Heerenveense boys 4 - Oudehaske 3

Oudehaske 3

3e klasse E

3 februari 2018 12:30

Zaterdag drie februari, DE dag voor een derby. Iedereen weet uiteraard dat Oudehaske 1 op bezoek komt bij DWP 1, echter de ware derby zal plaats vinden in Heerenveen. Wegens het onstuimige weer werden alle onbelangrijke wedstrijden afgelast, en bleven de belangrijkste wedstrijden over: Heerenveense Boys Vrouwen 1 - Lycurgus Vrouwen 1. Na ál onze inzet, overwinningen en kampioenschappen de afgelopen jaren heeft Oudehaske 3 zich een dusdanige status kunnen verwerven dat wij in deze topper als voorprogramma mochten laten zien.

Het was mooi om te zien dat Yjen zich speciaal voor deze topper van een wedstrijd vanuit Catalonië heeft laten overvliegen (ik zou bijna vanuit Spanje zeggen, maar dat is een compleet ander land). Dit gegeven gaf deze wedstrijd meteen een status van 'internationaal', wat voor menigeen als goede versiertruc in de kroeg kan worden gebruikt.

Na de warming up kwam sinds lange tijd weer eens een donderspeech van Bakker. Het is alweer even geleden dat Oudehaske opgetrommeld werd om hun kunsten te laten zien. De boodschap was duidelijk: volle scherpte, knal er volop in en geef maximale inzet! COME ON BOYS! Leuk detail is dat twee spelers hier absoluut niet gehoor aan gaven: te weten Bakker zelf en ondergetekende. man man man, wat speelde Bakker slecht. Iets wat bakker hetzelfde over mij dacht. Een simpel voorbeeld: Heerenveense boys kwam gevraarlijk in de buurt van ons goal. Bakker en Bas wisten de bal (en tegenstander) ongeveer 7x te raken, maar alsnog lag de bal panklaar voor een Heerenveense boy om uit te halen. Het is maar goed dat wij de Bult op goal hebben...

Over de oorzaak hebben Bakker en ik het nog wel gehad. Bakker schijnt afgelopen avond behoorlijk diep in het glaasje te hebben gekeken, waardoor zijn scherpte 'niet optimaal' was. Ik daarentegen heb vrijwel niks gedronken, goed geslapen en was topfit. Hierdoor speelde ik op een niveau welke de rest van het team niet snapte helaas. Volgens het publiek (uiterst betrouwbare bronnen) speelde ik fantastisch, maar begreep de rest van het team mij niet.

Afijn, gelukkig bestaat een team uit meerdere spelers, waaronder niemand minder dan Jorn. Deze jarige jet speelde als een raket (dit rijmt, alhoewel ik niet weet hoe een raket voetbalt?), en hij wist het team op de been te houden. Het zal toch niet gebeuren dat de eerste keer dat wij op zijn verjaardag moeten voetballen, wij niet die drie punten binnen weten te halen? Nee, wij winnen met 1-5.

Kijken we naar de bijzondere momenten van deze wedstrijd, dan valt een gegeven vrije trap wel op. Een typisch kelderklasse moment: de scheidsrechter fluit voor een vrije trap. nummer 11 van Heerenveense Boys: "Wat is er aan de hand?". Nummer 9: "We hebben een vrije trap.". Nummer 11: "Waarom?". Nummer 9: "Ja dat weten wij ook niet". Vragend aan de scheidsrechter komt er geen antwoord uit. Kortom: er is sprake van een vrije trap, terwijl zowel team A als team B als de scheidsrechter geen idee hebben waarom, maar hij wordt wel genomen. Terugkomend op het kelderklasse moment: deze vrije trap wordt ongeveer 20 meter over geschoten.

Een ander bijzonder moment was toch wel in de rust. Hierin kwam een behoorlijk schokkende openbaring: Bakker bekende in de groep dat hij last begon te krijgen van een halve stijve. Dit kwam als gevolg van een contact met zijn directe tegenstander. Desalniettemin was hij wel overtuigd er ongeveer een kwartier mee door te kunnen gaan. Grote woorden hoor, maar toch wel vervelend om zo last van een stijve knie te hebben.

De wedstrijd werd uiteindelijk gewonnen met 1-5! Uiteraard werd er een klein drankje gedronken om niet alleen deze overwinning te vieren, maar vooral de verjaardagen van Jor(da)n. Het mooie is dat tijdens zo'n 'nabespreking' veel wijze woorden uit Jorn zijn mond komen, zoals wij gewend zijn. Vallend onder de categorie 'meer woorden dan daden'. Wat opvallend was is dat Jorn aangaf dat wij als Oudehaske 3 blijkbaar erg afhankelijk zijn van Deenen. Ondanks dat Tjerk niet een kotssnoepje gegeten had kreeg hij toch kotsneigingen, toevallig. Acht biertjes later (of als Martha dit leest: twee biertjes en een cola) kwamen de wijze woorden 'je neemt wat en je geeft wat. Uiteindelijk win je met 5-1'.  De boodschap hierachter is voor ons nog steeds niet duidelijk, maar dat zal gaandeweg de zaterdagavond vast wel komen.

Het is uiteindelijk fijn dat wij weten te winnen in zo'n enerverende, vol met publiek bezaaide wedstrijd. Het belangrijkste in onze ogen is echter wel de sportiviteit tussen beide teams. Ondanks een aantal discutabele gebeurtenissen en beslissingen hebben wij de Heerenveense Boys als sympathieke tegenstanders ervaren, en zien wij onze voetbalvrienden graag weer terug in april in Oudehaske.

Ten slotte heb ik nog een en ander aan wijsheid gehoord van het publiek: Oudehaske 3 won de eerste helft onterecht, de tweede helft nipt maar de derde helft met overmacht. Mooie woorden om lang over na te denken.