De bekerwedstrijd met de onvergetelijke eerste minuut

Oudehaske 1

DWP 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 14

16 september 2023 16:00

W.L. Stoetman

Sportpark P. Bultsma
Jousterweg 140 A
8465PN
OUDEHASKE
tel. 0513-677622

De bal rolt weer, en de pen schrijft weer. Afgelopen weekend stond in het teken van het 60 jarige jubileum van onze club en als of de KNVB er rekening mee heeft gehouden stond de beker derby tegen De Witte Peal op het programma. Ook de weergoden waren Oudehaske gunstig gezind want ook de vrijdag en ochtendactiviteiten met de jeugd werden onder schitterend weer afgespeeld.

Een nieuwe seizoen, een nieuwe klasse,  een nieuwe trainer, een vol sportpark  maar ook weer veel dezelfde namen. In het doel Gerrit, Achterin van rechts naar links Gerard, Wilmer Steffan en de verrassende keuze Erik. Op het middenveld Jordy, Sebastiaan en Jens. Voorin Syb, Dennis en de naar Oudehaske teruggekeerde Lennart. Op de bank zaten deze wedstrijd Stan, Friso, Jurjan en Bowe.

Tja en je hebt wel eens dat je net de eerste minuut van de wedstrijd mist omdat je je biertje nog aan het leegdrinken bent. Voor wat er de eerste minuut gebeurde, heb ik ongeveer tien minuten voor nodig omdat te beschrijven. Uiteraard werd de derby gestart met fantastisch sfeeractie van onze eigen vuurwerkkoning, waarvan ik de naam niet zal noemen omdat het Rene is.

Tja…. en dan de eerste minuut. Oudehaske trapt af, verliest direct de bal, een pass naar voren van DWP. Gerard  overschat zijn eigen borstkast, denkt hem mooi dood te kunnen leggen, maar de bal stuit 3 meter weg, wordt opgepakt door een DWPer. Een slalom, Oudehaske werkt keurig mee met een wegglijdende Jordy en het niet-eens-half ingrijpen van onze verdediging en na 15 seconden staat het 1-0. Wordt het zo’n middag?!

Oudehaske trapt weer af, maar doet het nu beter, Syb geeft de bal op Jens, Jens, met alle techniek die hij heeft achter het standbeen (zonder om te vallen) weer naar Syb, die de back opzij zet en de achterlijn in het strafschopgebied haalt. De keeper kan net bij de voorzet maar tikt de bal tegen een verdediger aan en met een snelheid van minder dan 5 cm per seconde rolt de bal tergend langzaam het doel in. 1-1 en we hebben nog geen minuut gespeeld. Ja , het wordt dus zo’n middag.

Oudehaske gaat door met het goede spel en met name de backs van DWP hebben het erg moeilijk. Met onderschepping op het middenveld en een splijtende pass zorgt Jordy dat Syb met 2 man hijgend in zijn rug op de keeper afkan. Syb maakt geen fout omspeelt de keeper en schiet met links in. 2-1 na een klein kwartier. En het kan nog mooier worden. Jens wordt bij een uitbraak genadeloos hard neergehaald (licht rood kaartje was misschien op zijn plaats geweest)  voor de dug-out maar de scheids geeft voordeel.  En Dennis wordt neergehaald in het strafschopgebied. Eerlijk is eerlijk een makkelijk gegeven strafschop, maar wellicht dat de eerder gemaakte overtreding ook meespeelt.

Dennis had donderdag avond nog goed geoefend voor de strafschoppen en bijna een gat in het net geschopt, maar produceerde nu zo’n zacht rollertjedie in de buurt kwam van de snelheid bij het eigen doelpunt van DWP. Daarnaast konden we hem ook niet betrappen dat hij echt een hoek koos oftewel hier deed Oudehaske zich zelf erg tekort. Toch bleef Oudehaske met name over de vleugels lekker combineren. Na een half uur zakte het spel wat weg maar ook DWP wist geen kans te creëren. 2-1 de rust in. En hoe leuk de eerste helft was hoe hotseknotse de tweede helft. Oudehaske kwam niet meer aan voetbal toe en DWP benutte zijn power door de lucht. Sebas werd vervangen door Bowe. Het was wachten op de 2-2 en een knullig misverstand achterin tussen Wilmer en Gerard zorgde ervoor dat DWP alleen voor Gerrit kwam en de 2-2 kon inschieten. Stephan kwam erin voor Syb. DWP bleef daarna doorduwen met meer power maar het bleef 2-2. Het slotakkoord kwam van de altijd breed-lachse Jurjan.  Hoewel hij aan de bar zijn prestatie bij de maker van dit stuk direct probeerde te beïnvloeden, kunnen we toch niet om zijn rode kaart heen. Met variërend van hij miste de bal tot donker rood mocht hij alweer snel het veld verlaten. Direct daarna volgde het eindsignaal. Weer een gelijk spel tegen DWP, weer een voorsprong verspeeld, maar toch iedereen kon vrede hebben met deze stand.

De andere 60 jarige activiteiten , lees bier drinken, konden onder een mooie avondzon hervat worden.

De nog geen 60 jarige supporter langs het veld.