetekende werd doorgegeven werd vanzelfsprekend direct aan de kant gegooid, zodat we wél enige kans zouden maken op de 3 punten. De opstelling die volgde: Kevin natuurlijk tussen het aluminium. De achterste verdedigingslinie werd verzorg door Jorrit, Sanne, Baptiste en René Krist. Het middenveld bestond uit Steven, Sander, Ruben en Klaas. Met daarvoor spelend in de spits: Jetro en Bouwe. De denkbeeldige bank kon warm gehouden worden door Jelle en Sjoerd. Omdat er op het spel en de inzet van vorige week weinig aan te merken viel, werd er gehamerd op het vasthouden van deze spirit. De rest zou vanzelf volgen.

Direct vanaf het eerst fluitsignaal was duidelijk dat Joure er fit op stond. Mag ook wel gezien de leeftijd en dubbele trainingsuren ten opzichte van die van ons. Joure wist hoog druk te zetten waardoor wij niet, zoals we dat zo graag doen in de 6e klasse reserve, rustig om ons heen kijkend konden opbouwen. Toch wist onze verdediging samen met onze sluitpost Kevin het doel schoon te houden en waren enkele afstandsschoten de enige wapenfeiten. Oudehaske kon daar de eerste 20 minuten weinig tegenover stellen behalve een uitstekende teamgeest en inzet. Na een half uur spelen kwam Joure verdiend op voorsprong. Een terecht toegekende vrije trap, letterlijk op de lijn van de 16 meter, werd slim binnen geschoten door de aanvoerder van de Jousters.

Oudehaske wist hierna wel vaker het doelgebied van de tegenstander te vinden, maar helaas werden doelpogingen goed geblokt of slecht ingeschoten. Dat de 2-0 ook viel was een domper voor de oranje-hemden. Een raar schot (gekraakt?) vloog met een boogje over de onze kansloze sluitpost.

In de rust probeerde de leiding het positieve te benadrukken en daarmee vooral door te gaan om zo een geslepen basis te leggen voor het komende seizoen. Koppies keken weer omhoog en de ruggetjes werden gerecht. Een sportieve 2e helft lag in het verschiet met daarna een welverdiend douchebiertje onder het genot van 8 douchekoppen en onze nieuwe radio.

Helaas had het lot toch een ander einde voor deze middag in petto. Bij de eerste de beste aanval van de Hoske kwamen de keeper van Joure en onze spits Jetro hard met elkaar in botsing. Dit resulteerde in een aantal angstige momenten waarvan ik u de details zal besparen. Gelukkig na 5 minuten weer bij bewustzijn is de beste jongen met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. Vanzelfsprekend waren beide teams behoorlijk van de kaart en was er geen enkele speler meer die ook maar één seconde de behoefte had om de bal vanmiddag nog eens aan te raken. De douche werd dan ook, zonder maar een druppel douchebier te hebben genuttigd, met een zware kater opgezocht.

Via deze weg willen wij als team deze jongeman heel veel sterkte en beterschap wensen en natuurlijk ook alle steun uitspreken aan zijn geschrokken teammaten. Volgende week hopelijk weer een happy end. Te lezen in een verslag dat geschreven gaat worden door Robin de Vries.

Jelle W.